19 Noiembrie 2014

Opt lucruri care diferentiaza Black Friday de alte sarbatori si promotii



Amploarea evenimentului de Black Friday depaseste limitele unei promotii obisnuite. In numai patru ani a devenit un fenomen social in care, cel putin in retailul bunurilor de larg consum, implica intreaga industrie si un numar foarte mare de cumparatori, spre deosebire de promotiile obisnuite care implica un retailer si clienti de ocazie.

Impactul in economie

Wall-Street.ro alaturi de eMag.ro, compania care a „importat” pe piata locala in 2011 evenimentul, au scos in evidenta sapte factori care diferentiaza Black Friday de alte evenimente similare „raspandite” pe parcursul intregului an.

Impactul in economie

In 2013, vanzarile de Black Friday au contribuit semnificativ la cresterea valorii pietei bunurilor de folosinta indelungata, care s-a apreciat cu 7%, potrivit unui studiu Gfk TEMAX dat publicitatii la inceputul acestui an. Camerele foto, electrocasnicele mari, produsele IT au inregistrat cresteri semnificative de Black Friday, de cate doua cifre, iar pe segmentul electrocasnicelor mici „vanzarile de Black Friday au contribuit la performanta trimestriala a sectorului, noiembrie 2013 fiind cu 27% mai mare decat aceeasi luna din 2012,” mentioneaza studiul Gfk.

Fenomentul s-a accentual gradual, dupa ce in 2012, acelasi studiu evidentia ca „rezultatele campaniilor Black Friday le-au depasit pe cele ale traditionalului sezon de Craciun” si ca trimestrul patru din 2012 a fost cel mai bun semestru de la inceperea crizei.


Resurse

Investitiile de bani, timp si idei sunt uriase in raport cu cele alocate pentru pregatirea unei promotii de lichidare a stocurilor pentru un anumit produs, spre exemplu. Pentru evenimentul Black Friday, eMag si Flanco, de exemplu, au inceput pregatirea cu sase luni inainte. Investitiile merg in servere noi, logistica si spatii de depozitare, studii de piata, iar oamenii de vanzari negociaza din timp pentru cele mai competitive preturi pentru produsele din oferta. Fara indoiala, si alti jucatori din piata au inceput pregatirile cu luni inainte de evenimentul efectiv – F64.ro, Domo.ro, Altex.ro sau Cel.ro si PCGarage.ro.

Toate acestea se traduc prin reduceri totale in valoare de cateva zeci de milioane de euro oferite de retaileri in Black Friday. La eMag, cele peste 450.000 de produse incluse in oferta de Black Friday vor avea reduceri cumulate de 75 de milioane de lei.


Amploarea

Amploarea evenimentului de BF depaseste limitele unei promotii obisnuite, este un fenomen de shopping social in care este implicata intreaga piata si un numar foarte mare de oameni, spre deosebire de promotiile obisnuite care implica un retailer si cativa clienti de ocazie - sunt mult mai multe categorii de produse, nu numai cele “la promotie”. Cifrele vorbesc de la sine – peste 5 milioane de romani sunt interesati sa cumpere de Black Friday, conform unui studiu Daedalus.

De asemenea, companii mari din piata ofera produse mai ieftine cu zeci de milioane de lei decat in mod normal – Flanco, de exemplu, anunta reduceri de 50 de milioane de lei.


Fenomenul Black Friday

Poate cel mai important aspect pentru cumparatori sunt reducerile foarte mari, aplicate pe o gama diversificata de produse: IT, telefoane mobile, foto, electrocasnice si climatizare, produse de ingrijire personala si cosmetice, carti, jucarii, mobilier, auto, articole pentru casa si gradina. Sunt de asemenea companii care ofera produse refurbished, chiar si caramizi sau produse alimentare.


O data fixa

Spre deosebire de evenimentele de shopping punctuale organizate de fiecare retailer, Black Friday are loc intr-o singura zi, este un eveniment unic ce reuneste intreaga piata. Cu toate eforturile retailerilor concentrate intr-o singura zi, awareness-ul pe subiect a crescut exponential de acum patru ani: in prezent, 9,5 milioane de romani (aproximativ 1 din 2 romani) stiu ce este Black Friday.

De mentionat este faptul ca, desi in general romanii considera ca Black Friday are loc in ultima vinere a lunii noiembrie (evenimentul a fost importat din SUA cand sarbatoarea are loc in vinerea de dupa Thanksgiving Day – n.r.), peste 90% dintre magazinele traditionale si online din Romania au ales sa realizeze evenimentul pe 21 noiembrie. Motivele sunt intemeiate – evitarea aglomeratiei masive de sarbatori, primirea mai rapida a coletelor, per total o logistica mai eficienta si, in final, clienti multumiti care sa si revina „in afara” sarbatorilor similare.


Intentia de achizitie

Dintre cei 9,5 milioane de romani care au auzit de Blak Friday, 5,7 milioane intentioneaza sa cumpere cel putin un produs in cadrul acestui eveniment de shopping. O explicatie ar putea fi tocmai recurenta evenimentului; oamenii nu sunt luati prin surprindere de o promotie fulger, ci au timp sa stabileasca o lista de cumparaturi si sa aloce din timp un buget in acest sens.


Businessuri conexe

Impactul Black Friday nu se reduce la businessul retailerilor, ci se propaga si in randul businessurilor conexe, precum companii de curierat, procesatori de plati electronice, insitutii financiar-bancare. Spre exemplu, anul trecut, comenzile FAN Courier in ziua de Black Friday au fost cu 55% mai mari fata de media zilnica de 70.000 de colete.

Anul acesta, Fan Courier a anuntat in premiera in cadrul evenimentului Retail Arena ca a achizitionat, special pentru Black Friday, aproape 20 de camioane – o investitie masiva, fara indoiala, dar care in timp se va amortiza.


Posturi noi

Pe langa investitiile si cresterea afacerilor derulate de companiile implicate in Black Friday, cel mai mare eveniment de shopping al anului genereaza si noi locuri de munca. De exemplu, din cei peste 1.000 de oameni din spatele acestui eveniment la eMAG, 100 sunt angajati special pentru Black Friday – circa 90% dintre ei urmand sa fie angajati permanent dupa eveniment, conform lui Iulian Stanciu, general manager al companiei.




Citeste si