“Am ales sa ne finantam acolo unde societatea este mult mai pregatita pentru acest tip de finantare, respectiv in Estonia. Cifrele ne ajuta sa speram la o dezvoltare si ca atare am cautat solutii care sa ne ajute sa crestem”, a declarat Gabriel Cretu, managing partner Adwisers IFN.

El a ales Iuvo pentru a-si finanta dezvoltarea, o platforma estoniana de imprumuturi Peer-to-Peer care s-a bucurat de o crestere accelerata si pe care sunt listate in prezent portofolii de credite de peste 100 milioane de euro. Investitorii au plasat pana acum aproape 39 milioane de euro si au obtinut un randament mediu anual de 9,2%.

“Asa cum suntem si noi interfata intre investitori si clienti, am mai adaugat o interfata, adica o platforma prin care investitorii mici, care isi doresc un randament mai bun pentru banii lor, ne ajuta sa refinantam o parte din portofoliu”, a explicat Cretu.

Desi in prezent Adwisers IFN este in faza de testare a platformei Iuvo, prin listarea unor portofolii de 100.000 – 200.000 euro, pe termen mai lung platforma ar putea ajuta IFN-ul local sa ajunga la un portofoliu total de credite acordate de 5 milioane de euro.

Testam noile metode (de finantare – n.r.) pentru ca ne dam seama ca viitorul nu se afla in trecut. Viitorul este in mare parte tehnologic si vrem sa facem parte din el.

De ce bursa sau bancile nu au fost o solutie pentru portofoliul Adwisers?

Gabriel Cretu recunoaste ca a plecat la drum cu gandul ca la un moment dat va lista Adwisers pe bursa, dar acum studiaza mai degraba optiunile inovatoare de finantare, pentru ca “procesul clasic incepe sa sufere, atat din punct de vedere al hartiilor, al conditiilor care ar taia foarte mult din supletea organizatiei, cat si al randamentelor”.

Costurile de parteneriere pe crowdfunding sunt de 10 ori mai mici decat cele pe care le-ar presupune emiterea de obligatiuni. Este ca la Revolut versus banci in ceea ce priveste schimbul valutar.

Mai mult, tinand cont ca bancile din Romania privesc IFN-urile drept concurenti, Adwisers nu a reusit sa obtina nici finantare bancara, desi – cel putin in cazul Adwisers – principalul business este de finantare a clientilor refuzati de banci.

“La noi, prima intrebare atunci cand intra un client pe usa este: <De ce nu ai primit finantare de la banci?> Suntem foarte transparenti tocmai pentru ca avem costuri mai mari decat o banca. Este firesc ca un client sa isi doreasca o finantare cu un cost mai mic, asa ca il intrebam direct de ce nu are finantare de la banca, pentru ca asta ar fi spre binele lui. Abia apoi trecem la pasul 2, sa vedem daca noi putem sa ii acordam o finantare”, concluzioneaza managerul Adwisers.