Generatia celor care spunea "era mai bine pe vremea lui Ceausescu" a amutit. Acum se aud cei pasionati de Carol 1, Ferdinand sau Regina Maria a Romaniei, momentan cea mai iubita romanca din toate timpurile. Sufocati de lucruri produse in masa si de o tehnologie tot mai intruziva, scarbiti de politicienii contemporani si satui de pericolul ascuns dupa etichetele atragatoare ale alimentelor, o buna parte din romani se intorc spre lucrurile de demult. Aleg tot mai des mancarea "traditionala", vinul "curat, fara adaos", hainele "facute ca de bunica", muraturile "de casa", mobila facuta "doar din lemn". Trendul se vede si in mediul online, unde orice referire la anii de glorie ai Romaniei interbelice se bucura de aprecieri sustinute. In mod firesc, nici moda n-a scapat de curentul retro-romanesc, unde organizatia La Blouse Roumaine a devenit imposibil de ignorat, iar branduri ca Iiana sau Salba Mariei tin prima linie.

Salba Mariei este un brand de bijuterii etnice romanesti, nascut intr-o bijuterie unde podoabele sunt facute ca pe timpuri. Si daca tatal este expert in bijuteriile sofisticate din aur, fiica se ocupa de bijuteriile din argint pe care le purtau romancele acum o suta de ani. "Ideea SalbaMariei a venit dupa ce am vazut, in Ardeal, o femeie care purta o salba. Mi-am adus aminte ca si bunica a avut una.... M-am uitat pe net, dupa salbe si mi-am dat seama cat de rare sunt si cat de putine se stiu despre aceasta bijuterie".

Maria Alexandra Marin s-a apucat de salbe in 2017. A cautat carti vechi despre folclor, costume si obiceiuri populare, a vizitat muzee si colectii publice si private de salbe, a cumparat o droaie de bijuterii vechi, chiar rupte, stricate, pentru ca a vrut sa inteleaga totul despre design, materiale, context. In paralel si-a "oficializat" abilitatile de bijutier cu niste cursuri de profil. "Provocarea continua cu fiecare fotografie veche cu o femeie in costum popular. Cred ca am descoperit pana acum vreo 50-60 de modele de salbe care s-au purtat pe teritoriul Romaniei, si fiecare are alt model de lantic, alt model de inchidere, alte simboluri".

Ca urmare, din bijuterie nu ies nici produse de masa, nici doua podoabe la fel. "Conteaza mult cine cumpara, nu ce vrea, pentru ca nu prea stie ce vrea. Sunt cliente care cred, de exemplu, ca salba este o bijuterie specifica romilor, si le explic ca nomazii au luat obiceiul salbei de la romanii din Banat, care au inventat-o dupa o vizita a imparatului Imperiului Austro-Ungar. Romancele au purtat doar salba din argint, de podoaba, pe cand romii purtau aur din considerente practice, treceau frecvent granite, nu aveau ce face cu monedele unui anumit stat".

Citeste si:
Retailerul de fashion Marc O'Polo deschide primul magazin din Romania
Un nou brand de fashion in...

Maria sustine ca bijuteriile vechi si costumele populare romanesti sunt atat de variate pentru ca fiecare spune povestea purtatoarei. "In simbolurile populare romanesti se ascunde o scriere. De exemplu, nu vedeai o femeie de la ses purtand modele cu unghiuri ascutite, care reprezinta apele repezi de la munte, sau o femeie necasatorita purtand decoratiuni cu romburi, care semnifica familia. De aceea, in bijuteriile mele incerc sa integrez cat mai multe din simbolurile care i se potrivesc femeii cu care discut: zona de origine, profesia, familia, hobby-urile..."

Dupa un an de Salba Mariei, s-a nascut si brandul ArgintIon, dedicat barbatilor, care include coliere, butoni, bratari si inele cu moneda. "Clientele l-au cerut. Barbatii poarta iar bijuterii, iar femeile adora sa le faca cadou ceva care sa-i caracterizeze. Si colectia ArgintIon pleaca de la o baza reala, pentru ca, pe timpuri, barbatii nu purtau aur, despre care credeau ca-ti tulbura mintile si ca atrage hotii, ghinionul, moartea. Observand, insa, ca apa pastrata in vase din argint nu se altereaza, romanii purtau la ei, permanent, cate o moneda din argint. Cand ajungeau sa bea apa dintr-o sursa noua, necunoscuta pana atunci, puneau moneda in vasul cu apa pentru a purifica astfel lichidul vital. Si, ca sa nu piarda niciodata amuleta sanatatii, romanii purtau moneda de argint la gat. Purtau, de asemenea, si inele cu moneda, despre care credeau ca sunt aducatoare de prosperitate. Si la aceasta colectie folosesc coduri simbolice prezente pe costumul popular romanesc, astfel incat bijuteria sa vorbeasca despre profesia, viata si pasiunile posesorului".

Citeste si:
"Povestea Lemnului" sau cum incerci sa transformi pasiunea in afacere
"Povestea Lemnului" sau...

Contrar aparentelor, cele doua branduri de bijuterii etnice romanesti nu sunt o expresie a nationalismului. "Eu vreau sa le spun oamenilor doar ca in modelele de pe costumul popular romanesc, in crustaturile din lemnul prispei sau in desenele de pe ceramica nu sunt doar forme si culori, ca in alte culturi, ci un limbaj interesant pe care e pacat sa nu-l stim. De ce sa purtam un simbol sudamerican sau asiatic care nu inseamna nimic pentru noi, cand putem purta, de exemplu, simboluri care spun ca avem iubit sau copii, ca ne ocupam cu X profesie, ca provenim din Ardeal sau ca ne place sa citim?"

Bijuteriile etnice Salba Mariei si ArgintIon au ajuns deja la mai multe evenimente din Bistrita, Cluj si Bucuresti, alaturi de lucrarile altor artisti ce fac un onorabil recurs la trecut, cum ar pictorul Razvan Stanciu si creatoarea de palarii Ana Istodorescu (Nita Sao). O bijuterie Salba Mariei a fost facuta cadou de un oficial roman unui oficial austriac atunci cand Romania a preluat conducerea rotativa a Uniunii Europene. Exista un stand de prezentare in Galeria Alexandra's din Bucuresti si un showroom in Ploiesti, la Bijuteria Armand. Online, salbele, bratarile, colierele, inelele, cerceii si bratarile Salba Mariei si ArgintIon se vand pe acest blog , iar de miercuri, 12 iunie, pana duminica, 23 iunie, cele doua colectii de bijuterii pot fi admirate intr-o expozitie inedita, la Hotel Central Ploiesti.

Citeste si:
Afaceri cu food truck-uri: Festivalurile genereaza 95% din business
Food truck-urile, o industrie...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Start Up »



Citeste si
Cum transformi pasiunea pentru navigatie intr-o afacere?