Principalii jucatori din piata in functie de cifra de afaceri realizata in 2018 sunt: Samsung Electronics Romania – 4,6 miliarde de lei (13,5% din total), Dante International (eMAG) – 4,2 miliarde de lei (12,5% din total) si Altex Romania – 3,6 miliarde de lei (10,5% din total). Cel mai mare avans, fata de anul precedent, in randul retailerilor, l-a avut eMAG, a carui cifra de afaceri a crescut cu aproximativ 28% - raportat la 2017, aceasta crestere reprezentand un semnal clar al potentialului cumparaturilor online din Romania, conform specialistilor KeysFin.

In ultimii trei ani, romanii au inceput sa faca din ce in ce mai multe cumparaturi online, iar produsele electro-IT&C sunt printre cele mai vizate de catre acestia, fapt care se reflecta si in cifra de afaceri a comerciantilor din domeniu. Potentialul acestui segment de piata nu a fost inca atins asa ca suntem siguri ca vom vedea cresteri si in 2019, in randul jucatorilor din piata de electro-IT&C care sunt prezenti in mediul online, mai ales ca promotii precum cele de Black Friday starnesc interesul a milioane de romani.”, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanti furnizori de solutii de business information din Romania.

Industria comerciantilor de produse electro-IT&C a cuprins 5.168 companii in 2018, dintre care: 10 companii mari, 56 medii, 397 mici si 4.705 micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generata de companiile mari, acestea concentrand aproximativ 54% din totalul cifrei de afaceri generate de comerciantii locali anul trecut.

CAPITALA „LIVREAZA” MAJORITATEA PIETEI DE ELECTRO-IT&C

Citeste si:
11 branduri au intrat in piata de retail in acest an
Piata de retail a primit 11...

Companiile inregistrate in Bucuresti au generat o cifra de afaceri de 22,9 miliarde de lei, adica 67,3% din total in 2018. Urmeaza cele din judetele Ilfov (16%), Cluj (3%), Timis (1,8%) si Suceava cu 1% din total. Asadar, primele 5 judete au concentrat aproape 90% din cifra de afaceri a comerciantilor electro-IT&C in 2018.

Capitala conduce si dupa numarul de companii, urmata de judetele Cluj, Timis, Bihor si Dolj. Astfel, in primele 5 judete au fost inregistrati aproape o jumatate dintre comerciantii locali de produse electro-IT&C.

TOPUL COMERCIANTILOR DE PRODUSE ELECTRO-IT&C

In topul jucatorilor din retail-ul electro-IT&C locali pe primul loc s-a situat eMAG, Dante International SA (4,2 miliarde lei), fiind urmat de Altex Romania SRL (3,6 miliarde lei) si Flanco Retail SA (1,1 miliarde de lei).

Citeste si:
De ce romanii prefera mall-urile in locul magazinelor din strada?
De ce romanii prefera...

Cand vine vorba de wholesale, locul 1 este ocupat de Samsung Romania SRL, cu o cifra de afaceri de 4,6 miliarde de lei, compania coreana fiind urmata de Huawei Technologies SRL (1,9 miliarde lei) si Network One Distribution SRL (1,3 miliarde lei).

EFECTELE LIPSEI DE PERSONAL SE RESIMT SI PE PIATA ELECTRO-IT&C

Numarul mediu de angajati din industria comerciantilor de produse electro-IT&C a scazut cu 4,6% fata de 2017 si cu 5,5% fata de 2014, la 30,6 mii de angajati anul trecut. Pe tip de companii, cele mai mari au concentrat o treime din forta de munca, urmate de companiile mici cu 25% din total.

Pe de alta parte, costul mediu per angajat a crescut cu 18% in 2018, ajungand la 70 mii lei, in timp ce productivitatea a inregistrat o crestere de doar 13% fata de anul anterior, ajungand la 1,1 milioane lei per angajat.

Citeste si:
Fashion Days, singurul jucator online de fashion in top 10
Fashion Days, cu afaceri de...

„Consideram ca avansul costului mediu per angajat peste cel al productivitatii reprezinta un risc important pe termen mediu, cu impact direct asupra competitivitatii economiei locale. Acesta este vizibil si in industria comerciantilor de produse electro-IT&C unde avem o majorare cu 56% a costului mediu per angajat fata de o un avans de 46% al productivitatii in perioada 2014-2018.”, a precizat Roxana Popescu.

Altex Romania SRL a fost cel mai mare angajator din 2018, cu 10% din totalul fortei de munca. Cei mai mari 5 jucatori au avut peste 9.000 de angajati in 2018, adica aproape 30% din total. La polul opus, peste 2.100 de companii (41% din total) nu aveau niciun angajat in 2018.

PROFITUL COMERCIANTILOR ELECTRO-IT&C ESTE IN SCADERE

Profitul net al comerciantilor electro-IT&C a scazut cu 7,4% fata de 2017, insa a ramas cu 35% peste nivelul din 2014, la 1,15 miliarde de lei in 2018. Pentru 2019 este estimata depasirea pragului de 1,3 miliarde de lei. In ciuda unei consolidari in 2018, ambele marje de profitabilitate (neta si operationala) s-au imbunatatit in ultimii 5 ani pentru comerciantii electro-IT&C.

Samsung Electronics Romania a fost lider si din perspectiva profitabilitatii, cu un profit net de 89,7 milioane de lei in 2018, reprezentand 7,8% din profitul total al acestui sector in 2018.

TRENDURI IN PIATA DE ELECTRO-IT&C

In 2018, potrivit datelor comunicate in piata de principalele magazine online, promotiile de Black Friday i-au determinat pe romani sa cheltuiasca pentru cumparaturile online peste 250 de milioane de euro, iar estimarile specialistilor arata ca promotiile din luna noiembrie 2019 ii vor convinge pe romani sa isi aloce veniturile intr-o proportie la fel de mare sau chiar mai mare.

Pana la Black Friday insa, de la inceputul anului, s-au vandut cel mai bine electrocasnicele mari si mici, precum si televizoarele, potrivit celor mai recente studii de piata.

Astfel, programul Rabla pentru schimbarea frigiderului sau a masinii de spalat a impulsionat vanzarile acestor categorii de produse, iar, in cazul segmentului IT, categoriile de produse cu cele mai mari cresteri au fost reprezentate de phablet-uri si de accesorii inteligente.