Nu este neobisnuit sa auzi de antreprenori care si-au folosit banii obtinuti din alte afaceri pentru a construi un start-up prosper sau despre proprietari de afaceri care au preluat companii existente de mai multe decenii si le-au preschimbat in ceva nou. Aceste povesti inspira, dar Jayson DeMers, fondator si CEO al AudienceBloom.com, companie de internet marketing, scrie, intr-un articol publicat de Entrepreneur.com, ca antreprenorii care au pornit business-urile lor de la zero au mai multe de oferit si isi sustine aceasta afirmatie cu cinci exemple de antreprenori care si-au inceput business-urile de la zero.

”Cum au reusit acesti oameni sa atinga acest succes in afaceri, aparent improbabil si ce putem noi, ca antreprenori, sa invatam de la ei?”, se intreaba Jayson DeMers, care spune, in articolul mentionat, povestile a cinci antreprenori de top si identifica trei lectii pe care antreprenorii la inceput de drum le pot invata.

John Paul DeJoria – de la om de serviciu la magnat

John Paul DeJoria, antreprenori

John Paul DeJoria nu este un nume la fel de cunoscut precum Steve Jobs sau Elon Musk, dar a avut realizari in antreprenoriat si management de business care sunt comparabile cu ale celor doi. Primul job al lui John Paul DeJoria a fost de distribuitor de ziare, apoi a lucrat ca om de serviciu si sofer de camioane. In cele din urma, a ajuns la o companie de produse de ingrijire a parului, unde l-a cunoscut pe Paul Mitchell.

Cu un împrumut de doar 700 de dolari, cei doi au inceput un business care s-a transformat in ceea ce astazi este conglomeratul cunoscut sub numele John Paul Mitchell Systems. Mai tarziu, John Paul DeJoria a cofondat compania Patron Spirits si a fost partener fondator al lantului House of Blues. Astazi, averea lui depaseste 3,1 miliarde de dolari americani.

Mentor in cadrul Academiei...
Citeste si: Lectii elementare de finante care iti pot salva afacerea la inceput

Sursa foto: Gage Skidmore [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

Kevin Plank – Business cu bani de pe cardul de credit

Kevin Plank, antreprenori

Kevin Plank, CEO-ul companiei Under Armour, cu activitate in domeniul imbracamintii pentru fitness, era aproape falit cand a inceput sa vanda haine de marca sub brandul Under Armour. A folosit toti banii pe care-i economisise, in jur de 20.000 de dolari, la care a adaugat inca 40.000 de dolari de pe cardul de credit si a fondat compania.

La scurt timp dupa aceea, a facut o vanzare de 17.000 de dolari catre Georgia Tech University, apoi a reusit sa vanda produsele pe care le comercializa catre mai multe echipe de fotbal american. De acolo a continuat si, in cativa ani, a inregistrat vanzari de milioane si a angajat sute de oameni. Astazi, Under Armour are o cifra de afaceri din vanzare cu amanuntul de aproape doua miliarde de dolari si are 5.900 de angajati.

Sursa foto: By Dcavalli (Own work) [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via Wikimedia Commons

Future Makers, competitia...
Citeste si: Competitia care cauta tineri doritori sa modeleze viitorul

Jan Koum – Nascut langa Kiev, miliardar in SUA

Jan Koum, antreprenori

Jan Koum, fondatorul WhatsApp, s-a nascut intr-un mic sat de langa Kiev, Ucraina. Provenind dintr-un mediu sarac, familia lui Jan Koum a emigrat in California, iar viitorul findator al WhatsApp a inceput sa invete despre computere in timpul sau liber. Pana la 18 ani, dezvoltase deja abilitati impresionante in domeniu si in 1997 a fost angajat de Yahoo! in postul de inginer de infrastructura IT.

A petrecut un deceniu in aceasta industrie, dupa care a realizat potentialul urias al aplicatiilor, in 2009, si a fondat WhatsApp Inc. Pana in 2014, WhatsApp devenise enorm de popular, iar Facebook a cumparat aplicatia pentru uimitoarea suma de 19 miliarde de dolari.

Sursa foto: Dreamstime.com

Sam Walton – Imperiu in retail cu bani de la tata-socru

Este aproape ironic ca Walmart este criticat frecvent pentru faptul ca-si plateste prost angajatii si ca foloseste tactici ”la sange” pentru a-si maximiza profitul. Sam Walton, fondatorul Walmart, nu avea aproape nimic atunci cand a deschis primul sau magazin universal, in 1945.

Tag4IT, solutia prin care 4...
Citeste si: Solutia care ar putea sa iti gaseasca partenerii de afaceri potriviti

S-a bazat pe un imprumut in valoare de 45.000 de dolari de la socrul sau pentru a finanta acea achizitie initiala, care a fost un succes in industria de retail. Primul Walmart oficial a fost deschis in 1962 in Rogers, Arkansas, SUA si pana in 1976 Walmart valora mai mult de 176 de milioane de dolari. La un moment dat, Sam Walton a fost considerat cel mai bogat om din Statele Unite ale Americii.

Pe scurt despre George Soros

George Soros, antreprenori

Numele lui George Soros este asociat, in Romania, in mod complet nedocumentat si fara nicio dovada tangibila, cu protestele impotriva Guvernului. Jayson DeMers spune ca, desi ar putea fi descris mai degraba drept un investitor decat un antreprenor, exista putine povesti de oameni de afaceri care au plecat de la ”zdrente” si au ajuns la averi colosale precum cea a lui George Soros. Fugit din Ungaria pe cand era adolescent, in 1947, din calea persecutiilor naziste, George Soros a ajuns in Anglia.

In ciuda faptului ca avea putini bani, a studiat la London School of Economics. S-a mutat in Statele Unite ale Americii in anii `50 si a devenit manager de investitii pentru mai multe companii mari, iar in cele din urma si-a infiintat propriul fond de investitii si propria companie. Cea mai cunoscuta mutare de business a lui George Soros ramane ”atacul” asupra lirei sterline din anii `90, cand a castigat un miliard de dolari intr-o singura zi.

Sursa foto: Dreamstime.com

Trei lectii de la cei cinci antreprenori

Indatorarea este o optiune viabila. Sa te indatorezi poate fi infricosator, mai ales cand ideea ta nu este un pariu sigur, dar aproape toata lumea are in istoric un imprumut la un moment dat, pentru a reusi sa impulsioneze un business. Atata vreme cat ai un plan pentru a plati datoria, aceasta poate fi o unealta valoroasa.

Investeste in tine. Trebuie sa investesti in tine inainte de a investi in orice altceva, iar concentrarea trebuie sa fie pe imbunatatirea abilitatilor, educatiei si experientei. Fara investitie in sine, nimei nu va fi capabil sa construiasca un business, ca sa nu mai vorbim de a sustine unul.

Priveste spre viitor. Acesti antreprenori priceputi nu au intrat pe o piata care deja exista, ci au creat unele ou dsau au pariat pe felul in care pietele existente vor evolua. Strategiile concentrate pe viitor sunt intotdeauna castigatoare in fata celor axate pe prezent.

”Antreprenori pot deveni si oameni cu inceputuri umile, atata vreme cat sunt dispusi sa lucreze din greu, sa-si urmeze ideile si sa accepte riscurile necesare pentru ca acele idei sa devina realitate. Inspirati-va din succesele masive care au fost inaintea voastra si nu lasati lipsa banilor sau a experientei sa va descurajeze in a va urma visurile”, isi incheie Jayson DeMers articolul din Entrepreneur.com.

Sursa foto: Dreamstime.com