APIA, nemulțumită de atitudinea Ministerului Mediului pe Programul Rabla

Sursă foto: Shutterstock.com

APIA, nemulțumită de atitudinea Ministerului Mediului pe Programul Rabla

Cuprins Articol:
Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) îşi exprimă nemulţumirea faţă de modul în care a fost gestionată dezbaterea publică pentru programul Rabla 2025 şi cere un program eficient, echilibrat şi curajos, care să pună electromobilitatea în centrul politicilor de mediu şi de transport ale României.

APIA, despre consultările pe Rabla: Nu trebuie repetate greșelile trecutului

"România are nevoie de un program Rabla care să fie un instrument real de transformare, nu o schemă care repetă greşelile trecutului. APIA cere un program eficient, echilibrat şi curajos, care să pună electromobilitatea acolo unde îi este locul: în centrul politicilor de mediu şi de transport ale României", se menţionează într-un comunicat.

Reprezentanţii APIA susţin că, deşi procesul de consultare trebuia să fie un mecanism real de integrare a expertizei industriei în politica publică, în realitate, acesta s-a dovedit a fi doar un exerciţiu formal, fără consecinţe practice, deoarece, în pofida numeroaselor observaţii transmise în scris, a documentelor tehnice fundamentate şi a discuţiilor purtate în cadrul consultării oficiale, niciuna dintre propunerile de fond nu a fost preluată.

Potrivit sursei citate, APIA a avut şi o întâlnire directă cu ministra Mediului, Apelor şi Pădurilor, în cadrul căreia a prezentat argumente detaliate şi soluţii concrete, inclusiv necesitatea majorării ecotichetului pentru vehicule electrice la 27.500 lei.

"Am apreciat deschiderea şi tonul constructiv al dialogului, însă ghidul final publicat dovedeşte că aceste argumente au fost în cele din urmă ignorate. Practic, documentul rămâne neschimbat faţă de versiunea iniţială, ceea ce transmite un semnal îngrijorător: vocea specialiştilor şi a pieţei auto nu contează în procesul decizional", spun reprezentanţii asociaţiei.

Aceştia subliniază că ministerul a ales să păstreze nivelul ecotichetului pentru vehicule electrice la 18.500 lei, ceea ce, pe hârtie, ar însemna că, din cele 120 milioane lei alocate, s-ar putea finanţa un număr mai mare de maşini.

Ghidul pentru Rabla 2025, publicat. Când va începe programul

Asociaţia atrage atenţia că menţinerea aceluiaşi nivel de sprijin va conduce, inevitabil, la acelaşi rezultat - bani blocaţi în conturi, în loc de maşini electrice noi pe şosele.

Conform comunicatului, industria auto a venit cu o propunere clară şi fundamentată, respectiv majorarea ecotichetului la 27.500 lei pentru vehicule electrice şi pe hidrogen şi repartizarea a 70% din buget (140 milioane lei) pentru electrice şi plug-in hibride, restul de 60 milioane lei pentru celelalte tehnologii.

"Suntem conştienţi că nici în acest scenariu nu s-ar fi consumat integral bugetul. Însă, diferenţa majoră este că, printr-un sprijin mai puternic, penetrarea pieţei ar fi fost net superioară, iar electromobilitatea ar fi primit şansa de a intra pe o traiectorie de creştere", consideră reprezentanţii APIA.

Un alt element major adus în discuţie de APIA a fost predictibilitatea programului pe termen mediu şi lung, deoarece doar printr-un calendar clar şi stabil consumatorii şi companiile îşi pot planifica investiţiile, iar industria îşi poate adapta strategiile.

"Ministerul a fost de acord, în principiu, că predictibilitatea este esenţială şi a promis discuţii viitoare dedicate acestui subiect. Totuşi, dacă aceste promisiuni nu se vor transforma în măsuri concrete, încrederea industriei în dialogul cu autorităţile va fi grav afectată", se menţionează în comunicat.

Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile este o organizaţie non-profit, o entitate reprezentativă în industria auto din România, înfiinţată în anul 1994, membră a Organizaţiei Mondiale a Constructorilor de Automobile - OICA, din 1996. Misiunea APIA este de a reprezenta şi susţine interesele principalilor jucători din piaţa auto din România, implicându-se activ în dialogul cu autorităţile, prin promovarea practicilor sustenabile din industrie, prin educarea consumatorilor şi prin oferirea de analize esenţiale şi relevante pentru acest sector.

Programul Rabla pentru anul în curs ar putea fi lansat la începutul săptămânii viitoare, a anunţat ministra Mediului, Apelor şi Pădurilor, Diana Buzoianu.

"A trecut în şedinţa de Guvern hotărârea care stabileşte ca proiect principal partea de Program Rabla - persoane fizice. Practic, de mâine poate să fie adoptat ordinul necesar pentru ghid. Imediat ce este publicat în Monitorul Oficial, putem lansa Programul Rabla. Deci, cel târziu, săptămâna viitoare, la început, luni, marţi, va fi lansat Programul Rabla. Ne bucurăm şi vrem să mulţumim pe această cale tuturor ministerelor care au dat avize - Ministerul Muncii, Ministerul Finanţelor - pentru că am reuşit să adoptăm în această săptămână, astăzi, ceea ce înseamnă că programul va fi lansat până la finalul lunii", a afirmat Diana Buzoianu, joi, după şedinţa de guvern.

Aceasta a explicat şi care sunt schimbările aduse programului, întrebată în acest sens.

"Pentru persoane este foarte important de ştiut că vor avea exact aceeaşi platformă, deci exact acelaşi proces pentru care erau, deja, pregătiţi, rămâne la fel. Tehnic, platforma este identică. Voucherele rămân aceleaşi pentru maşinile cu motor termic, pentru hibrid, plug-in hibrid, pentru maşinile electrice, însă, ştiţi deja, se modifică voucherul de la 37.000 de lei la 18.500 de lei", a declarat Diana Buzoianu.

Personalizate pentru tine