Finantarea este probabil cea mai mare problema a unui antreprenor la inceput de drum, dar odata adunat capitalul initial apar noi provocari, legate de gestionarea numerarului din firma. Poate parea nefiresc sa te intrebi ce poate sa mearga prost atunci cand afacerea pe care tocmai ai lansat-o incepe sa genereze cash si sa faca profit; sunt insa numeroase cazuri de business-uri mature care, dupa o expansiune puternica, si-au inchis obloanele, tocmai pentru ca antreprenorul nu a avut un minim de cunostinte privind finantele corporative. Iancu Guda, presedintele Asociatiei Analistilor Financiar-Bancari din Romania (AAFBR), puncteaza mai jos cateva lectii elementare de management al lichiditatilor unui business, care iti pot salva afacerea la inceput de drum.

Iancu Guda va fi unul dintre mentorii Academiei Mintilor Creative, programul de educatie financiara si antreprenoriala UniCredit Bank in care antreprenorii creativi aflati la inceput de drum primesc sfaturi si know-how de la numerosi mentori, pe diverse aspecte esentiale ale afacerii lor.

Inscrierile la a treia editie a Academiei au inceput.

Daca vrei sa ai o afacere sanatoasa si cu potential de expansiune, ai nevoie de capital financiar. Un antreprenor la inceput de drum stie foarte bine cat de greu este sa aduni capitalul initial - din economii, de la prieteni sau, daca are noroc, de la un investitor care a crezut inca din start in ideea lui.

O lectie elementara de finante corporative indica o schema simpla de finantare a unei afaceri, bazata pe trei piloni. In primul rand, sunt actionarii, respectiv fondatorii sau persoanele/institutiile atrase pe parcurs in business. Apoi sunt bancile si, in al treilea rand, furnizorii, care pot fi asimilati unor finantatori, dat fiind ca acorda pentru facturile emise un termen de plata mai scurt sau mai lung.

Atentie, insa, “furnizorul nu va finanta decat capitalul de lucru, respectiv stocurile si creantele, si nu de la bun inceput, deoarece majoritatea relatiilor comerciale demareaza cu plata cash atunci cand este vorba despre o companie start-up”, atrage atentia Iancu Guda.

Actionarul (fondatorul) si bancile sunt cei care pot finanta investitiile pe termen lung, dar pentru a obtine finantare din partea unei banci compania trebuie sa aiba un minim de istoric si, mai important de atat, o viziune clara si un plan de afaceri bine conturat.

“Daca un antreprenor are o viziune unica, o strategie foarte bine documentata cu privire la identificarea si evolutia concurentei, nevoile clientilor, barierele de intrare si iesire, precum si un sistem de management decent al riscurilor, atunci cel mai probabil finantarea se poate accesa. Bancile au dezvoltat produse de finantare a start-up-urilor, exista scheme de garantare oferite de stat, precum FNGCIMM, fonduri europene etc., sau fonduri de investitii specializate in private equity aflat la inceput de drum”, sustine Iancu Guda.

Ce trebuie sa stie antreprenorul odata ce afacerea prinde contur?

Conform economistului, in etapa de consolidare si maturitate, obiectivul cel mai important care trebuie urmarit este mentinerea competitivitatii companiei in relatie cu principalii competitori. Pentru aceasta perioada, atentia ar trebui sa se concentreze asupra investitiilor pentru mentinerea capacitatii de productie si accesului la tehnologie, pentru managementul resursei umane (programe de retentie pentru oamenii de baza) si pentru analiza detaliata a concurentei.

In plus, investitiile pot fi orientate si catre identificarea si acoperirea unor nevoi in schimbare manifestate de clienti, care pot aduce oportunitati viitoare de crestere. Pentru acest caz, Iancu Guda subliniaza ca exista o regula de aur a eficientei unei investitii:

“Din punct de vedere financiar, este esential ca firma sa obtina un randament al investitiilor superior costului de finantare – in limbaj tehnic, ROA sa fie mai mare ca WACC”.

Principala eroare a antreprenorului la inceput de drum. Cum sa o eviti?

Iancu Guda a analizat de-a lungul carierei sale din cadrul companiei Coface sute de mii de bilanturi si conturi de profit si pierdere, dar dintre toate greselile pe care le poate face un antreprenor fara experienta remarca o gestiune deficitara a fluxului de numerar, mai ales daca este dublata si de obiceiul de a confunda finantele personale cu cele ale companiei.

“Antreprenorii aflati la inceput de drum, gresesc deseori in ceea ce priveste managementul fluxului de numerar. Practic, acestia nu au o gestiune structurata a trezoreriei, care implica NU doar evidenta foarte clara a incasarilor si platilor operationale, investitionale si financiare, ci si previziuni in ceea ce priveste fluxul de numerar viitor, simularea unor conditii adverse - precum neincasarea creantelor la timp, majorarea salariului minim pe economie, fluctuatia dobanzilor, perisabilitatea unor stocuri, costuri mai mari de promovare si marketing, fluctuatii majore ale veniturilor”, atrage atentia mentorul din cadrul Academiei Mintilor Creative.

Ce trebuie sa retii de aici daca esti antreprenor la inceput de drum?

Incearca sa iti previzionezi evolutia afacerii pe baza mai multor scenarii, care sa includa si socuri privind neincasarea unor creante la timp sau o scadere semnificativa a veniturilor, pe o perioada limitata de timp.

Daca in conditiile acestor scenarii de stres estimezi ca vei putea sa iti platesti furnizorii, angajatii si obligatiile catre stat, poti sta mai linistit. Insa daca o singura neincasare a unei facturi de la un client important te va pune in dificultate si nu vei avea numerar in firma sa iti platesti facturile sau oamenii angajati, atunci ai clar o problema.

Nu este nevoie sa ai un CFO sau sa faci cursuri sofisticate de analiza financiara. Poti face aceste simulari singur pe o foaie folosindu-te de aritmetica de baza. Daca da cu minus in cazul unui soc, trebuie sa incepi sa te pregatesti, sa ai mereu o rezerva de numerar pentru situatiile de criza, sa ai un overdraft de la o banca la dispozitie sau sa poti aduce bani in plus de acasa.

Altfel, afacerea ta va sta mereu la voia sortii si un soc, oricat de mic, te poate scoate din business.

“Acesti antreprenori obisnuiesc sa mearga pe o singura varianta cu privire la evolutia firmei, si nu includ in analizele lor scenarii de stres. Nu este vorba despre un exces de incredere aici - specifica la nivelul antreprenorilor <<seniori>>, care cred ca le-au vazut si le-au trait pe toate -, ci din inconstienta si din lipsa unor cunostinte financiare”, afirma Iancu Guda.

Inscrie-te la Academia Mintilor Creative, programul de educatie financiara si antreprenoriala UniCredit Bank, pentru a beneficia de sfaturile lui Iancu Guda. El va avea un modul dedicat esecului in afaceri si modurilor in care acesta poate fi prevenit.

Bine, bine... dar ce exemple pozitive ar trebui sa isi seteze antreprenorul incepator?

Multe dintre afacerile despre care tinerii antreprenori afla din media nu sunt neaparat exemple de urmat – sa ne gandim, de exemplu, la cele care s-au grabit sa creasca mai repede decat era sanatos si din acest motiv la un moment dat au esuat.

Si atunci de unde sa ia antreprenorul junior exemplele de buna practica?

Iancu Guda incurajeaza proaspetii antreprenori sa se uite la companiile romanesti de tip start-up (prima afacere, nu o extindere a unui grup existent de companii), care a ajuns la un nivel relevant de activitate, atingand “pragul psihologic” de 1 milion de euro dupa un timp rezonabil de activitate, adica maxim 5 ani si sustenabil din punct de vedere financiar.

In urma unei analize realizate de specialistul AAFBR cu privire la evolutia afacerilor de tip start-up in perioada 2005-2010, dintre cele aproape 490.000 de companii infiintate in acest interval, doar jumatate mai sunt in activitate astazi. Dintre firmele active, doar 2,5% inregistreaza venituri de peste 1 milion de euro si, dintre acestea, doar jumatate sunt cu capital autohton si 40% nu fac parte dintr-un grup.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri