Pentru românii care călătoresc în 2025, nu mai este vorba doar despre destinație, ci despre cum și de ce aleg să plece în concediu. Potrivit celor mai recente date de la compania de travel-tech Kiwi.com, femeile și bărbații din România abordează vacanțele în moduri diferite: de la felul în care își fac bagajele și aleg destinațiile, până la modul în care își gestionează bugetul și își prioritizează experiențele.
Femeile călătoresc mai des și cu un scop bine definit
În 2025, româncele sunt în fruntea clasamentului când vine vorba de frecvența și motivația călătoriilor. Peste 21% dintre ele plănuiesc să călătorească de 2–3 ori pe parcursul anului, față de doar 14,7% dintre bărbați. Pentru ele, călătoria are un sens profund: 60,1% aleg să exploreze și să descopere alte culturi sau să se dezvolte personal (față de 47,2% dintre bărbați).
Vacanțele de tip „calmcation”, axate pe relaxare și bunăstare, devin din ce în ce mai populare în rândul femeilor: 42,2% își doresc astfel de experiențe. Când vine vorba de organizare, româncele se dovedesc a fi foarte atente: peste jumătate își verifică temeinic actele de călătorie, 26% iau cu ele bani de rezervă, iar 15,6% aleg să călătorească doar cu un rucsac, pentru eficiență și flexibilitate.
Bărbații preferă destinațiile îndepǎrtate și aventurile spontane
Chiar dacă nu călătoresc la fel de des ca femeile, bărbații români aleg de multe ori destinații mai îndepărtate. 11% dintre ei plănuiesc cel puțin o vacanță în afara Europei anul acesta, față de doar 4,1% dintre femei. În plus, sunt mai înclinați să combine călătoriile cu activitățile profesionale: 12,6% călătoresc în interes de serviciu, comparativ cu 3,9% dintre femei.
Atunci când aleg destinația, bărbații pun accent pe eficiență și siguranță, 44,8% spunând că acestea sunt criterii esențiale. Sunt și mai deschiși către spontaneitate: 26,6% preferă escapadele de ultim moment sau destinațiile mai puțin cunoscute (față de 18,7% dintre femei). Chiar dacă sunt practici în organizare, aproape o treime (27,6%) recunosc că, uneori, bagajul le scapă de sub control, cu multe haine sau cărți în plus.
Bugete de vacanță: flexibilitate versus planificare în avans
Când vine vorba de buget, româncele preferă să-și ajusteze planurile de vacanță în funcție de posibilități. Aleg variante de cazare mai accesibile și pun accent pe experiențele trăite, nu pe confortul de lux. Flexibilitatea le ajută să economisească: 20,7% dintre ele sunt dispuse să-și adapteze datele de plecare pentru a găsi prețuri mai bune (față de 12,4% dintre bărbați).
Pe de altă parte, bărbații sunt mai înclinați să spună că își permit să călătorească fără restricții sau că își rezervă vacanțele din timp pentru a nu depăși bugetul. Ambii pun preț pe rezervările timpurii, dar abordările diferă: bărbații sunt mai atenți la detalii logistice, în timp ce femeile caută opțiuni care oferă cel mai bun raport calitate-preț.