Romanian Game Developers Association (RGDA) a făcut publice rezultatele celui de-al doilea studiu asupra pieței de gaming din România, concentrându-se pe profilul consumatorului autohton de jocuri video. La fel de multe femei și bărbați își petrec timpul relaxându-se cu jocuri video, iar cei mai mulți o fac pe telefoane mobile și pe PC.

RGDA a publicat cea de-a doua ediție a studiului său care pune lupa asupra industriei locale de gaming, prin prisma profilului și a tendințelor utilizatorilor. Țara noastră, gazdă a aproape 230 de studiouri ce dezvoltă jocuri video, reprezintă o piață cu o creștere evidentă în ultimii ani. Progresul este confirmat și prin diversificarea celor care consumă jocurile de orice fel, datele studiului arătând că, la noi, jucătorii sunt în proporție de 51% femei, bărbații reprezentând 49 de procente.

Studiul, realizat la doi ani după prima investigație de acest gen, a luat în calcul doar persoane cu vârste cuprinse între 15 și 64 de ani. RGDA admite că, dacă am include și copiii cu vârste sub 15 ani care se joacă, numărul total de gameri din România ar crește de la 7,8 milioane la peste 10 milioane. Aceste cifre vin în contextul scăderii populației totale a României, conform datelor publicate în ultimul recensământ.

Pe ce consumă și cât plătesc românii pentru jocurile video

Cei chestionați au răspuns că, cel mai adesea, consumă jocurile video pe mobil (70%), calculator (69%) și pe console (40%). Bărbații utilizează mai degrabă calculatoarele (79%), iar același procent este în dreptul femeilor consumatoare de gaming pe device-uri mobile. Calculatorul își dovedește popularitatea și când vine vorba de frecvența de utilizare, deoarece aproape o jumătate din respondenți (45%) spun că se joacă zilnic pe această platformă. Telefonul mobil este utilizat de un număr chiar mai mare de persoane (49%), dar asta și ca urmare a ușurinței de utilizare a device-ului în sine.

RGDA a consemnat că 62% din cei care au răspuns la întrebările studiului plătesc cel puțin o dată pe lună pentru jocuri pe unul dintre device-urile folosite. Cu toate acestea, sumele cheltuite de români sunt mici, majoritatea fiind gata să pună la batăie sub 100 de lei lunar pentru acest hobby. În cazul gamerilor care utilizează laptop-uri sau PC-uri, cei mai mulți (65%) aleg să nu plătească pentru jocuri, dar procentul scade vertiginos la console: sub 20% nu plătesc pentru jocuri, comportament influențat decisiv de faptul că nu sunt multe posibilități de piraterie pe consolele moderne.

Decizia de a obține un joc fără a-l plăti este influențată, cel mai des, de prețul său, acesta fiind motivul menționat de aproape jumătate din respondenți.

Un trend tot mai evident în prezent, anume scăderea importanței magazinelor fizice, se vede și în acest domeniu. Doar 42% din oameni (în scădere cu 7% față de studiul din 2020) își cumpără jocurile noi din magazine fizice, iar 66% le cumpără de pe magazine online. Cel mai popular portal pentru achiziția de jocuri este Steam (75%), iar Epic Store este sursa de jocuri pentru 46% din respondenți.

Comparația cu tendințele europenilor arată că există diferențe între noi și ceilalți useri de pe bătrânul continent. Astfel, în Europa, circa 52% din gameri aleg computer-ul, cu 17% mai puțin decât la noi. Diferența se continuă la console, care au avut o permeabilitate mai rapidă în vest. 54% dintre europeni folosesc consolele de gaming, cu 14% peste cifrele de la noi.

Românii aleg să urmărească content străin de gaming

Deși șapte din 10 consumatori recunosc că urmăresc conținut despre gaming pe internet, YouTube-ul fiind platforma preferată. Totuși,un număr mare dintre aceștia (47%) nu urmăresc creatori de conținut de la noi. Cum Bucharest Gaming Week, cel mai mare eveniment de profil din Europa de sud-est, studiul a arătat că majoritatea celor care se joacă nu participă la astfel de evenimente.

Elementul social al jocurilor video nu poate fi ignorat, iar 69% dintre cei contactați au spus că preferă să se joace împreună cu altcineva, doar 31 de procente alegând experiențe de tip single player. Motivația din spatele utilizării jocurilor este, într-o proporție de 62 de procente, legată de dorința de relaxare. În acest sens, este interesant că cele mai populare jocuri în România sunt cele de tip action-adventure (60%) și shooter-ele (47%).

Țara noastră, o piață emergentă de gaming

Cu peste 200 de studiouri de gaming care operează la noi, cifra de afaceri a industriei autohtone este de 312 milioane de dolari pe an. În ultimii cinci ani, cifra de afaceri s-a dublat, susținută și de pandemie. În mod similar, industria jocurilor video la nivel mondial este tot mai valoroasă, iar datele din 2022 o cotează la 200 de miliarde de dolari pe an. Cu alte cuvinte, această ramură este mai mare decât cea de film și cea de muzică la un loc.

Sursa foto: Wall-Street.ro, RGDA

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri