Seceta din ultima vreme a facut ca nivelul Dunarii pe teritoriul Romaniei sa scada schiar si sub 2 metri, iar vasele de croaziera cu turisti straini nu mai pot circula pana in Delta, turoperatorii estimand ca Romania va pierde astfel peste 3 milioane de euro daca autoritatile nu dragheaza fluviul, conform Mediafax.
"Problema se pune in principal pe partea bulgara, intre Turnu Magurele si Giurgiu, unde exista un prag care se poate traversa foarte greu in momentul de fata din cauza cotelor foarte mici, de aproximativ doi metri. Cei de la ministerul Transporturilor nu au ajuns la niciun rezultat cu bulgarii, care refuza sa dragheze. Romanii refuza si ei, pentru ca e obligatia Bulgariei, si toata lumea are de pierdut", a declarat Gheorghe Marginean, proprietarul agentiei Karpaten Turism, care acopera peste 80% din serviciile la sol adresate turistilor care vin in croaziera pe Dunare in Romania.

Marginean estimeaza ca in cel mult o saptamana, dupa prognoza meteo si a cotelor apelor Dunarii, navele cu turisti nu vor mai putea ajunge in Delta.

El mai spune ca solutiile gasite in anul trecut au fost sa se opreasca navele la Turnu Magurele, la Calafat sau la Turnu Severin, si de acolo sa fie preluati turistii cu autocarele catre Delta.

"Vor fi costuri suplimentare, care trebuie suportate de turoperatori. Anul trecut au fost probleme similare din septembrie si s-au anulat peste 70 de croaziere. Am improvizat unele croaziere, transportandu-i cu autocarul pana la Bucuresti, bineinteles, toate cu reclamatii, pentru ca una e sa ai confortul de pe nava de croaziera, alta e sa vii cu autocarul. Dar multe croaziere s-au anulat", a mai spus el.

Doar Karpaten mai are de realizat, intre 1 august si inceputul luni noiembrie, 304 croaziere pana in Delta, fiecare cu cate 135-150 de turisti, deci minim sunt 41.000 de persoane care ar trebui sa ajunga anul acesta pe croaziere pana in Delta. In afara de acestea, alte 60 de nave din portofoliul altor companii urmeaza sa ajunga in Delta.

"Calculat valoric, ar insemna peste trei milioane de euro, venituri care ar fi incasate de agentiile de turism din Romania, care se ocupa de excursiile facultative, de capitanii, care incaseaza taxe, de statiile portuare, care au taxe de pasageri, si de firmele de transport, pentru autocare. Acesti bani se vor pierde daca Dunarea nu va fi dragata. Fiecare dintre acesti turisti sta cam trei zile in Romania si are o zi tur de Bucuresti, o alta zi tur de Constanta si o alta zi tur de Delta", a mai spus Marginean, care precizeaza ca agentia Karpaten are programate in acest an croaziere pe Dunare cu 117.000 de turisti.

Majoritatea turistilor (80%) sunt germani, iar in jur de 10-15% vin din SUA. Cele mai multe croaziere incep la Passau (Germania), dar mai sunt si unele de la Budapesta.

"Cele mai multe pleaca de la Passau, traverseaza Austria, Slovacia, Ungaria, Croatia, Serbia si se impotmolesc la noi. Un turist strain plateste pentru o croaziera cel putin 80 de euro pe zi, cu pensiune completa. Asta inseamna nave de trei stele, pentru ca cele de cinci stele sunt mult mai scumpe.

Media de varsta pe navele de croaziera fluviale variaza de la 65 de ani pana pe la 80 de ani.

Ei dorm pe nava si in fiecare zi fac excursii optionale, dar noaptea se intorc", a adaugat
reprezentantul Karpaten.

Si Mircea Vladu, directorul agentiei Prestige Tours, specializata in organizarea de vacante in Romania pentru turistii straini, sustine ca singura solutie este dragarea Dunarii.

"Chiar si la cote normale ale apelor Dunarii avem de multe ori probleme, cu atat mai mult acum, cand e seceta. Deci dragarea este obligatorie pentru ca navele sa poata circula pe Dunare. Sunt anumite locuri pe unde navele nu pot trece, chiar daca au pescajul de numai doi metri", a spus Vladu.

El a afirmat ca din cauza acestor probleme, armatorii si turoperatorii de croaziere straini sunt si mai putin incantati sa ajunga in Romania, unde oricum sunt putine facilitati si oportunitati de turism pe cursul Dunarii, exceptand Delta.

"Turistii vin din Germania si au vizitat in drumul lor Bratislava, Viena sau Budapesta, si au 2-3 excursii optionale pe zi, pe cand de la Belgrad pana la Giurgiu navigheaza doua zile si doua nopti fara oprire, neavand ce sa vada. Agentiile traiesc mai mult din excursiile optionale, si nu poti face asemenea excursii oprind la Calafat sau Turnu Magurele. Pe viitor se vor reduce din ce in ce mai mult excursiile pana in Romania, pentru ca nu oferim conditii normale", a adaugat Mircea Vladu.

El a exemplificat ca in momentul de fata navele, din cauza apei mici, nu mai pot acosta la Cernavoda, si opresc cu turistii straini in Fetesti. Primul dezavantaj pentru turoperatori sunt costurile de transport cu autocarul pentru turistii care au vizite in zona Constantei.

"Se pierd excursii la sol, se pierd rezervari la hoteluri, pentru ca multi turisti mai raman o noapte-doua in Bucuresti inainte sau dupa croaziera, si toti cei care vin stau in hoteluri de cinci stele. Pierd turoperatorii, pierd hotelurile si pierde si statul, iar in total, daca luam in calcul toate serviciile, este vorba de mai multe milioane de euro", a completat Vladu.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri