Durata medie de viață a unei firme nou înființate este de doar zece ani. Nu e mult, însă nu trebuie să pierdem din vedere faptul că România are puțin peste trei decenii de când a devenit o economie de piață, iar generațiile de antreprenori nu sunt încă suficient de numeroase și pregătite. Neînţelegerea regulilor de business este principalul motiv pentru care firmele eşuează, a declarat pentru wall-street.ro Nicoleta Munteanu, specialist cu 18 ani de experiență în gestionare insolvențelor companiilor românești, devenită acum fondatoare a unei proiect de educație antreprenorială pentru copii. Nu putem avea generații noi de antreprenori, dacă nu contribuim la nașterea lor, a realizat antreprenoarea. Ce a însemnat pentru Nicoleta să facă acest pas și cum a ajuns să pună bazele unei astfel de afaceri?

La început au fost...brioșele

Era anul 2012 când Nicoleta participa la o adunare a întreprinderilor mici și mjlocii, organizată de Comisia Europeană, în calitate de managing partner al administratorului judiciar Euro Insol. Ascultând poveștile mai multor antreprenoare de succes, a realizat că acestea nu avuseseră parte de educație antreprenorială în școală și că au început să își aprofundeze cunoștințele despre afaceri când aveau deja un business, învățând lucrurile „din mers”.

Acest lucru m-a impresionat și atunci am realizat că educația antreprenorială ar trebui să înceapă de la vârste cât mai fragede. Așa am fondat Kids in Business, un hub de afaceri pentru copii. Am început să lucrez cu copii foarte mici, cu vârste între 2 și 6 ani, deoarece la acea vreme fiul meu avea 2 ani și îmi doream să avem cât mai multe activități care să îi dezvolte spiritul de inițiativă și creativitatea.

Retail jobs

- Nicoleta Munteanu, fondator Kids in Business -

La acea vreme, copiii trebuiau să prepare brioșe, să picteze obiecte și să creeze diverse obiecte din materiale reciclabile, pe care ulterior trebuiau să le vândă. Era primul mod în care dădeau nas în nas direct cu banii și cu modul nu tocmai ușor de a-i dobândi. Lucrul în echipă, asumarea și delegarea de competențe, dar și managementul timpului, sunt doar câteva din abilitățile esențiale pe care un astfel de program le cultivă la copii, încă de la vârste fragede. Nu există „e prea mic să învețe despre bani”.

Kids în business sau cum să crești gradul de alfabetizare financiară în România

Proiectul a devenit efectiv un business în 2020, după semnarea „Pactulului pentru educaţie antreprenorială” de către Ministerul Educației, CONAF (Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin) și FPPG (Federaţia Patronală de Petrol și Gaze). Kids în Business se adresează acum și copiilor de ciclu primar, gimnazial și chiar liceal, mai exact celor cu vârste cuprinse între 6-14 ani.

Citeste si:
Raiffeisen Bank oferă gratuit educație antreprenorială pentru...
Raiffeisen Bank oferă gratuit...

„În primă instanță, copiii sunt încurajați să identifice singuri domeniile în care pot fi competitivi și tipurile de afaceri cu care rezonează: producție, comerț sau servicii. Pornind de aici, sunt ajutați să își înființeze propria mini-companie virtuală care, în măsura posibilului, va respecta regulile unui S.R.L `real`. Apoi, aceștia învață să dezvolte planul de afaceri, care îi va ajuta să vândă produsele create de ei, să comercializeze anumite bunuri sau să presteze diverse servicii”, explică Nicoleta.

Kids in Business

Dar nu a fost simplu să pornească la drum într-un astfel de business. O barieră majoră a fost mentalitatea oamenilor, spune Nicoleta. Mulți privesc educația antreprenorială în rândul copiilor cu multă reticență și nu înțeleg de ce ar fi utile astfel de cursuri.

Citeste si:
Investiție de 200.000 euro într-un business de educație...
De la gestionarea...

„Am încercat să le explic oamenilor că aceasta nu înseamnă doar a învăța despre afaceri și că, întâi de toate, este o disciplină care le antrenează copiilor o serie de abilități și competențe sociale, emoționale, cognitive și comportamentale. Cu siguranță că nu toți își vor dori să devină antreprenori la maturitate, însă participarea la un astfel de program le deschide orizonturile asupra vieții și asupra propriilor talente, dorințe și pasiuni”, a mai precizat antreprenoarea.

