Este România noul „El Dorado” al hotelierilor? Cel mai mare investitor local dezvăluie de ce vin acum marile branduri la noi în țară

Sursǎ foto: One United Properties

Este România noul „El Dorado” al hotelierilor? Cel mai mare investitor local dezvăluie de ce vin acum marile branduri la noi în țară

Cuprins Articol:

În ultima vreme, mai multe branduri internaționale și-au anunțat intrarea pe piața hotelieră din România, nume foarte mari, unele venind chiar în premieră, altele pe cont propriu sau în parteneriat cu jucători locali, iar unul dintre investitorii autohtoni care s-a arătat foarte interesat să investească în zona hotelieră, One United Properties, dezvăluie de ce este atât de atractivă România în momentul de față.

Piața hotelieră din România se află în plină expansiune cu numeroase hoteluri anunțate în toată țara și o bună parte din ele în Capitală, ce vor aduce peste 3.800 de unități de cazare noi până la finele lui 2026. Studii recente arătau că investițiile în unități de cazare pentru industria ospitalieră se ridicau în luna iunie la peste 10 miliarde de lei, adică în jur de 2 miliarde de euro.

Aspectul cel mai important este, însă, interesul tot mai crescut al unor branduri mari, iar unele inaugurări vor fi în premieră în România. Printre cele mai mari branduri care au arătat un interes ridicat pentru Romînia se numără Mondrian, Kempinski, Swissôtel, Hyatt sau Ibis Styles.

De asemenea, avem jucători mari, consacrați deja pe piața locală și care își continuă extinderea în România, cum ar fi Radisson Blu, cu un nou proiect în Brașov. Iar lista este mult mai mare nu o vom desfășura pe toată aici.

În acest context, am stat de vorbă cu Riad CEO și partener în cadrul diviziei de hoteluri a dezvoltatorului imobiliar One United Properties, despre interesul tot mai ridicat pentru această industrie atât a jucătorilor locali, cât și a celor internaționali, One United Properties fiind unul dintre investitorii implicați într-un parteneriat cu cei de la Ennismore pentru deschiderea primului hotel sub brandul Mondrian din București.

Compania are în plan deschiderea a cel puțin trei hoteluri în următorii șase ani, dar analizează și alte oportunități de dezvoltare, vizând în special segmentul hotelurilor de lux.

De ce vin acum brandurile străine în România

(Randare realizată de Lemon Office Design, pentru primul hotel Mondrian ce va fi deschis în București)

Potrivit reprezentantului One United Properties, cel mai mare dezvoltator imobiliar autohton, un prim rol îl joacă dezvoltarea economică a României, cifrele indicate de economia locală fiind un element încurajator pentru investitori de toate felurile, nu doar în zona hotelieră.

Economia României se află într-un proces de dezvoltare, iar investiții străine vin și ele către România. În al doilea rând, România este a doua cea mai mare economie din regiunea Europei Centrale și de Est. Dacă ne uităm la evoluția PIB-ului din ultimii ani, acesta a fost în creștere, iar aceasta este un alt motiv pentru care brandurile străine vin în România”, ne-a explicat Riad Abi Haidar.

Totodată, acesta indică și importanța lucrărilor de infrastructură din ultimii ani, care contribuie și la dezvoltarea turismului.

Planul de dezvoltare a infrastructurii arată bine, așa că și acesta este un motiv pentru care brandurile mari internaționale din industria hotelieră vin România, deoarece o infrastructură mai bună ajută și la dezvoltarea turismului”, ne-a mai spus șeful diviziei de hoteluri de la One United Properties.

Un exemplu în acest sens este cel al impactului pe care l-a avut construcția aeroportului din Brașov, care a atras în zonă interesul pentru deschiderea de hoteluri din partea unor branduri mari, printre care Kempiski, Swissotel, Marriott sau Hyatt.

Un raport realizat la început de an de Romanian Property Club arăta că între 2024 și 2028 erau programate deschiderile a cel puțin nouă hoteluri noi în Brașov și împrejurimi.

Un alt motiv important este și acela al comunității tot mai mari de branduri corporate internaționale. Cu cât sunt mai multe companii multinaționale în România se deschide un potențial și mai mare pentru turismul de business, unul care domină deja cazările în hoteluri în marile orașe din țară, în special în București.

„Veniturile hotelurilor din București pentru zilele de marți și miercuri, care sunt cele mai importante pentru segmentul de turism de business, sunt în creștere. Ceea ce ne arată că există potențial pentru acest tip de turism”, ne-a mai explicat Riad Abi Haidar.

Asta s-ar traduce printr-o încredere a brandurilor mari internaționale că vor avea cerere pe segmentul de turiști corporate, iar pe zona de hoteluri de lux România are un procent foarte mic din piață, ceea ce înseamnă că marile branduri au loc unde să intre pe piața locală.

În România, numărul de locuri de cazare pentru segmentul de lux reprezintă undeva la 8-9% din totalul pieței, în timp ce în țările din vest, media este undeva la 25%”, ne-a mai spus Riad Abi Haidar.

Ceea ce înseamnă că toate brandurile mari din industria hotelieră văd potențial pe piața locală, segmentul de lux fiind încă unul mic, chiar dacă la nivel de industrie pare că sunt mulți jucători.

Totodată, brandurile internaționale caută mereu piețe pe care să se extindă, așa că o vor face în piețele în care există potențial de dezvoltare, iar România este o piață cu oportunități pentru aceste branduri în momentul de față.

Cifrele industriei turismului sunt foarte atractive pentru operatorii internaționali

Cifrele recente din turism, în special cele de după pandemie, arată și ele că România este o piață în care hotelierii pot face bani. Riad Abi Haidar ne spune datele oficiale arată că rata de ocupare medie din România este pe cea din regiunea Europei de Est. În termeni de profitabilitate, România este peste celelalte țări din Europa de Est.

În acest sens, Riad Abi Haidar a menționat rezultate bune indicate de industria hotelieră în prima parte a anului, în care venitul zilnic mediu (ADR – n.r.) a crescut cu 8,9%, venitul per cameră disponibilă (RevPAR – n.r.) a crescut cu 16%, în timp ce rata de ocupare a crescut cu 8,1% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Nu în ultimul rând, un aspect foarte important este randamentul net superior investițiilor în proiecte hoteliere în comparație cu alte țări.

În România, în general, îți poți întoarce de șapte ori investiția într-un proiect hotelier, dar depinde foarte mult și de componenta imobiliară. De asemenea, contează și în ce mod este efectuată acea investiție, dacă este din fonduri proprii, dacă este prin finanțare și așa mai departe”, a punctat șeful diviziei de hoteluri a One United Properties.

Nu are rost să comparăm România cu țări care au zeci de milioane de turiști anual.
Riad Abi Haidar, CEO/Parner Hotel Division One United Properties

Riad Abi Haidar are o experiență de peste 20 de ani în domeniu, lucrând pentru mai multe companii mari din întreaga lume, cum ar fi Sofitel, Four Seasons, Best Western sau Rotana, în țări precum Franța, Irlanda, Marea Britanie, Emirate sau Elveția, așa că a văzut destule hoteluri în cariera sa.

Este de acord că România încă este în urmă în comparație cu alte țări cu industrii hoteliere mult mai dezvoltate, dar nu este de acord și cu afirmația că nu se găsesc servicii de calitate în hotelurile de la noi.

Este adevărat, există o diferență în standarde, dar asta pentru că, până acum, au lipsit marilor branduri internaționale, însă în comparație cu alte țări, din punctul meu de vedere, raportul calitate preț este unul foarte bun. Vă spun, raportul calitate preț este mai bun aici decât este în Saint Tropez”, a afirmat CEO-ul diviziei de hoteluri a One United Properties.

Riad Abi Haidar este de acord și cu faptul că în alte țări unele lucruri stau mai bine decât în România, dar nu prea putem compara serviciile de aici cu cele din alte țări, cum ar fi Turcia, Grecia, Italia sau așa mai departe.

Sunt țări care au zeci de milioane de turiștiști anual. Își permit să facă turism la volum, cu strategii diferite, care încep încă de la aeroport”, a mai spus Haidar.

Totodată, acesta crede că nivelul calității serviciilor va crește în anii următori, mai ales că jucătorii locali vor fi și ei nevoiți să ridice standardele pe fondul unei concurențe tot mai puternice venită din partea brandurilor internaționale.

Atât brandurile mici, dar și proprietarii hotelurilor locale vor trebui să se trezească și să înțeleagă faptul că, dacă nu oferă ei servicii de calitate, vor veni alții să le ofere. Noua generație de jucători va aduce mai multă calitate”, a mai spus oficialul dezvoltatorului imobiliar.

Mai mult, Haidar subliniază faptul că vor avea succes acei jucători care nu vor mai face compromisuri în ceea ce privește dezvoltarea unei afaceri în industria hotelieră.

„Trebuie înțeles acest lucru. Dacă faci compromisuri, nu ai cum să oferi servicii de calitate. Partea bună este că jucătorii locali sunt competitivi și reușesc să vin cu servicii la nivelul celor oferite de brandurile internaționale și chiar, pe alocuri, să o facă mai bine”, a subliniat reprezentantul One United Properties.

Cum își poate crește industria locală nivelul calității

(Sursa foto: Shutterstock)

În ceea ce privește reducerea diferenței dintre standardele locale și cele din alte țări, Riad Abi Haidar consideră că este nevoie de investiții din partea jucătorilor locali în propriul talent și în factorul uman, în echipele personal.

Investițiile în oameni aduc mai multă calitate și în servicii. Dacă nu o faci, nu ai cum să ai calitate. Mai mult este benefic pentru companii pentru a crește gradul de retenție al angajaților. Pierzi mai mulți bani căutând și instruind angajați noi decât dacă le-ai oferi niște salarii sau beneficii mai mari. Iar în România este nevoie de investiții pe toate nivelurile, de la recepționiști până la manageri”, a mai spus expertul în industria hotelieră.

Acesta susține că experiența unui turist într-un hotel este asigurată de personal, nu de clădire, de brand, de logo sau așa mai departe.

„Oamenii care se află la firul ierbii, ei sunt cei care pun în practică strategia și viziunea companiei, iar dacă nu investești în ei, nu ai cum să asiguri și nivelul de calitate sau experiențele pe care le caută oaspeții unui hotel”, a mai spus aceasta.

One United Properties pregătește dezvoltarea unui hotel mai mare decât Mondrian

(Randare realizată de Lemon Office Design, pentru primul hotel Mondrian ce va fi deschis în București)

Compania are în dezvoltare hotelul care va fi operat sub brandul Mondrian, dar mai are în plan deja alte două hoteluri, iar One United Properties este deschisă colaboreze și cu alte branduri internaționale pentru viitoarele sale proiecte hoteliere.

Următorul hotel pe care vrem să-l inaugurăm, va fi și el tot în București, în centrul orașului și va fi mai mare decât cel care va fi deschis sub brandul Mondrian, atât ca investiție, dar și capacitate de cazare”, ne-a mai spus Riad Abi Haidar.

Următoarele hoteluri vor fi și ele deschise tot în clădiri emblematice pe care compania vrea să le convertească în hoteluri de lux.

„Avem deja acest hotel, Mondrian, pe care l-am anunțat deja, și ne aflăm deja în discuții pentru a investi într-un al doilea hotel. Din fericire, nu trebuie să lucrăm după un termen. Vom căuta acele oportunități de investiții care vor genera randamentul și profitabilitatea dorite. Suntem o afacere, nu facem muncă de caritate, trebuie să generăm profit și pentru investitori”, a mai spus Riad Abi Hadar.

Personalizate pentru tine