Marius Pandel, Animawings, despre întârzierile din industria aviatică: Abia atunci va fi mai bine

Sursǎ foto: Animawings

Marius Pandel, Animawings, despre întârzierile din industria aviatică: Abia atunci va fi mai bine

Cuprins Articol:

În ultimii ani, întârzierile au devenit tot mai frecvente, creând probleme pentru călătorii din întreaga lume, iar aceste probleme vor mai persista câțiva ani de acum încolo, ținând cont de minusurile industriei din acest moment, este de părere Marius Pandel, acționar al operatorului aerian Animawings.

Marius Pandel este acționar împreună cu fratele lui Cristian Pandel, în cadrul companiilor Memento Holding BV şi Christian Tour Holding S.A, cele care dețin operatorul aerian Animawings, preluat integral de la Aegean Airlines la începutul acestui an, și au în plan extinderea pe plan local și în Europa a operațiunilor companiei aeriene.

Marius Pandel a explicat, într-un interviu în exclusivitate pentru Wall-Street.ro, că industria a rămas subdimensionată după perioada pandemiei.

A fost o perioadă în care, deopotrivă, companii aeriene, aeroporturi și diverși prestatori de servicii din aeroporturi, inclusiv cei cu personalul care manipulează bagajele și întrețin avioanele, au redus din personal sau, o dată cu revenirea valului de turiști, nu au mai ținut pasul cu investițiile în creșterea echipelor sau în infrastructură.

Personal puțin, aeroporturi subdimensionate și o cerere tot mai mare

(Sursa foto: CNAB)

În aceste condiții, fluxul mare de pasageri și numărul crescut de zboruri din ultimii doi ani a intrat în grija unui personal subdimensionat, ceea a dus, inevitabil, la probleme cum ar fi întârzierile și anulările de zboruri care au creat nemulțumire în rândul călătorilor.

„Este o problemă mult mai complexă legată de partea aceasta de întârzieri. Într-adevăr, putem spune că industria este puțin subdimensionată. În anii afectați de pandemie, tot ce a ținut de infrastructură a rămas pe loc, la fel și investițiile în ceea ce înseamnă echipele de personal. Ba chiar a plecat foarte mult personal de pe aeroporturi”, ne-a explicat Marius Pandel.

Potrivit lui, când a trecut pandemia, volumele de trafic au revenit foarte repede, iar în condițiile în care multe aeroporturi și companii și-au suspendat planurile de extindere și investiții, acestea au fost luate prin surprindere.

„În perioada pandemiei, nu știa nimeni ce se va întâmpla și au oprit toate lucrările. După ce a trecut această perioadă, a venit acest boom de ca și cum nici nu a existat pandemia”, a punctat omul de afaceri.

Legat de infrastructură, acționarul Animawings ne-a explicat că multe aeroporturi au rămas în urmă în raport cu cererea, iar unele dintre ele nu pot opera eficient un număr mare de zboruri care poate depăși, în perioadele de vârf, capacitatea lor.

Să luăm exemplul unui aeroport care are capacitatea să primească 30 de avioane pe oră, în mod normal. [Un astfel de aeroport] a cam ajuns să aibă cerere pentru 60 de avioane. Dacă în ultimii 2-3 ani de zile, mai ales când a fost pandemia, s-ar fi făcut extinderile conform planului de creștere, lucrurile nu ar fi stat cum stau acum. Aeroporturile sunt foarte aglomerate”, a explicat Marius Pandel.

În condițiile în care aeroporturile lucrează la capacitate maximă sau chiar peste, potrivit CEO-ului Animawings, orice minut de întârziere contează.

„Dacă un avion pleacă la timp din bază, de dimineață, dar este ținut în zbor 15-20 de minute ca să poată ateriza, pentru că nu are aeroportul un slot disponibil, cu toate că fusese programat, această întârziere se va răsfrânge pe toate celelalte segmente de zbor din ziua respectivă”, a adăugat acesta.

Mai departe, dacă nu ajunge la următoarea destinație la timp din cauza întârzierii anterioare, de cele mai multe ori unei aeronave i se cere să mai stea în zbor sau pe pistă, pentru că nu a venit la timpul programat, iar slotul a fost alocat unei alte aeronave.

Astfel, până seara, la ultimul zbor, este posibil să fi acumulat întârzieri de 2 ore și se poate ajunge chiar la anularea ultimei curse”, ne-a mai explica Marius Pandel.

Managementul zborurilor, o altă problemă ce trebuie rezolvată de operatori

(Sursa foto: Pexels)

O altă problemă remarcată de omul de afaceri este și cea de management al zborurilor, unele companii efectuând multe curse pe zi cu aceeași aeronavă, ceea ce le lasă prea puțin timp între zboruri pentru descărcarea și încărcarea bagajelor, curățarea aeronavei, alimentarea ei, și așa mai departe.

„Mai ales la low-cost, sunt operatori care trag la maximum de aeronave și personal. Pun și patru curse pe zi, iar timpul dintre zboruri poate fi chiar și de 45 de minute. Când știi că mergi pe un aeroport aglomerat, trebuie să-ți iei o marjă de timp mai mare. Contează fiecare minut pe aeroport, cât de repede te miști, dacă ai personal suficient la sol, dar și dacă ai echipaj de zbor suplimentar”, a subliniat Marius Pandel.

Acest ultim aspect este și mai important, ne spune el, deoarece de aceea se ajunge cel mai frecvent la anulări de zboruri.

Conform reglementărilor din industria aviatică, echipajul de zbor nu poate zbura peste orele de program, fiind una dintre cele mai importante măsuri de siguranță din industrie.

„De obicei, seara, la ultima cursă, echipajul iese din timpul alocat pentru zbor. Nu le poți cere comandanților sau co-piloților să mai zboare încă o cursă pentru că au întârziat. Astea sunt regulile. Nu le poți încălca”, ne-a mai explicat CEO-ul Animwings.

Nici flotele nu sunt la nivelul care ar trebui să fie

Mai departe, și mai recent, a apărut o problemă pentru flotele de avioane, unele companii fiind nevoite să țină, din motive tehnice, aeronavele la sol, mai ales în contextul problemelor raportate la unele modele produse de Boeing și care, până la rezolvarea lor, nu au voie să zboare.

Astfel, cu alte cuvinte, unele companii operează cu flote subdimensionate.

Sunt foarte multe avioane la sol în momentul de față. Sunt unele probleme la unele modele, așa că nu au voie să zboare. Dacă unui operator îi lipsesc 10-12 avioane din flotă, înseamnă că trebuie să opereze mai multe zboruri cu cele pe care le pot opera. Și nu pot fi operate nici ele non-stop, pentru că au un „duty-time” alocat, este nevoie de mentenanță și așa mai departe”, ne-a explicat Marius Pandel.

Marius Pandel: Probabil că în 2-3 ani va fi mai bine

(Sursa foto: Shutterstock)

În aceste condiții, ținând cont de minusurile pe care le are industria în momentul de față la nivel de echipe de personaj, echipaje de zbor, dar și ca infrastructură aeroportuară, problema actuală a întârzierilor și a anulărilor de zboruri frecvente nu se va rezolva peste noapte.

Depinde mult de fiecare, de companie, de aeroport. Cei care vor ține la renumele lor, la reputație, vor încerca să le rezolve mai repede. Noi nu avem probleme cu zborurile noastre și ne vom extinde și mai mult flota, ceea ce înseamnă că nu vom avea astfel de probleme, dar, în general vorbind, probabil că în 2-3 ani va fi mai bine”, este de părere Marius Pandel.

Legat de infrastructura aeroportuară, Marius Pandel chiar a subliniat faptul că abia așteaptă extinderea Aeroportului Internațional „Henri Coandă” din Otopeni, acesta fiind și el în urmă la capitolul capacitate și este o problemă ce trebuie rezolvată cât mai rapid.

Ce spune CEO-ul Animawings despre prețul biletelor

Întrebat de cum i se par prețurile practicate la nivel de piață, reprezentantul operatorului aerian afirmă că nemulțumirea călătorilor este exagerată, chiar dacă prețurile biletelor au crescut foarte mult în ultima perioadă.

Cumpărătorii spun că s-au scumpit extrem de tare prețurile. Chiar există un val de ură în legătură cu scumpirea biletelor de avion. Dar întrebarea mea ar fi: Ce nu s-a scumpit în ultimii patru ani în România? Aproape totul este la x2”, a subliniat omul de afaceri.

Potrivit lui, componenta cea mai mare din prețul unui bilet de avion este dată de prețul petrolului. Dacă acum patru ani tona de petrol costa 300-400 de euro, acum a ajuns la 1.000 de euro.

„Petrolul s-a scumpit, salariile au crescut, inflația a influența tot. S-a dublat tot. Costurile sunt mult mai mari. Plus taxele pe care le plătim. Către UE plătim taxe de emisii de carbon la fiecare tonă de petrol. Toate acestea sunt costuri care se adună în prețul biletului. Iar operatorii nu câștigă mai mult. Marja operatorilor nu s-a schimbat. Este aceeași, iar în unele cazuri chiar mai mică”, a mai spus Marius Pandel.

În ceea ce privește evoluția în perioada următoare, este greu de dat un pronostic, deoarece sunt factori externi care ar putea influența prețul petrolului, cum ar fi tensiunile din Orientul Mijlociu.

Fără cazuri extreme, prețul petrolului pare să scadă spre finalul acestui an, iar cum petrolul este principalul factor care influențează prețul biletelor de avion, s-ar putea vedea anumite modificări, dar în momentul de fază este foarte complicat să poți face o previziune clară.

Personalizate pentru tine