Romanii ar vrea sa mearga mai des pe litoral, insa gasesc din ce in ce mai greu locuri de cazare, arata barometrul realizat de Frames & Train Your Brain. Cresterea semnificativa a cererii de servicii hoteliere, stimulata de voucherele de vacanta, a facut ca multe hoteluri sa fie rezervate pentru sezonul estival inca de pe acum, iar tarifele la cazare sa creasca exponential.

Principalii clienti de pe litoralul romanesc au devenit in primul rand bugetarii, cei care primesc gratuit, prin intermediul voucherelor, posibilitatea de a-si petrece vacanta de vara. In aceste conditii, multi dintre clientii litoralului din anii trecuti, cei care nu au acces la aceste facilitati financiare, s-au reorientat catre turismul extern, acolo unde ofertele agentiilor de turism au, in multe dintre situatii, un raport calitate-pret chiar mai bun decat ce ofera statiunile de la Marea Neagra.

Asa se explica si faptul ca, daca in anii trecuti, in cercetarile sociologice, peste 60-70% dintre romani indicau Romania drept principala destinatie pentru vacanta de vara, in 2019, potrivit Barometrului Frames & Train Your Brain, numai 47% dintre intervievati au indicat tara noastra, in timp ce pentru strainatate au optat 44%.

"Asa cum estimam inca de anul trecut, voucherele de vacanta au indus efecte economice semnificative in piata turismului. Preturile au crescut, locurile de cazare au devenit insuficiente, iar o parte semnificativa din publicul potent financiar, care mergea pe litoral in anii trecuti si cheltuia la restaurante, la terase, in cluburi, a migrat catre alte destinatii. "Democratizarea" turismului romanesc a adus, astfel, beneficii importante pentru hotelieri, dar mai putine pentru restul structurilor economice de pe litoral. Locul restaurantelor si al teraselor cu programe artistice, al teatrelor de vara si altor asemenea facilitati turistice, a fost luat de supermarketuri, chioscuri si magazine cu produse ieftine, de micul retail", a declarat Adrian Negrescu, managerul Frames.

Grecia, destinatia preferata a romanilor

Potrivit Barometrului, daca in tara, litoralul (57%) si statiunile de la munte (32%) sunt cele mai cautate destinatii, in strainatate, Grecia este pe primul loc, fiind indicata de peste 37% dintre romanii care vor sa isi petreaca vacanta in alta tara. In top urmeaza Bulgaria (22%), Spania (19%), Italia (14%) si Turcia (8%).

Pe ansamblu, 63% dintre respondenti declara ca vor pleca in concediu la vara, in timp ce 22% spun ca nu vor face acest lucru. Intrebati cate zile de vacanta si-au programat pentru sezonul estival, 52% dintre respondenti au indicat intervalul 10-15 zile, in timp ce 21% se pregatesc de un concediu de numai 7 zile.

De unde isi cumpara romanii vacantele

Falimentele din turism i-au facut pe multi romani sa fie mai atenti atunci cand isi rezerva biletele pentru vacante. Peste jumatate dintre romani (57%) au declarat ca isi cumpara bilete de vacante de la agentiile de turism acreditate, 23% au indicat servicii online, iar restul au mentionat alte forme de rezervare.

Dintre cei care aleg ofertele agentiilor de turism, 62% au declarat ca, inainte de a rezerva, verifica destinatia si firma de turism pe internet sau la telefon, iar 16% prefera sa mearga la sediul sau biroul furnizorului serviciilor de turism.

"Selectia unei firme de turism solide, acreditata, care sa ofere garantii ca vacanta contractata va fi onorata, a ajuns sa reprezinte o preocupare principala pentru turisti, dincolo, bineinteles, de raportul pret-calitate", a declarat Alexandru Baltat, managerul Train Your Brain.

"Vacantele suspect de ieftine, promisiunile neverosimile facute pe site-uri obscure de turism, sunt tratate cum mai multa responsabilitate. De asemenea, clientii verifica tot mai des destinatiile pe internet, asigurandu-se ca hotelurile ofera conditiile promise, de exemplu, ca fotografiile de prezentare sunt reale. Au inceput sa conteze tot mai mult si review-urile, forumurile de turism, Google Maps, care ofera detalii despre multe locatii de vacanta, atat din tara cat mai ales din strainatate", arata rezultatele barometrului.

In ceea ce priveste bugetul alocat pentru vacanta de vara, pe fondul cresterii salariilor si, bineinteles, a scumpirii serviciilor turistice, cei mai multi dintre cei chestionati (61%) au declarat ca vor aloca mai multi bani decat anul trecut. Doar 11% dintre participantii la studiu spun ca vor aloca pentru vacanta din acest an un buget mai mic decat cel alocat anul trecut.

O treime dintre romani, nemultumiti de oferta turistica de pe litoral

Un capitol important in "Barometrul privind vacantele din 2019" l-a reprezentat oferta turistica de pe litoralul romanesc. Intrebati cum percep oferta turistica de la mare, 53% s-au declarat multumiti, evidentiind investitiile facute in ultimii ani in renovarea hotelurilor si cresterea calitatii serviciilor, in timp ce 28% s-au declarat nemultumiti.

"Aglomeratia din trafic ramane una dintre principalele probleme de pe litoral, blocajele rutiere de pe DN Constanta-Mangalia si lipsa locurilor de parcare fiind in prim-plan. Degradarea spatiilor verzi, lipsa de curatenie generala, inclusiv pe plaja, preturile mari si serviciile de o calitate indoielnica in multe cazuri au fost, de asemenea, printre principalele probleme invocate de respondenti", arata concluziile barometrului.

Pe ansamblu, 54% dintre respondenti si-au petrecut cele mai multe concedii de vara din ultimii zece ani in Romania, pe litoral. 22% dintre ei spun ca pe cele mai multe le-au petrecut in strainatate, iar 24% in ambele locuri.

Sursa foto: By Aleksandar Todorovic / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri