Serviciul de livrari spaniol Glovo, prezent in Romania de putin peste un an, urmareste sa se extinda luna aceasta in alte doua orase majore si, in paralel, sa isi extinda operatiunile si in zona non-food. “Infrastructura, din pacate, lasa mult de dorit”, spune Victor Racariu, CEO Glovo pe Romania.

“In primul an si jumatate de activitate, 80% din livrari sunt pe mancare, insa din ce in ce mai multe business-uri non-food doresc sa intre in aplicatia noastra. Unele se preteaza, unele nu prea merg – de exemplu nu vrem sa punem produse scumpe, de peste 600-700 de lei, nu se preteaza pentru modelul nostru de business care se axeaza pe volume mari si marje mici”, explica Victor. “O bijuterie de 600 de lei n-ar vinde la fel de mult ca o bratara de 30 de lei, hand made. Avem si haine, flori, bomboane, ciocolata, insa majoritatea cererilor sunt pe zona de food in continuare – restaurante, shaormerii…”.

Bucurestiul este 100% acoperit si compania incepe extinderea si spre periferie, Otopeni, de exemplu. Timpul mediu de livrare este la 38 de minute, la nivel national. “In mai am livrat mai prost decat in februarie, din cauza vremii! Una este sa ninga putin, alta este sa toarne – si in mai 2019 a plouat cu 30% mai mult decat intr-o luna normala de mai”, spune Victor.

Compania este activa in prezent in cinci orase – Bucuresti, Brasov, Cluj, Timisoara, Iasi si saptamana aceasta vor intra in Craiova, apoi Constanta, tot luna aceasta.

“In fiecare luna deschidem cate un oras, mai mic sau mai mare, in prima faza vom merge in cele cu peste 150.000 de locuitori”.

Cati curieri are compania?

De la lansarea nationala, au trecut prin Glovo peste 4.000 de livratori, activi nu sunt atat de multi, ci probabil 1.500 de curieri activi. In Bucuresti sunt 1.100 si 400 in restul tarii.

“Este foarte greu sa gasesti angajati, din pacate. Noi platim pe comanda si cu cat fac mai multe curse pe ora, cu atat castiga mai bine, deci este necesar un echilibru intre cati lasi online si cererea de pe piata. Curierii castiga in medie 20-22 de lei/ora, brut, insa sunt si oameni care castiga peste 1.500 de lei, brut, pe saptamana”, puncteaza managerul Glovo.

Valoarea medie a unei comenzi este de 50 de lei. Compania nu este inca pe profit, strategia la nivel global fiind sa atinga profitabilitate neta in 3-4 ani. Aplicatia are circa 300.000 de instalari.

Victor Racariu “are un ghimpe” in ceea ce priveste legislatia din tara. “Este foarte complicat mediul in care lucram, acela al PFA-urilor. De exemplu, legislatia din tara NU permite ca un om sa lucreze doar 2 ore pe saptamana, ceea ce se poate intampla la noi! Mai mult, pentru a-ti face un PFA ai nevoie de o multime de acte si, daca esti un student mutat la Bucuresti, poate fi dificil sa intelegi ce trebuie facut”.

Ca o comparatie, in Estonia iti poti face o firma in 20 de minute, online, si deci modelul este fantastic, poti lucra doar cu freelanceri.

Tot “un ghimbe” are si pentru infrastructura rutiera, unde Bucurestiul sta cel mai rau, Cluj si Timisoara stau cel mai bine. “As investi in locul primarilor in infrastructura pentru transport alternativ si totodata intr-un transport comun mai eficient. In prezent, de exemplu, nici nu poti sa platesti biletul RATB in masina, electronic!”, spune, nemultumit, seful Glovo Romania. Iarna, 50% dintre comenzile Glovo sunt livrate cu masina.

Totodata el isi doreste ca ridesharing-ul sa fie reglementat.

Cate business-uri serveste Glovo?

Glovo are circa 500 de parteneriate in prezent, la nivel national. Rata de crestere este de circa 50 pe luna – unii ies, intra altii noi. Motivele de iesire sunt, in primul rand, faptul ca nu intrunesc standardele Glovo (rating-urile clientilor sunt in mare parte negative sau nu au stocuri suficiente), sau afacerile respective se inchid.

“As imbunatati legislatia, astfel incat intrarea curierilor in sistem sa se faca simplu! Noi le explicam tot ce trebuie sa faca, le punem la dispozitie toate materialele, insa ar fi mult mai simplu daca ar exista un program de freelancing bine pus la punct. In prezent, daca un curier lucreaza doar 2 ore pe saptamana, nu are CUM sa o faca, pentru ca legislatia interzice acest lucru”.

Industria de food delivery are un varf la ora 12:00 si pe la 20:00. In alte tari, in vest, se comanda mai mult sambata si duminica. “La noi vinerea este o zi de varf – similar tarilor din Europa de Est, de altfel”. Duminica, in Madrid, numarul comenzilor este de trei ori mai mare ca in timpul saptamanii.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri