Apple a fost poate una dintre cele mai transparente companii atunci cand a anuntat scumpirea produselor proprii pe mai multe piete internationale - Canada, Australia, Franta, Suedia, Finlanda si alte tari au fost imediat afectate de cursul de schimb. Romania se pare ca este, si ea, „lovita” de cresterea subita a dolarului american.

Din martie, cresterea pretului anumitor produse Apple a fost de peste 12%, lucru care s-a resimtit la raft imediat ce stocurile din magazine s-au epuizat. Luand ca exemplu Australia, pretul iPhone 6 varianta 16 Gb a crescut de la 869$ australieni la 999$, scumpire de aproape 15%, in timp ce varianta de 128 Gb s-a scumpit cu peste 15%.

Daca Apple a fost transparenta in aceasta decizie, tacerea altor companii nu inseamna ca alte gadget-uri nu vor fi afectate de cresterea dolarului fata de leu. De la inceputul anului pana acum, dolarul a crescut fata de leu cu peste 11%. Astfel, la finalul lui 2014, cursul valutar leu/dolar era de 3,68 lei/dolar, iar in prezent un dolar poate fi cumparat cu aproximativ 4,17 lei.

Situatia Romaniei este similara cu cea a Canadei, unde diferenta de curs valutar din ultimele luni este similara. „Perdantii sunt consumatorii, simplu spus. Practic, trebuie sa platim mai mult pentru orice este importat in dolari americani”, spune Douglas Porter, chief economist si managing director la BMO Financial Group, citat de CBC.ca.

Si Dragos Sirbu, CEO Flanco Retail, unul dintre cele mai mari lanturi de retail electroIT din Romania admite ca vom asista la cresteri de preturi ca urmare a devalorizarii leului. „Piata IT va fi cea mai afectata de acest lucru. Preturile pentru notebook-uri, tablete, vor creste cu pana la 15%. Alte produse cu componente facute in China, vor fi afectate indirect”, a spus el, in martie.

Marius Ghenea, antreprenor, investitor si presedinte fondator al FiT Distribution subliniaza importanta pietelor asiatice in aceasta ecuatie. ""Produsele de tehnologie, dar si multe alte produse de consum tipice, au ca sursa majora Asia de sud-est, ca si zona de productie primara. Majoritatea economiilor din aceasta regiune a lumii sunt inca dolarizate, insa cu toate acestea, mai ales in ceea ce priveste China, evolutiile monedei incep sa se deconecteze treptat de evolutiile dolarului, ceea ce poate fi o veste buna (in conditiile aprecierii dolarului), dar si o veste ingrijoratoare, pentru ca ar putea introduce in ecuatie inca o variabila greu de controlat (evolutia independenta a monedei chinezesti)".

Cele de mai sus sunt valabile in ceea ce priveste costurile reale de productie si fluctuatia lor, insa pe ciclul de la productie la zona comerciala si de la producatorul primar la companiile care comanda acele produse in regim OEM apare un efect de amplificare a volatilitatii valutare, astfel incat, continua el, cu cat suntem mai departe de capatul lantului trofic (de producatorul primar), cu atat influenta (in acest caz cresterea de preturi) tinde sa fie mai mare. Ca si efect net, la nivelul productiei, cresterea nu poate fi mai mare de 10-15% (care ar reflecta cumva cresterea dolarului din ultima perioada, atenuata partial de costurile suportate in general in moneda locala si nu in dolari).

"Oricum, piata romaneasca de produse electro-IT este deja extrem de competitiva, astfel incat nu vom vedea cresteri semnificactive ale preturilor, deoarece distribuitorii si retailerii, online si offline, vor gasi surse de aprovizionare mai eficiente, eventual pe monede care evolueaza invers fata de dolar, vor renegocia cu furnizorii cei mai importanti pentru a obtine preturile cele mai bune, asa incat pe partea consumatorilor efectul resimtit nu va fi atat de semnificativ cum se speculeaza", incheie el.

Practic, deja se vad scumpiri in electroIT

PCGarage.ro, unul dintre retailerii majori din .ro, are implementat un instrument de urmarire a preturilor produselor. La unele dintre ele putem observa deja, „cu ochiul liber”, o crestere. Luam din nou exemplul iPhone 5S, varianta de 16 Gb, pretul gadget-ului crescand (in loc sa scada, avand in vedere ca este un device mai vechi, comparat cu iPhone 6). Vezi graficul de mai jos.

Altele, se mentin cu pret similar – exemplul iPad Air 2.

Pe Price.ro putem urmari si alte evolutii de preturi. Astfel, pentru Kindle Paperwhite, varianta din 2014, putem vedea pe grafic ca, in cazul a zece magazine, preturile au scazut constant pana la jumatate lunii martie, crescand din aprilie. Pretul mediu era in data de 19 martie de 541 de lei, apoi a crescut brusc la peste 581 de lei in 14 aprilie, o crestere de circa 7%.

Violeta Luca, director executiv al eMag.ro, subliniaza ca, intr-adevar, se pot resimti cresteri ale preturilor ca urmare a cursului de schimb nefavorabil leului, insa acestea pot fi acoperite partial de negocieri (dure, de asteptat), cu furnizorii. " Evolutia cursului de schimb al dolarului influenteaza preturile de achizitie ale produselor provenite din tari in care tranzactiile se fac in dolari. Desigur, un retailer poate influenta pana la un punct impactul fluctuatiei cursului de schimb prin negocieri cu producatorii, astfel incat sa ofere clientilor sai cele mai avantajoase conditii de cumparare. In functie de politica de stocuri, de conditiile negociate, fluctuatiile de curs se regasesc in preturile de vanzare. Astfel, in cazul eMAG, impactul estimat in pretul produselor electroIT generat de fluctuatia cursului de schimb se situeaza intre 3 si maxim 5% la acest moment, a declarat Violeta Luca, vicepresedinte si director executiv eMAG.

Similar, pentru iPhone 5S, pretul mediu minim a fost atins in martie, circa 2.350 de lei, urcand ulterior, in scurt timp, la peste 2.620 de lei. Si vorbim de pretul mediu pentru 22 de magazine din online-ul romanesc. Si eMag, liderul pietei electroIT online, a tinut relativ constant pretul iPhone-ului 5S in ultimele luni, la 2.449 de lei, comercializandu-l in prezent cu 2.549 de lei. Stocul este epuizat, va fi interesant de vazut care va fi pretul dupa ce eMag il va readuce (daca este cazul).

OK. Si Apple Watch unde intra in ecuatie?

Asa cum a devenit deja traditional, orice lansare majora a Apple aduce dupa sine o crestere considerabila a interesului consumatorilor. Compania americana face insa ceva diferit de data aceasta: introduce un nou gadget, primul de cand Tim Cook a preluat fraiele gigantului american – este vorba de Apple Watch (precomanda), ceas inteligent ce va ajunge si in Romania la finalul acestei luni.

Este, fara indoiala, unul dintre cele mai urmarite gadget-uri ale momentului, putand influenta intreaga piata de wearables. Interesant este insa de urmarit si cum influenteaza interesul, si implicit preturile, iPhone-urilor compatibile cu ceasul. Apple Watch functioneaza exclusiv in corelatie cu iPhone 5, 5S, 5C, 6 si 6+.

Desi interesul pentru iPhone 5s ar fi trebuit deja sa scada, la peste un an jumatate de la lansare, tendintele arata exact opusul: terminalul mobil al Apple a crescut in popularitate. Aici vorbim de piata din Marea Britanie, insa este extrem de probabil ca acest lucru sa se intample si in Romania.

Astfel, daca popularitatea iPhone 5S coborase in noiembrie 2014 la 3.369 de puncte, conform Pricespy.co.uk, in martie 2015 crescuse la 305. Cu cat este mai mare punctajul, cu atat scade popularitatea produsului, conform sursei. In Marea Britanie, stat cu moneda foarte puternica (lira s-a pastrat aproape constanta fata de dolar – n.r.), pretul mediu al iPhone 5S a scazut in ultima perioada, lucru ce nu se poate spune despre Romania. Interesul in crestere pentru terminalul Apple poate avea o legatura directa cu pretul in crestere al acestuia, in Romania retailerii profitand de iminenta lansare a Apple Watch pentru „a se juca”, in anumite limite, cu preturile terminalelor.

Cel mai probabil, preturile produselor electroIT vor continua sa creasca, aliniindu-se paritatii leu/dolar dar, intr-o anumita masura, si tendintelor din piata. wall-street.ro va urmari in continuare ce se intampla in retailul autohton si, pe masura ce vor aparea modificari, vom analiza datele.

Sursa foto: Shutterstock: Crestere

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri