Agentiile de turism se simt nedreptatite de declaratia ministrului pentru IMM si Turism, Florin Jianu, care a declarat ca schema de ajutor de stat este finalizata si ca aceasta nu vine in sprijinul agentiilor de turism, ci a investitiilor in structuri de cazare si agrement, considerand-o nedreapta, discriminatorie si inoportuna.

Jianu a declarat marti ca Romania este o "tara autentica" ce poate reprezenta viitorul "inovarii" in Europa si care a lansat o "initiativa unicata" la nivel global, si anume clusterul de turism dedicat tinerilor, intr-un raspuns adresat patronatelor, care o regreta pe Maria Grapini.

"Conform declaratiilor aparute in presa a (sic!) unor reprezentanti ai organizatiilor din turism doresc sa le spun ca turismul nu este apanajul unei persoane sau alta (sic!), cu atat mai mult cu cat unii dintre acestia provin din politica, ceea ce nu reprezinta in mod necesar o abordare echilibrata si dezinteresata. Cred de asemenea ca am incercat sa avem o abordare cat mai constructiva in ceea ce priveste turismul romanesc (...) Sustinem prin politicile noastre parteneriatul public privat si aici amintesc schema de ajutor de stat cu privire la investitii in turism, care este gata si aceasta nu sprijina agentiile de turism ci investitiile in structuri de cazare si agrement!", a declarat Jianu intr-un comunicat.

Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) apreciaza nedreapta declaratia, considerandu-se un partener oficial al ministerului si membru in Comitetul Executiv al Consiliului Consultativ al Turismului, organizatie care sustine in mod constructiv parteneriatul public privat cu Ministerul de resort, inca din anul 2008.

Contribuabilii din turism, discriminati prin afirmatia ministrului Jianu

"Dam ca exemplu legea voucherelor de vacanta in forma modificata, propunerile referitoare la modificarea Legii Turismului, propunerile referitoare la targurile de turism la care Autoritatea participa cu stand national, propunerile referitoare la fiscalitate, proiectul de modificare a contractului cu turistul, propunerile de simplificare a sistemului de acordare de vize turistice pentru turistii straini si multe alte proiecte la care ANAT a colaborat cu Ministerul si cu Autoritatea Nationala pentru Turism in mod constructiv, transparent si in interesul nu numai al comunitatii membrilor nostri, ci si in interesul industriei, in general", se spune intr-un comunicat transmis de ANAT.

Agentiile de turism sustin ca declaratia ministrului Jianu este si discriminatorie in raport cu contribuabilii din turism, cu atat mai mult cu cat numai in anul 2013 primele 40 de agentii de turism din Romania au sustinut peste 2.000 de locuri de munca si au adus bugetului de stat contributii de peste 25 de milioane lei. In prezent, in Romania functioneaza peste 2.500 de agentii de turism, care sustin peste 6.000 de locuri de munca.

ANAT semnaleaza si inoportunitatea unei astfel de declaratii, in conditiile in care asociatia a elaborat o propunere de sustinere prin scheme de ajutor de stat a activitatilor de promovare a turismului intern si de incoming, la solicitarea conducerii ministerului si nu a conditionat aprobarea schemei de ajutor de stat propusa de excluderea altor scheme de ajutor de stat in favoarea structurilor de cazare si agrement, masuri suport pe care le sustine "cu toata convingerea".

"Am raspuns operativ, in scris, conducerii ministerului, care ne-a solicitat tuturor patronatelor/membrilor CEX al CCT propuneri de scheme de ajutor de stat pentru turism, in locul politicilor fiscale suport pe care noi le-am propus ministrului. Am propus o schema de ajutor de stat pentru promovare turistica, in ideea de a sprijini turoperatorii care sustin circulatia turistica interna, atat cei care aduc turisti straini, cat si cei care aduc turisti romani in Romania, in loc de a-i trimite in strainatate. Ne-am gandit la participari la targuri de turism, organizare de evenimente, realizarea de site-uri de promovare, cataloage, pliante, brosuri de prezentare a destinatiilor turistice din Romania. Am crezut ca propunerea poate fi de interes pentru minister, in conditiile in care pietele turistice concurente sunt constiente de importanta turoperatorilor si aloca fonduri substantiale pentru a-si apropia turoperatorii. Nu am fi propus alocarea de fonduri suport daca nu ni s-ar fi cerut sa facem astfel de propuneri, ne-a luat o saptamana sa realizam proiectul si am lucrat la el cu seriozitate si nici macar nu am reclamat ca nu am primit un raspuns justificat la propunerile noastre. In aceste conditii suntem surprinsi ca ni se comunica prin declaratii de presa ca schema de ajutor de stat nu sprijina agentiile de turism si se poate intelege de aici ca membrii nostri sunt contribuabili de mana a doua, ale caror investitii nu merita sa fie sprijinite. Si asta in conditiile in care, in ultimii ani, ministerul a alocat fonduri importante pentru sustinerea turoperatorilor din strainatate", a declarat Lucia Morariu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.

Jianu a transmis marti o declaratie de presa prin care a incercat sa-i raspunda presedintelui Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc, Mohammad Murad, care afirmase ca mai putin de 3% dintre angajatii din turism stiu cum il cheama pe ministrul de resort, care nu promoveaza turismul, iar patronatele din domeniu au ajuns sa o regrete pe Maria Grapini.

Turismul inseamna comunicare si cat mai multe actiuni de promovare. Nu exista acest lucru.

"Nici 3% din cei care lucreaza in turism nu stiu cum il cheama pe ministru. Nu vorbesc de oamenii normali, care nu il cunosc deloc. Nu asa se face turism. Turismul este imagine. Turismul inseamna comunicare si cat mai multe actiuni de promovare. Nu exista acest lucru. Ieri discutam cu mai multi sefi de patronate din turism si am inceput sa plangem dupa doamna Grapini. Fara comunicare nu se poate nimic. Nu putem face turism pe ascuns", a spus Murad.

Jianu i-a dat replica si lui Alin Burcea, vicepresedintele ANAT, care a afirmat ca a retinut din mandatul acestuia ca exista niste clustere, care sunt o prioritate. "Din mandatul dumnealui am retinut ca exista niste clustere. Cred ca sunt mari, mici, si vreau sa-mi iau si eu unul acasa, iar altul vreau sa-l fac cadou la prieteni. Nici nu stim prea bine ce sunt aceste clustere, am inteles ca sunt niste asociatii...Mi-as fi dorit ca domnia sa sa participe la evenimente si sa fie mult mai prezent in piata", a spus Burcea.

Clusterele in turism, spune Jianu, reprezinta un model de buna practica, sustinut si de reprezentanti de la cel mai inalt nivel ai Organizatiei Mondiale a Turismului. Saptamana trecuta, a adaugat ministrul delegat pentru IMM, Turism si Mediu de Afaceri, secretarul general al OMT, Taleb Rifai, a fost prezent in Romania pentru a lansa o "initiativa unicata" la nivel global, clusterul de turism dedicat tinerilor, initiativa laudata si de presa internationala.

"Dansul si aici il citez a declarat ca - Romania este o tara autentica, dinamica, ce poate reprezenta viitorul turismului si al inovarii in Europa. Prin lansarea acestui cluster de turism dedicat tinerilor, ne pozitionam ca prima tara din lume ce preia aceasta initiativa, o initiativa cu care ar trebui sa ne mandrim si sa incercam sa fim toti parte la constructia ei", a mai declarat Florin Jianu in comunicat.

Si Nicolae Bucovala, presedintele patronatului Mamaia si unul dintre cei mai mari investitori din turismul de pe litoral, a declarat marti ca nu este multumit de activitatea ministrului Jianu. "Vreau turisti si vreau sa facem investitii si sa fim lasati in pace. Vrem o lege care sa functioneze in tara asta. Lasati-ma cu clusterele. Vrem prezenta ministrului turismului pe litoral. Aici sunt 54% din locurile de cazare pe toata tara. Vrem sa putem discuta si noi cu el, altceva ce sa promovam? Vrem o lege care sa ne dea voie sa investim cu veselie", a afirmat Bucovala.

In replica, Jianu a mai spus ca pentru a ajuta turismul a initiat si modificarea legii privind voucherele de vacanta, iar cheltuielile in urma folosirii acestora de catre turisti vin tot in ajutorul industriei turismului.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri