“Pentru a evita sa ajungem sa numaram aceste greseli in ZECI de milioane de euro, analizam mult mai bine datele. De la un nivel incolo, nu iti mai poti permite sa te bazezi pe intuitie sau pe ce ti se spune in piata”.

Pe de alta parte, eMAG are implementata asa-zisa “cultura a greselii”, in care angajatii sunt incurajati sa isi asume responsabilitati, sa incerce, sa vina cu idei noi. “Trebuie sa identificam insa cauzele erorilor, efectele si sa lucram la ambele, sa le corectam astfel incat sa nu se mai intample in viitor. Incercam insa sa ne dezvoltam capacitatea de a identifica si ANTICIPA erorile, pastrand insa viteza de evolutie”, spune Stanciu, care continua prin a sublinia ca eMAG are buget de peste 1 milion de euro, doar pentru zona de research.

Ce alti manageri au recunoscut ca au gresit, ce au invatat din erori si ce au transmis mai departe?

Teodor Cataniciu este pasionat de tehnologie si este antreprenor social.

Cum vrea Coca-Cola sa devina...
Citeste si: In vizita la centrul R&D Coca-Cola din Bruxelles: strategia companiei

„Mark Twain ar fi spus la un moment dat ca nu a lasat niciodata ca scoala sa ii afecteze educatia. Eu am inteles ideea asta in sensul ca trebuie sa fii curios pentru a intelege lumea din jurul tau. Sa cunosti istoria pentru a sti cine suntem si a nu repeta greseli din trecut, sa studiezi biografiile oamenilor care au avut un impact major pentru a vedea cum au inteles ei lucrurile si locul lor in lume, sa intelegi care sunt fortele care schimba lumea de astazi. Asa ca am inceput sa citesc despre toate lucrurile astea, si sa incerc sa ma inconjor de oameni de la care pot sa invat. Asa am ajuns in Olanda, la Rotterdam School of Management. De ce Olanda? Cred ca retrospectiv as gasi multe motive pentru, dar in realitatea momentului, am plecat pentru ca asta am simtit ca este urmatorul pas pentru mine”, a mai spus tanarul.

Adrian Badea, CEO Selfpay, povesteste una dintre erorile sale la inceput de drum in antreprenoriat.

“Lucrurile au mers bine pentru o perioada, insa o greseala de strategie luata la nivelul conducerii, care a decis sa lanseze in paralel o serie de magazine cu produse textile, a facut ca business-ul sa intampine probleme financiare”. In acele momente, Adrian a decis ca e momentul sa faca o schimbare.

Vazand ca divizia de textile, pe care cei aflati la conducerea business-ului au deschis-o, a inceput sa preia din resursele zonei de jucarii, Adrian a decis ca este momentul sa porneasca pe cont propriu. Cu un bagaj consistent de cunostinte in ceea ce priveste lumea vanzarilor si cu o serie de relatii bine conturate, Adrian Badea si-a deschis propria afacere.
A cumparat o masina, si-a angajat un sofer si a inceput sa cumpere diverse marfuri nealimentare din bazarele chinezesti, pe care a ajuns sa le listeze in retelele mari de magazine. A vandut de toate, de la ghiozdane si jucarii pana la ornamente de brad. Insa, cand a tras linie, a realizat ca lucrurile nu stateau asa de bine cum isi inchipuia el, si a ales sa schimbe din nou drumul pe care pornise.

Iancu Guda, presedintele Asociatiei Analistilor Financiar-Bancari din Romania (AAFBR), a analizat de-a lungul carierei sale din cadrul companiei Coface sute de mii de bilanturi si conturi de profit si pierdere, dar dintre toate greselile pe care le poate face un antreprenor fara experienta remarca o gestiune deficitara a fluxului de numerar, mai ales daca este dublata si de obiceiul de a confunda finantele personale cu cele ale companiei.

Tendinte in startup-urile...
Citeste si: Tendinte in startup-urile anului 2019: Munca la distanta, blockchain

“Antreprenorii aflati la inceput de drum, gresesc deseori in ceea ce priveste managementul fluxului de numerar. Practic, acestia nu au o gestiune structurata a trezoreriei, care implica NU doar evidenta foarte clara a incasarilor si platilor operationale, investitionale si financiare, ci si previziuni in ceea ce priveste fluxul de numerar viitor, simularea unor conditii adverse - precum neincasarea creantelor la timp, majorarea salariului minim pe economie, fluctuatia dobanzilor, perisabilitatea unor stocuri, costuri mai mari de promovare si marketing, fluctuatii majore ale veniturilor”, atrage atentia mentorul din cadrul Academiei Mintilor Creative.


Vlad Suteu, regional manager Cluj Techcelerator
considera ca este gresit sa incepi un business cu scopul de a face bani.

Multi din antreprenorii romani gandesc business-ul pe termen scurt, de un an-doi, in care vor sa faca bani rapid. "Conceptele de fast si easy money sunt foarte des intalnite in Romania, ceea ce nu este bine. Schimba-ti mentalitatea, incearca sa rezolvi o problema, de exemplu, pentru o piata! Atunci ai mult mai multe sanse de a ajunge si la bani, considera Vlad Suteu, regional manager Cluj Techcelerator.ro. "Este gresit sa incepi un business cu scopul de a face bani", considera antreprenorul, reintors in Romania dupa 10 ani in Marea Britanie si Danemarca.

"De-a lungul anilor am avut si eu mai multe startup-uri si este esential sa faci ceea ce iti place. Sa crezi in proiectul tau. Iar cand il pitch-uiesti unui investitor, este important sa ai grija sa nu spui doar ceea ce crezi tu ca ar dori sa auda acel potential investitori, ci sa vorbesti cu pasiune, din inima, sincer, deschis, chiar daca evidentiezi astfel si punctele slabe ale proiectului", considera Vlad.
Una dintre greselile facute de Vlad? "Am inceput trei startup-uri simultan si aveam si un job in acelasi timp! Destul de repede am aflat, pe propria-mi piele, ca nu este fezabil!", rade el.

Gabriela Firea demareaza...
Citeste si: Firea acorda granturi de 50.000 euro pentru start-up-urile bucurestene

In peste un deceniu de business ajungi sa inveti foarte multe lucruri din greseli, trebuie doar sa vrei. Iar CFO-ul Bittnet, Cristian Logofatu, spune ranzand ca “a pierdut urma greselilor si in fiecare zi face altele”.

“Poti sa faci multe greseli, dar asigura-te ca acestea nu te omoara. Te poti expune la unele riscuri, dar daca se materializeaza sa nu te dea peste cap. E ca atunci cand mergi la off-road cu masina, iti pui casca, centuri, costum”, subliniaza Logofatu, care in 2014 a devenit vicecampion national la offroad.
Perfectionarea in business, in opinia finantistului de la Bittnet, nu se masoara in cursuri, training-uri sau diplome, ci in interactiunea cu oamenii, de la care inveti zilnic ceva, sau in cartile citite.

“Cred ca cel mai important este insa sa fii constient ca trebuie sa continui sa inveti, sa descoperi chestii noi. Noi suntem si intr-un domeniu in care lucrurile se misca foarte repede, lumea se asteapta ca noi sa invatam primii si apoi sa ii invatam pe altii si atunci mentalitatea intregii echipe este in asa fel construita. Suntem oameni care ne batem capul, citim si vrem sa experimentam”, afirma Cristian Logofatu.

Tulia Savulov a decis inca din liceu ca vrea sa isi continue studiile intr-un sistem diferit, nu pentru ca in Romania educatia nu ar fi buna, ci pentru ca o schimbare de perspectiva aduce intotdeauna valoare adaugata. A ales Mexic, tara in care studiase si un an de liceu, intr-un program de schimb de tineri derulat de Rotary International. 5 ani, o facultate si un master mai tarziu, Tulia lucreaza la un proiect antreprenorial si isi doreste sa se intoarca macar in Europa, daca nu chiar in Romania.

“Mi-ar placea ca, in loc sa ne plangem mereu de situatia noastra si sa incercam sa gasim un vinovat pentru toate deficientele tarii, sa ne asumam responsabilitatea pentru tot ce se intampla in jurul nostru si sa luam initiativa de a schimba lucrurile. Cred ca ne consideram mereu victime, ale economiei, ale coruptiei, mai ales victime ale unui guvern deficient, cand in realitate suntem unul dintre statele cele mai privilegiate din Uniunea Europeana. Avem acces la resurse externe si la modele economice, legislative si politice ale unor tari care s-au descurcat mai bine decat noi, ceea ce inseamna ca putem invata din greselile altora si avem un sprijin nepretuit. Dar pentru a putea profita de aceasta situatie, trebuie intai sa fim constienti de ea si sa intelegem ca daca nu incepem sa participam activ in construirea viitorului nostru, vom fi la dispozitia celor care il vor construi pentru noi”.

Din punctul sau de vedere, o mare problema a tarii noastre este publicitatea pe care ne-o facem singuri, asa ca o solutie ar fi sa incercam sa schimbam toate prejudecatile pe care le au romanii despre Romania.

“In Mexic s-au organizat campanii publicitare si promotionale coordonate in diferite regiuni si rezultatele au fost pozitive, turismul a crescut enorm si patriotismul a devenit vizibil. In loc sa se vorbeasca despre aspectele negative, se vorbeste despre aspectele pozitive si despre oportunitatile de crestere pe care le implica toate aspectele negative. Avem doua optiuni: sa ne concentram pe ceea ce nu avem sau pe ceea ce putem face ca sa ne imbunatatim situatia. Cred ca in momentul in care vom incepe sa vedem deficientele ca oportunitati, intreaga noastra viziune despre Romania se va schimba radical”, a mai spus Tulia Savulov.

Radu Georgescu, fondatorul GeCAD Net si unul dintre cei mai influenti antreprenori romani, spune ca teama de esec este un sentiment care ii urmareste pe multi dintre cei care isi doresc sa ia drumul antreprenoriatului, dar si pe cei care au pornit pe aceasta cale.

Radu Georgescu este de parere ca esecul reprezinta o experienta din care antreprenorii vor invata o multime de lucruri care ii vor pregati in drumul lor catre construirea unei afaceri de succes.

“Esecul este cel mai bun lucru care ti se poate intampla. Nu inveti nimic dintr-o reusita. Desigur, o sa ai parte de bani, o componenta a succesului care este supraestimata, dar nu vei invata nimic. Toata lumea este datoare cu cel putin un esec in aceasta viata pentru ca este o experienta din care inveti extraordinar de multe lucruri. Esuezi si incerci din nou, esuezi iar si continui sa incerci. Face parte din viata noastra si pot spune ca este o experienta nemaipomenita. Nu sunt indeajuns de multe cuvinte pentru a spune cat de important este esecul”, povesteste Radu Georgescu.

Georgescu a exemplificat si cateva esecuri pe care le-a inregistrat in cei peste 20 de ani de antreprenoriat, respectiv GFC (GECAD Fast Commander) si RAX, mentionand cele mai importante lucruri pe care le-a invatat din aceste experiente.

“GECAD Fast Commander a fost o imitatie dupa Norton Commander. Ne-am gandit la vremea aceea ca, daca produsul original costa 29 de dolari in strainatate, aici in Romania unde aveam sa cream o versiune similara il vom vinde cu 9 dolari si ne vom imbogati. A fost o strategie buna, dar era anul 1994 si versiunea Windows lansata in acel an a facut ca Norton Commander sa devina un produs redundant, iar o imitatie a acestui produs sa fie si mai inutila. Am investit foarte multi bani, timp si efort si din aceasta nereusita am inteles ca, inainte de a lansa un produs intr-o piata, trebuie sa intelegi aceasta piata si sa anticipezi in ce directie o va lua", declara Radu Georgescu.

Tu ce greseli ai facut in business ce ai invatat din ele? Te incurajam sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock.com