Jakobsen, Saxo Bank: Industria aeriană a murit în această criză. Plata biletului va deveni precum plata facturii la gaze

Criza provocată de noul coronavirus (COVID-19) a arătat că majoritatea covârșitoare a companiilor aeriene private nu au un viitor, doar câteva urmând să supraviețuiască în următorii ani. Mai mult, acestea vor ajunge să fie deținute de guverne, plata biletului de avion urmând să devină pentru populație o plată la fel de banală precum factura la gaze sau electricitate, spune Steen Jakobsen, chief investment officer în cadrul băncii daneze Saxo Bank.

Companiile aeriene vor fi precum televiziunea națională care transmite meciurile echipei naționale – ceva necesar, accesibil oricui și plătit de toată lumea.

“Faptul că tu și cu mine putem călători cu avionul plătind chiar și 25-50 de euro arată că aceasta nu este o industrie care să ‘facă bani’. Este o industrie care va rămâne guvernelor. Cred că industria aeriană (n.red. privată) a murit în această criză și va deveni o utilitate publică în următorii ani. Vom plăti biletul de avion precum factura la gaze sau electricitate”, a răspuns Steen Jakobsen, unei întrebări adresată de wall-street.ro.

Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA) a tras un semnal de alarmă în timpul crizei COVID-19, avertizând că dacă măsurile de distanțare ar fi impuse în avioane, prin lăsarea unui loc liber între pasageri, acestea ar fi nevoite fie să scumpească puternic prețul biletelor, fie ar fi obligate să își anunțe falimentul.

Practic, măsurile de distanțare socială ar reduce factorul de încărcare la maximum 62%. Acesta este cu mult sub cel al limitei de profitabilitate a industriei, respectiv de 77%.

Citeste si:
Industria aeriana va genera un profit aproape dublu fata de 2013
Industria aeriana va genera...
Citeste si:
8 remedii pentru ameliorarea durerii in gat
8 remedii pentru ameliorarea...

“Avem nevoie de linii aeriene, sunt esențiale, au devenit o necesitate de infrastructură, dar ele cu greu fac bani. Emirates și companiile aeriene din Orientul Mijlociu spun că fac bani, dar sunt indirect subvenționate de guvernele din acele țări. În final, companiile aeriene vor fi deținute de guverne, companiile aeriene vor fi precum televiziunea națională care transmite meciurile echipei naționale – ceva necesar, accesibil oricui și plătit de toată lumea”, consideră economistul Saxo Bank.

Steen Jakobsen subliniază că nu prevede o dispariție totală a companiilor aeriene, dar focusul se va muta pe cele de stat. “Desigur că vor există mici excepții de companii care operează extrem de eficient, precum Ryanair, dar majoritatea vor ajunge să fie deținute de stat”.

Citiți și Ryanair se pregătește pentru reluarea zborurilor de la 1 iulie. Cum vom călători în vreme de pandemie.

Acțiunile Lufthansa, cel mai mare operator aerian privat din Europa, s-au prăbușit în timpul pandemiei cu noul coronavirus, valoarea companiei înjumătățindu-se în primele șase săptămâni ale crizei (14 martie – 24 aprilie), de la 7,2 miliarde euro, la 3,4 miliarde euro. Recent însă, atât acțiunile Lufthansa cât și ale altor mari companii aeriene au înregistrat o revenire. Compania aeriană germană este în prezent evaluată la 5,2 miliarde euro.

Citeste si:
”Când lumea arde, nu există nicio protecție reală pentru banii tăi”
Jakobsen, Saxo Bank: Când...

În România, statul se chinuie de mai mulți ani să readucă TAROM pe profit, însă numeroasele schimbări de management nu au dat niciun rezultat până în prezent. Recent, ministrul Transporturilor Lucian Bode a declarat că TAROM poate fi salvată, dar este nevoie de o ‘restructurare la sânge’, iar noua conducere împreună cu administratorii au misiunea ‘să taie în carne vie’.

Sursa foto: Saxo Bank

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri