Antreprenoriatul social din Romania este inca la inceput de drum, insa potentialul de dezvoltare a domeniului este foarte mare. In ciuda faptului ca antreprenorii sociali se lovesc de bariere care tin de lipsa unul cadru legislativ clar, dar si de lipsa resurselor financiare, acestia reusesc sa ramana entuziasmati de posibilitatea de a experimenta.

55% dintre antreprenorii sociali din Romania sunt limitati de lipsa oportunitatilor de finantare, se arata in raportul national despre antreprenoriat social, lansat de Ashaka Romania. A doua cea mai mare provocare a inovatorilor sociali din Romania este lipsa unui cadru legislativ favorabil (31% din antreprenori), iar 20% vad ca obstacol principal lipsa de cunostinte si experienta in masurarea impactului social. Cu toate acestea, antreprenorii sociali sunt optimisti, creativi si constienti de nevoia de a inova.

"Antreprenorii sociali sunt persoane care gasesc solutii inovatoare la cele mai mari provocari ale societatii: sociale, culturale, economice sau de mediu. In Romania, domeniul este la inceput de drum, iar practicienii se confrunta des cu bariere precum ambiguitatile sistemului legislativ sau lipsa resurselor financiare. Studiul nostru demonstreaza faptul ca acest context dificil nu ii descurajeaza, ba mai mult, ii motiveaza pe antreprenorii sociali sa fie energici si creativi, sa caute pe cont propriu solutii si resurse, sa depaseasca barierele care le apar in cale. Antreprenoriatul social constituie o zona cu potential enorm inca nevalorificat, iar noi, Ashoka Romania, ne bucuram sa ii sprijinim pe acesti antreprenori sa aduca schimbarea de care tara noastra are nevoie", a declarat Corina Murafa, Country Director, Ashoka Romania.

Cum sunt antreprenorii sociali din Romania?

  • Entuziasmati de posibilitatea de a experimenta;
  • Pun accent puternic pe cercetare si testare;
  • Constientizeaza faptul ca schimbarea pe care o genereaza este una cu impact pe termen lung si rezultate vizibile in viitorul indepartat;
  • Solidari si deschisi la schimburi de experienta, in ciuda faptului ca au experiente diferite;
  • Frustrati de cadrul legislativ existent, considerat ineficient sau chiar restrictiv (lipsesc prevederi importante), de lipsa sustinerii din partea statului (financiar, legislativ), de agendele restrictive ale unor finantatori, dar si de provocarea finantarilor europene, percepute ca fiind folosite gresit, lipsite de coerenta sau continuitate.

Cum arata ecosistemul antreprenoriatului social in Romania?

  • Antreprenoriatul social din Romania este in stadiu incipient, declara majoritatea respondentilor. Adesea, e descris ca fiind ambiguu sau chiar vulnerabil, partial datorita lipsei cadrului legal;
  • Se bucura de foarte mult potential nevalorificat – o mare diversitate de idei, provocari, cauze ale problemelor sociale;
  • Fragmentat datorita lipsei retelelor functionale intre initiative si a izolarii acestora. In prezent, nu exista retele puternice care sa promoveze inovatia sociala;
  • Din punct de vedere geografic, Bucurestiul e perceput ca fiind zona cea mai dezvoltata, cu potentialul cel mai mare din Romania. Este urmat de marile centre urbane: Cluj, Iasi, Timisoara. Zonele rurale sunt mult mai putin dezvoltate, dar si ofertante pentru dezvoltarea de afaceri sociale, datorita lipsei infrastructurii;
  • Zonele de nord-vest, vest si centru ale Romaniei sunt semnificativ mai dezvoltate decat restul tarii.

Pentru realizarea studiului, Ashoka a derulat interviuri de profunzime cu 40 de antreprenori sociali, in perioada aprilie-iunie 2017. Antreprenorii care au luat parte la studiu sunt activi in domeniul educatiei (6), mediului (5), sanatatii (3), civic (6), transversal (6), industriilor creative (2), activarii urbane (2), intreprinderilor sociale (6). Multe din persoanele intervievate sunt implicate in mai multe activitati, fie in acelasi domeniu, fie in altele.

Ashoka este cea mai mare organizatie globala de promovare si sustinere a antreprenoriatului social si inovatiei sociale, clasata de NGO Advisor in primele 5 ONG-uri din lume. Ashoka este prezenta incepand din 2017 si in Romania, unde isi propune sa contribuie la crearea unei societati in care fiecare cetatean este un agent al schimbarii, capabil sa ia actiune in mod creativ pentru a rezolva probleme sociale.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri