Cum sa iti construiesti un magazin online, de la A la Z (Partea I)
WALL-STREET.ro in colaborare cu Vlad Diaconu, unul dintre cei mai cunoscuti specialisti din industria eCommerce si fondator TheStartups.eu, va propun in urmatoarele luni o serie de articole in care vom descrie cele 6 componente ale unui business eCommerce si cum trebuie setate pentru a obtine o afacere online de succes. Totodata, va invitam sa va inscrieti la evenimentul anului in eCommerce, ecomTEAM, care va avea loc pe 27 si 28 martie la Brasov, Ramada Hotel.
Portofoliul reprezinta gama de produse pe care urmeaza sa le comercializezi si este primul pas pe care trebuie sa-l bifam atunci cand vrem sa lansam un business online.
2. Care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie sa tii cont cand construiesti un portofoliu?- Utilitatea - ce nevoi rezolva produsele pe care urmeaza sa le comercializezi?
- Publicul-tinta - Cum arata profilul cumparatorului ideal al produselor tale? Te adresezi unui public larg, sau mai degraba unei nise?
- Diferentiatorii - care sunt punctele forte ale afacerii tale? Prin ce te deosebesti de concurenta si de ce ar alege consumatorii sa cumpere de la tine in detrimentul competitorilor tai?
- Diversitatea - ai optat pentru o gama variata de produse, sau mergi pe principiul “putin si bun”? Produse de masa, sau de lux?
- Preturile - in ce categorie de pret se vor incadra produsele tale? Vei oferi discount-uri si pachete promotionale, sau vei comercializa produse de calitate superioara, la preturi peste medie?
- Gestionarea stocurilor - vei opera cu stocuri mari pe care le achizitionezi in avans de la furnizori, sau vei opta pentru modelul de pre-comanda? Cum se va face sincronizarea stocurilor?
- Studiul de piata - primul pas este sondarea pietei pentru a stabili care sunt cele mai cautate, vandute si performante produse, luand in calcul criteriile de la punctul anterior;
- Analiza concurentei - in pasul 2 vom studia marii jucatori pentru a observa care sunt punctele lor forte: strategiile comerciale, beneficiile, modul de prezentare a produselor, politica de preturi si retur, desfasurarea campaniilor etc.;
- Contractarea furnizorilor - in pasul 3 vom prospecta furnizorii si-i vom alege pe cei pe care ii consideram cei mai potriviti pentru modelul nostru de business;
- Selectia de produse - odata stabiliti furnizorii, vom decide tipurile de produse pe care le vom achizitiona, mixul de marja si frecventa cu care vom face achizitiile;
- Construirea categoriilor - acest pas este un proces intern prin care determinam cum va arata meniul de navigare de pe site-ul nostru (categorii si subcategorii)
- Continut - descrierea produselor, atribute, filtre, criterii de sortare, SEO, tag-uri de produs (nou, promo etc);
- Planificarea campaniilor - acest pas este esential in construirea portofoliului si presupune colaborarea cu departamentul de marketing pentru a organiza vanzarile pentru urmatorul an.
- Plan comunicare - selectia de produse pe care o comunici in newsletter, social media, pagini speciale, afiliere, bannere.
- Buget - cat va reprezenta bugetul de achizitii?
- Echipa - este recomandat sa avem minimum un manager de categorii, un responsabil de achizitii si un asistent al acestuia;
- Sisteme de lucru - baza de date de produse, sisteme de gestionare a stocurilor, sisteme de corespondenta cu furnizorii, sisteme de raportare.
- Topuri: cautari, recomandari, vanzari;
- Numarul total de comenzi pe zi, saptamana, luna si campanie;
- Numar produse pe categorii /subcategorii;
- Marja pe categorii /subcategorii;
- Valoarea medie si cantitatea medie pe cosul de cumparaturi.
Ca durata de construire si setare a portofoliului, echipa va depune, in medie, un efort de 4-6 luni.
Capitolul “Portofoliu” face parte din framework-ul de eCommerce “Critical Me” si este elaborat in cadrul workshop-ului “How to e-Commerce”, sustinut de echipa theStartups.eu.