Ministerul Turismului va avea anul acesta un buget de 73,72 de milioane de lei, dublu fata de 2018. Este cea mai mare suma pe care primit-o vreodata Ministerul Turismului, care nu poate decat sa ajute acest sector, insa toti turoperatorii sunt atenti la modul in care acesti bani vor fi cheltuiti.

"Din punct de vedere al bugetului este un lucru extraordinar. Un asemenea buget, indreptat spre parghiile reale ale promovarii turismului romanesc, nu ne poate aduce decat un plus de imagine", a declarat, pentru wall-street.ro, Gheorghe Fodoreanu, presedintele Invitation Romania.

Chiar si cu un buget atat de generos, banii ar putea ramane (si anul acesta) necheltuiti din cauza legislatiei neactualizate.

"Este o suma buna. Problema apare la cheltuirea acesteia. Este foarte posibil ca acest buget sa nu se consume din cauza procedurilor grele si vechi. Mai bine alocau o parte din bani redeschiderii unor birouri in strainatate, in care sa se faca promovare constanta pentru Romania, iar numarul strainilor care viziteaza tara sa creasca simtitor", a declarat, pentru wall-street.ro, Alin Burcea, CEO Paralela 45.

In 2017, Ministerul Turismului a avut un buget de promovare de 5,5 milioane de euro, din care a cheltuit doar 2 milioane de euro. Restul banilor i-a returnat Guvernului.

Banii nu se cheltuiesc din cauza procedurilor absolut ridicole si aberante si a lentorii care exista in orice institutie de stat. Pentru mine, este clar demult ca trebuie simplificate aceste proceduri

Alin Burcea, CEO Paralela 45

Pe langa actualizarea legislatiei, este nevoie si de o lege speciala care sa prevada procedurile de aplicat pentru organizarea diferitelor campanii de promovare, sustine Lucia Morariu, presedintele Eximtur.

Ministrul Turismului, Bogdan Trif, a transmis ca anul 2019 se anunta "foarte bun pentru turism", avand in vedere faptul ca bugetul vine in completarea voucherelor de vacanta si scaderea cotei TVA la 5%. La fel de optimisti sunt si turoperatorii, care spun ca masurile luate de Minister au efecte pozitive in piata, insa eforturile autoritatilor trebuie sa se concentreze si pe aducerea turistilor straini in tara.

"Si eu cred ca 2019 va fi un an important pentru turism, iar in contextul alocarii si a unui buget mai generos decat in alti ani, acest sector nu va avea decat de castigat. Loc de crestere este, pentru ca, daca ne uitam la turismul din alte tari, comparabile cu Romania, constatam ca, din pacate, in cele mai multe topuri ne situam pe la coada clasamentelor. Apreciem, astfel, dorinta de a intensifica eforturile de promovare a tarii, insa speram sa se implementeze intr-un mod coerent si bine gandit pentru a ajunge sa se si concretizeze in rezultate vizibile , respectiv un numar tot mai mare de turisti straini dornici sa ne viziteze tara", a declarat, pentru wall-street.ro Lucia Morariu, presedintele Eximtur.

Anul trecut, au fost emise vouchere de vacanta in valoare de circa 250 de milioane de euro. Toti turoperatorii sustin ca ele trebuie emise in continuare, pentru ca datorita lor numarul de turisti din Romania a crescut simtitor.

La nivel macroeconomic, noi nu suntem in stare sa aducem straini si facem turism intern cu banii de la buget. Nu e rau, doar ca in loc sa aducem bani proaspeti din afara, luam bani din buget

Alin Burcea, CEO Paralela 45

Gheorghe Fodoreanu considera ca programul voucherelor de vacanta ar fi mai eficient daca acestea nu ar fi valabile in sezonul estival.

"Voucherele de vacanta ar trebui sa ramana valabile doar pe teritoriul Romaniei. Derularea lor a decurs si decurge foarte bine. Dar, atentie, eficacitatea lor pentru turismul romanesc ar fi ca in perioada de maxim sezon, adica iunie – august, acestea sa nu fie valabile, deoarece o alta mare problema a turismului romanesc este prelungirea sezonului precum si impunerea conceptului de vacanta pentru ski si in general, de iarna, pentru elevi. Aceasta vacanta ar trebui planificata pe trei saptamani succesive, luand, pe rand, de exemplu, regiunile Muntenia, Moldova si Transilvania. In felul acesta, voucherele de vacanta pot avea un aport mare. In prezent nu au facut decat sa aglomereze structurile de cazare in perioadele de sezon", a explicat presedintele Invitation Romania.

Citeste si: Gheorghe Fodoreanu propune organizarea unui cocktail de promovare a Romaniei pentru Campionatul European de Fotbal 2020

Cat priveste reducerea cotei TVA, Gheorghe Fodoreanu a precizat ca pentru anul 2019 "apare ca prioritate indiscutabila reducerea TVA pentru agentiile de turism care fac incoming de la 19% la 5%".

De aceeasi parere este si Alin Burcea, care spune ca "nu exista niciun sprijin pentru agentiile de turism care fac incoming", in afara de facilitarea participarii lor la targurile internationale de turism in standul Ministerului Turismului.

"Pe niciun ministru nu il intereseaza agentiile de turism, ca si cum acesti turisti cad din cer. Nimeni nu intelege care este rostul agentiei si cat de importante sunt acestea in activitatea de incoming. Din acest motiv avem 50 de agentii care aduc straini in Romania si 2.600 care “cara” romani in afara! Agentiile de turism au un TVA de 19% la comision si nimanui nu ii pasa de asta, desi le spunem tuturor ministrilor care vin la minister ca suntem discriminati intre unitatile de cazare si cele de alimentatie publica", a declarat Alin Burcea.

Citeste si:

    Prioritatile Ministerului Turismului

    Toti turoperatorii sunt de acord ca Romania are nevoie de o strategie nationala de dezvoltare si promovare a turismului, astfel ca o parte din banii de la buget trebuie investiti in aceasta directie.

    "Banii ar trebui sa fie investiti in alegerea targurilor internationale de turism dupa criterii de eficienta, in legatura indiscutabila si coerenta cu celelalte unelte puternice de promovare: infotripuri cu jurnalisti si agenti de turism, promovare in mass-media internationala, realizarea de materiale de promovare.
    De ani de zile, participarea la targurile de turism internationale a cam fost singura modalitate de promovare a ofertei turistice romanesti", a declarat Gheorghe Fodoreanu.

    Lucia Morariu adauga pe lista prioritatilor Ministerului Turismului "realizarea unui program informatic de evidenta si autorizare a structurilor de primire turistica, agentii de turism si alti operatori de turism din Romania", dar si "realizarea unui sistem de numarare a turistilor care consuma servicii in Romania, pentru a putea avea rezultate masurabile ale investitiilor in dezvoltare si promovare".

    Citeste si:

      In plus, sefa Eximtur sustine ca este necesara "organizarea unei directii generale pentru relatia cu mediul de afaceri din turism si elaborarea unei legislatii specifice pentru turism, care sa fie in masura sa colaboreze proactiv si eficient cu mediul de afaceri in acest sens".

      De asemenea, Ministerul Turismului ar trebui sa dea o lege care sa sprijine investitiile in turism. "Spun asta de peste 10 ani, nu avem suficiente hoteluri ca sa aducem mai multi turisti straini in tara", a spus Alin Burcea.

      "O alta problema grava, nu avem oameni, personal specializat, nu avem bucatari, ospatari, receptioneri. Este extrem de greu sa gasim oameni", a adaugat CEO-ul Paralela 45.

      Ce solutii ar putea contribui la dezvoltarea turismului

      "Ministru sau cel putin secretar de stat din domeniul turismului, eventual propus de patronate. Strategie clara pentru incoming. Sprijin pentru agentiile care aduc turisti straini. Buget bun pentru promovare", sustine Alin Burcea.

      Gheorghe Fodoreanu propune investitii pentru promovarea in mass-media, in special pe televiziuni internationale, dar si promovarea in mass-media locala cu ocazia derularii targurilor de turism din strainatate la care participa Romania.

      De asemenea, este nevoie de un "profesionalism in alegerea targurilor de turism la care participa Romania in strainatate si implementarea procedurilor de derulare a activitatilor legate de targuri, esalonate pe cele trei momente de prestare: pregatire – derulare – concluzii, fara de care orice participare este zero".

      Nu in ultimul rand, "Ministerul Turismului ar trebui sa creeze un departament puternic de IT, cu 20-60 de angajati, care sa se ocupe de comunicarea internationala si de promovarea sustinuta a Romaniei in mediile online".

      Turismul, o prioritate pentru Guvern

      Ministerul Turismului va avea, in acest an, un buget de 73,72 milioane de lei. Creditele de angajament sunt mai mari cu aproximativ 601% fata de bugetul din 2018, iar creditele bugetare sunt mai mari cu 100,43% fata de 2018. Astfel, Ministerul Turismului va putea finanta proiectele de investitii depuse de autoritatile publice locale, iar promovarea integrata a Romaniei ca destinatie turistica va avea suport financiar.

      "Bugetul Ministerului este unul care permite, pentru prima data in ultimii ani, realizarea acestei campanii integrate de promovare, extrem de importanta avand in vedere ca vrem sa atragem un numar cat mai mare de turisti straini. Mai mult decat atat, vorbim si despre sume importante pentru investitii care au fost alocate in acest an pentru dezvoltarea sectorului turistic, asa ca vreau sa invit autoritatile publice locale sa depuna proiecte de dezvoltare turistica pentru ca Romania sa devina competitiva din punct de vedere turistic pe toate planurile", a declarat ministrul Turismului, Bogdan Trif.

      Citeste si: Ajutor nerambursabil de pana la 200.000 de euro pentru dezvoltarea statiunilor balneare

      Sursa foto: Shutterstock.com

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Turism »



      Setari Cookie-uri