Anne Bebe este o afacere de familie, pornita in 2001, iar de business se ocupa Maria Diaconu si fiul acesteia, Alexandru Prunoiu. Lantul de magazine, cinci la numar, se afla in Unirea, Cocor si Baneasa, in Cocor fiind un outlet, in Baneasa aflandu-se luxury boutique-ul Anne Bebe. Pentru viitorul apropiat, Anne Bebe vizeaza extinderea la nivel international.

WALL-STREET.ro: Care au fost principalele provocari, la inceput de drum, in 2001?
Maria Diaconu: „Inspiratia pentru colectii nu o puteam avea din Romania, de aceea am calatorit foarte mult, dupa primele lucrurie pe care le-am facut. Am analizat marile branduri de copii, marile magazine, care ofereau lucruri cu care imi placea sa o imbrac si eu pe cea mica. Gustul pentru frumos l-am dobandit in Italia, Franta, Elvetia, Germania si Anglia, tari pe care le-am vizitat de foarte multe ori, inainte de a ma apuca serios de lucru si ce vedeam acolo incercam si eu sa produc in Romania”, povesteste Maria.

Marea problema era lipsa materiilor prime si a accesoriilor de calitate, de aceea a batut la usile multor fabrici din Europa si multor case de moda, pentru a putea face rost de ele.

„De cele mai multe ori, eram respinsa, nu mi se raspundea, nu voia nimeni sa ma ajute, in momentul in care spuneam ca vin din Romania. Insa nu m-am lasat descurajata, ci m-am ambitionat, am continuat si iata ca am reusit”, spune ea.

Doua miliarde de tineri risca...
Citeste si: Doua miliarde de tineri risca sa devina inadaptati la piata muncii

Intr-un final, printr-o alta ruda aflata in Italia, a reusit sa importe o serie de materiale si accesorii, care nu erau special facute pentru copii, dar erau mult mai bune fata de ceea ce gaseam la momentul respectiv in Romania. Si, astfel, a inceput AnneBebe.

„Primele colectii le-am realizat dupa tipare standard, modificate si ajustate pentru a fi purtate si a arata cat mai bine pe copii, voiam sa ofer produse practice si din materiale pe care clientul sa le tina minte.

Fiind la inceput de drum, eu faceam aproape tot, de la design-ul modelelor si pana la vanzarea acestora. Diminetile incepeau cu fuga dupa distribuitori si magazine, unde sa vand produsele si seara se incheia cu achizitii, importuri, design, tipare si contabilitate”.

Primele colectii au fost de rochite casual, dupa care a observat ca nu exista uniforme scolare din bumbac si a demarat un nou proiect, care, crede ea, a ajutat foarte mult ca imagine: uniformele clasice, realizate 100% din bumbac.

Tinerii din Romania,...
Citeste si: Tinerii NEET din Romania, sprijiniti pentru integrarea in piata muncii

„Dupa ce am realizat designul si am comandat materialele, au inceput „sa curga” comenzile. Desi aveam patru croitorese, nu faceam fata, insa imi era frica sa ma dezvolt, pentru ca productia de uniforme este sezoniera si, de aceea, trebuia sa gasesc un alt concept cu care sa vin in piata. Astfel, am creat primele rochite pentru evenimente si serbari, rochite „fulg de nea”, rochite de printesa, rochite elegante. Parintii le adorau, pentru ca toate accesoriile si materialele pe care le foloseam erau gandite pentru copii, tot ce intra in contact cu pielea copilului era din bumbac, accesoriile nu se desprindeau, nu intepau, totul era gandit pentru ei.

Primii patru-cinci ani am mers in pierdere, pentru ca voiam sa vand hainele la preturile pietei si sa fac cunoscut brandul, insa ulterior, cand au reusit sa cresc volumele de materiale comandate si productia, lucrurile au ajuns pe fagasul normal”.

W-S.ro: Care sunt provocarile cu care va confruntati, in prezent?
MD: „In 2009, cand am botezat, prima data, un bebelus de la o casa de copii abandonati, mi-am dat seama cat de greu ii este unui parinte sa alerge in tot orasul pentru a gasi cele necesare trusoului de botez. Astfel, am pornit in a doua mare dezvoltare a firmei pe partea de haine si accesorii pentru botez. Voiam ca un parinte sau o familie care vrea sa boteze, sa gaseasca totul intr-un singur loc: haine de calitate, lumanari de botez, panza, fasa, prosop, sticuleta de mir, cruciulite, cutiute pentru prima suvita, suporturi de certificat de botez si, manati de aceste nevoi ale clientilor, am avut grija si venim in intampinarea acestora”, povesteste Maria.

Compania a fost una dintre primele de pe piata care aa grupat toate produsele intr-un set asortat si realizat pe masura si dorinta clientului, set pe care l-a denumit „Trusou pentru un Botez de Poveste”.

Business mentor:...
Citeste si: Antreprenorii din zona de productie, cei mai maturi oameni de afaceri

„In 2010, odata cu implicarea fiului meu in afacere si deschiderea primului magazin AnneBebe, am reusit sa intelegem mai bine ceea ce vor clientii, ce cauta si ce vor sa gaseasca intr-un magazin de copii. De atunci ne imbunatatim continuu, venim tot timpul cu inovatii si colectii de botez accesorizate cu cristale, perle, matasuri fine si dantele de bumbac”.

Avand cinci magazine in Bucuresti, o retea de distributie nationala si magazine partenere in Italia, Spania si Anglia, business-ul are o serie de provocari in fiecare zi.

„Rezultatele in Romania vin daca ai initiativa, daca oferi ceva nou, daca surprinzi si daca oferi lucrurile la preturi corecte. Chiar daca ne este greu, inovam, importam ceea ce nu exista in Romania, folosim materiale si accesorii care sunt folosite de cele mai mari case de moda si incercam sa dam tendintele in moda de copii in Romania”.

Una dintre cele mai recente realizari ale afacerii a fost deschiderea unui magazin de lux pentru copii, Annelino Luxury Boutique, in Baneasa Shopping City, lucru pe care l-au reusit in luna aprilie a anului 2017.

„Fiind o afacere de familie, ne impartim foarte bine sarcinile, fiecare stie ce trebuie sa faca, cand trebuie sa faca si de cele mai multe ori ne intelegem din priviri. Eu ma ocup de partea de creatie si productie, iar Alexandru, baiatul meu, este responsabil de colaboratori si magazine. Altfel, nu am fi reusit sa ajungem in punctul in care suntem astazi”.

W-S.ro: Ce doua-trei trips&tricks puteti oferi, in ceea ce priveste productia proprie?
MD: Avand productie proprie si stiind ceea ce se poarta in moda de copii din alte tari, companiei ii este usor sa propuna colectii noi si au flexibilitate in a produce doar masurile care stiu ca se cauta si se vand, in anumite perioade ale anului.

„Atat in fabrica cat si in magazine, cel mai mult punem accent de apropierea fata de oameni. Suntem alturi de toti angajatii nostri, suntem intelegatori si ii consideram parte din familie, pentru ca am plecat ca o afacere de familie si nu vrem sa uitam acest lucru”.

W-S.ro: Cat de dificil a fost sa incepeti productia pe cont propriu, ce costuri aferente exista si cum se limiteaza?

MD: „Cand am inceput afacerea, mana de lucru in productie nu era o problema, veneau doamne si domnisoare care ne bateau la usa si voiau sa se angajeze”, isi aminteste antreprenoarea.

„Acum, dupa 17 ani, este putin mai greu sa gasesti persoane dornice in a lucra in productia de haine pentru copii, pentru ca este o munca migaloasa, care necesita foarte multa atentie. Angajatii nostri din fabrica sunt oameni de foarte buna calitate, am reusit sa formam un colectiv care sa tina unii la altii si la noi in egala masura. Cei mai multi dintre ei vor sa iasa la pensie din firma noastra si asta ne bucura foarte mult”.

Costurile productiei sunt destul de mari, dat fiind faptul ca folosesc materiale pe care le achizitioneaza din fabrici din Europa, accesorii si cristale foarte scumpe, iar produsele sunt realizate in serii mici si lucrate manual cu foarte foarte mare atentie.

„Avem patru colectii principale si venim cu noutati la inceputul fiecarui sezon si foarte multe colectii si propuneri intre sezoane, astfel incat un client care vine in magazinul nostru sa gasesca tot timpul ceva nou.
Producem serii mici, pentru ca vrem ca la toate botezurile si evenimentele private sa fie diversitate de modele si nici nu ne place ideea de a tine in depozite haine pe care sa le poarte copiii, dupa trei-patru-cinci luni, de cand le-am produs”.

W-S.ro: Cati angajati are compania, in prezent?
MD: In prezent, Anne Bebe are 56 de angajati. „Anual, crestem cu maximum 8% numarul angajatilor, pentru ca nu stim ce schimbari mai apar sau in ce directie o poate lua piata si preferam sa facem pasi mici si siguri, decat mari si periculosi. Avem norocul ca, oferind atentie angajatilor, acestia ne recomanda si prietenilor, cunostintelor si, de cele mai multe ori, se aduc unii pe altii”.

W-S.ro: Cate dintre comenzi sunt realizate „pe comanda”? Care sunt „best seller-ele” si ce tendinte exista pe aceasta piata?
MD: La inceput, totul se realiza pe comanda, insa acum, dupa ce au inteles care sunt cerintele clientilor, s-a diminuat mult numarul acestora.

„Realizam pe baza de comanda masuri speciale, modele pe care le vor clientii fideli sau culori si teme pe care nu reusim sa le propunem in cele cinci magazine AnneBebe pe care le avem in Bucuresti. Primele si cele mai frumoase colectii pe care le-am realizat au fost cateva haine si trusouri pentru printi si printese, inspirate din istoria artei si istoria costumelor. La momentul de fata, avem opt trusouri de botez asortate la patru costume de printi si patru rochite de printesa, care sunt realizate din catifea, matase si broderie de matase si bumbac, iar pe acestea le consideram ca fiind colectii emblema pentru brandul AnneBebe, fiind totodata si cele mai vandute”

Pe de alta parte, tot ceea ce se produce in fabrica AnneBebe este unicat si este realizat in concordanta cu tendintele din moda internationala, folosind culori, materiale si accesorii din temele propuse de marile case de moda din Milano si Paris, subliniaza antreprenoarea.

W-S.ro: Cum a evoluat concurenta, in ultimii ani?
MD: Fiind o piata inca in formare, apar foarte multe case de moda noi si ateliere care isi schimba profilul de activitate si tind sa faca haine de copii, dar nu au experienta necesara si nu ofera materiale si accesorii de calitate, special create pentru cei mici, spune Maria Diaconu.

„De trei ani, avem campanii de informare pentru clientii AnneBebe, le aratam ce inseamna materialele folosite de noi, cum sunt cusute, le evidentiem grija pentru fiecare detaliu, ii facem sa constientizeze care sunt pericolele care pot aparea in momentul in care iti imbraci copilul cu o haina prost lucrata, dintr-un material cu probleme sau cu un produs care este pastrat intr-un mediu neigienic.

Purtam, de multe ori, discutii cu clientii, pentru ca suntem interesati de parerea lor si vrem sa ne ridicam la intaltimea cerintelor si celor mai selectivi dintre acestia”.

W-S.ro: Ce cifra de afaceri ati inregistrat in 2017?

MD: Anul 2017 a fost un an de succes pentru noi si am reusit ca, pe langa cresterea vanzarilor prin distributie in Romania, sa incepem colaborarea si cu alte magazine din pietele externe: Italia, Spania, Anglia. Astfel, cifra de afaceri a crescut, in 2017, cu 15% fata de 2016, ajungand la 1,7 milioane de euro.
Consideram ca anul 2018 va fi un unul mai dificil pentru piata din Romania, dar speram sa reusim sa crestem vanzarile cu cel putin 5%, fata de anul precedent, prin cresterea si promovarea produselor pe pietele externe. La momentul de fata, avem in plan promovari in medii de business international, participarea la targuri si expozitii in tarile arabe, Rusia, Franta si Anglia si dezvoltarea site-ului pentru vanzari in Europa.

W-S.ro: Ce pondere din vanzari provine din mediul online?
MD: In prezent, circa 20% din vanzari sunt sustinute de mediul online. Este destul de greu pentru parinti si nasii de botez sa comande online, neputand testa calitatea materialelor si atinge produsele. Ne asteptam ca, anul acesta si anul urmator, sa ajungem la volume mai mari, dat fiind faptul ca suntem din ce in ce mai cunoscuti pe piata si clientii stiu produsele si materialele din care sunt realizate. Avem produse care ne diferentiaza pe piata, iar trusourile de botez continua sa se bucure de mare succes. Printre avantajele noastre se numara si faptul ca acoperim principalele segmentele de preturi, astfel incat, in lantul AnneBebe avem atat magazin de tip outlet, dar fi showroom de lux pentru cei mici.

W-S.ro: Ce ati schimba la nivel legislativ pentru incurajarea afacerilor si a extinderii in Romania?
MD: Din punctul nostru de vedere, am face doua schimbari majore: usurarea legislatiei si regulilor de angajare a cetatenilor straini (non U.E.), pentru a avea un plus de mana de lucru in segmentul productiei si programe individuale de promovare a firmelor producatoare pe pietele externe, participari la targuri si expozitii internationale pe segmentele reprezentative din care facem parte si programe anuntate si puse la punct cu cel putin sase luni inainte.

Acestea ar fi lucrurile care ne lipsesc si de care am avea nevoie, pentru a putea dezvolta firma si a o face cunoscuta pe plan international.