Citește și: Educația financiară se face și acasă, dar și la mall. Cum pot învăța copiii că buzunarele părinților nu sunt saci fără fund

Ce investiții a presupus deschiderea unei astfel de afaceri

„Nu putem vorbi despre o societate prosperă dacă nu avem antreprenori”, este de părere Nicoleta, care a creat până și un Târg marca Kids în Business, în care sunt expuse creațiile copiilor, fiind vorba de un eveniment care încearcă să reproducă într-un mod cât mai fidel conceptul și atmosfera de târg comercial, adresat companiilor.

Citeste si:
3 lucruri pe care să le ai în vedere înainte de a-ți deschide o...
3 lucruri pe care să le ai în...

Investiția inițială a fost de aproximativ 200.000 de euro și a presupus dezvoltarea programului de educație antreprenorială și a manualelor interactive, la care s-au adăugat costurile necesare organizării de târguri dedicate micilor antreprenori, dotarea Hub-ului cu echipamente digitale, dar și crearea a unor aplicații cu jocuri de educație antreprenorială pentru IOS și Android.

Am schițat conținutul manualului de educație antreprenorială încă din 2015, însă ulterior am continuat să îl dezvoltam și să introducem elemente noi, astfel încât să îl facem cât mai atractiv. Acesta explică, pe înțelesul copiilor, toate conceptele necesare pentru a parcurge călătoria în lumea antreprenoriatului, de la bani, buget, cum se realizează un plan de afaceri, la marketing, leadership, medierea în afaceri, precum și importanța echilibrului, filantropiei și a networking-ului.

Citeste si:
Un nou business românesc în Legal Tech: ce oferă Goodlegal
Goodlegal, un nou business...

- Nicoleta Munteanu, fondator Kids in Business -

Antreprenoarea estimează că în 2023 își va recupera investiția, având în vedere interesul în creștere pentru educația antreprenorială. Mai multe școli din București și din țară au integrat deja cursurile de la Kids în Business în cadrul unor proiectelor școlare de tipul „Şcoala Altfel” sau „Summer School”, la care anul acesta au participat peste 1.500 de elevi de ciclu primar.

Kids in Business

„Am încercat să le explic oamenilor că aceasta nu înseamnă doar a învăța despre afaceri și că, întâi de toate, este o disciplină care le antrenează copiilor o serie de abilități și competențe sociale, emoționale, cognitive și comportamentale. Cu siguranță că nu toți își vor dori să devină antreprenori la maturitate, însă participarea la un astfel de program le deschide orizonturile asupra vieții și asupra propriilor talente, dorințe și pasiuni”, a mai precizat antreprenoarea.

Citeste si:
Business-ul de dulciuri artizanale care nu vrea deserturi ”pe bandă...
Magicake, business-ul de...

Educația antreprenorială și VR-ul vor da mâna

Nicoleta Munteanu, alături de celelalte nouă antreprenoare implicate în Kids în Business au planuri mari pentru 2022. Pe lângă lansarea unui manual digital de educație antreprenorială pentru copii, una din cele mai mari ținte pentru anul viitor este introducerea unor tool-uri digitale care să transforme experiențele de învățare ale copiilor în ceva cool, care să le stârnească totodată și interesul pentru tehnologie și inovație.

„În următorii ani îmi propun să dezvolt din ce în ce mai mult programul, obiectivul pe termen lung fiind crearea unui ecosistem național de educație antreprenorială (...) Educația antreprenorială este o competență necesară în societatea modernă, deoarece te ajută să te dezvolți atât personal, cât și profesional în viitor, fie că alegi calea afacerilor sau devii angajat.”, a declarat Nicoleta Munteanu, fondator Kids în Business.

La sfârşitul programului, copiii primesc recunoașterea ca antreprenor. Certificatul de absolvire al programului Kids in Business atestă însușirea competențelor de bază precum creativitatea, luarea inițiativei, rezolvarea problemelor, evaluarea riscurilor, capacitatea de a gestiona un proiect și de a obține rezultate.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:

Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri F