Campaniile de Black Friday au început deja la o mare parte dintre retailerii din România, atât online, cât și offline. Acestea se derulează într-o perioadă în care bugetul românilor se „luptă” cu o rată anuală a inflației de peste 15%, un război la graniță și o criză energetică. Prezenți în cadrul evenimentului retailArena, organizat de wall-street.ro și Retail.ro, mai mulți specialiști în marketing au vorbit despre modul în care retailerii trebuie să își deruleze campaniile în această perioadă.

Panelul „Digital Marketing Sessions: Campaigns that truly understand the customer and his needs”, desfășurat în cadrul evenimentului retailArena, s-a concentrat pe modul în care retailerii și brandurile trebuie să comunice în contextul actual, marcat de inflație, criză energetică și război în Ucraina.

”Cred că cel mai important este ca retailerii să continue să deruleze campanii, chiar dacă suntem într-o perioadă în care este greu de anticipat ce urmează să vină. Este important să continui să comunici, să ai o strategie coerentă, chiar dacă sunt necesare anumite reevaluări ale strategiei de marketing. La fel de important este să nu faci schimbări bruște, cum ar fi un rebranding. Nu cred că este o perioadă potrivită pentru a te înhăma la o repoziționare în piață”, precizează Cătălin Emilian, country manager România și Bulgaria, în cadrul companiei de tehnologie RTB House.

Robert Trandafir, cofondator al agenției de digital marketing Gun Media, recomandă retailerilor să înțeleagă prin ce trec clienții lor și ce nevoi au acum, iar pe baza acestor date să își construiască campaniile.

”Pentru unii este foarte bine să adopte o politică de reduceri, dacă se potrivește cu viziunea lor pe termen lung. Dacă viziunea pe termen lung nu constă în a fi asociați cu zona de reduceri, în niciun caz nu ar trebui să se ducă în această direcție, cu foarte multe reduceri, pentru că își vor obișnui clienții așa și va fi foarte greu să revină la poziționarea dinainte” precizează Robert Trandafir.

El consideră că, încă, sunt foarte mulți bani în piață în acest moment și stocuri foarte mari pe care retailerii le au în depozite sau care sunt în drum spre ele. Acesta recomandă realizarea unor campanii concentrate pe vânzarea stocurilor, o alegere pe care o vede cea mai simplă fiind mizarea pe zona de performance marketing.

Hortensia Năstase, vice-president, creative services în cadrul Lowe Group, unul dintre cele mai importante grupuri de comunicare prezente în România, punctează tot în direcția atenției pe care retailerii trebuie să o aibă în ceea ce privește nevoile consumatorilor.

”E o chestiune de bun simț elementar, ascultă-i, urmărește-i, întelege-i în toate fragmentele lor, pentru că este adevărat, ce trăim astăzi este o fragmentare a tipologiilor de consumatori fără precedent” precizează Hortensia Năstase, care adaugă următorele top 5 aspecte la care trebuie să fie atenți retailerii și brandurile:

  • Prețul: Toată lumea e concentrată pe preț accesibil, oamenii își doresc să plătească cel mai bun preț pentru cea mai înaltă calitate.
  • Sănătate: Oamenii sunt mai preocupați decât oricând de sănătatea lor și a familiei lor.
  • Sustenabilitate: Nu este doar un cuvânt la modă, ci unul plin de însemnătate. Consumatorii se uită la brandurile care le promit că vor fi atente în ceea ce privește schimbările climatice și care fac ceva în sensul acesta.
  • Impactul social: Oamenii se așteaptă ca brandurile să substituie autoritățile, vedem asta din ce în ce mai mult în ultimii ani, consumatorii așteaptă de la brand să facă ce nu face guvernul. De aceea vedem branduri care devin activiști în zonele lor de interes.
  • Experiențe: consumatorii se așteaptă ca brandurile să le creeze oportunități de a se distra, experiențe memorabile.

Black Friday 2022: Clienții educați înțeleg că e puțin probabil ca o reducere de 70% să fie una de la un preț real

Finalul lunii octombrie a venit cu debutul campaniilor de reduceri dedicate evenimentului Black Friday, eveniment ce în România nu se mai concentrează pe o singură zi în cazul multor retaileri.

”Black Friday se transformă de la an la an, există tot felul de nuanțe care apar. Advertiserii nu își mai concentrează eforturile pe o singură zi, ci pe o perioadă mai lungă, în așa fel încât să ajungă la cât mai mulți utilizatori, să aibă costuri mai mici și să acumuleze o bază cât mai mare de clienți în toată această perioadă. În rest, ca și până acum, concentrarea este pe zona de reducere, acum se caută ofertele, acesta este punctul principal când vine vorba de black Friday. Nu aș pune accentul pe oferte de 70%, pentru că orice client educat înțelege că o reducere de 70% e puțin probabil să fie o reducere de la un preț real”, adaugă Cătălin Emilian.

Acesta adaugă faptul că ofertele contează și fac diferența, cel puțin în ceea ce privește aducerea utilizatorului pe site, ulterior depinzând foarte mult de brand și de ce alte oferte există în piață la momentul respectiv.

„E clar că utilizatorul nu face achiziția din prima ofertă redusă pe care o găsește, ci are un proces de informare pe parcursul perioadei respective”, adaugă reprezentantul RTB House.

Hortensia Năstate indeamnă și la oferirea unei experiențe utilizatorului, pe lângă reducerile de preț, a unei povești care să însoțească campania pe care brandurile o derulează.

”Este în regulă să vorbești despre preț, să te bați în prețuri, până la urmă despre asta e Black Friday, despre preț mic. Însă, consumatorul este bombardat cu mesaje despre prețuri mici și cumva nu mai știe ce să alegă, cum să navigheze în oceanul acesta de mesaje cu prețuri mici. De aceea, cu atât mai mult, povestea și zona de entertainment ajută campaniile de Black Friday”, adaugă Hortensia Năstase.

Robert Trandafir consideră că retailerii pariază foarte mult pe acest final de sezon, în care vor să vândă bine de Black Friday și de Crăciun, pentru că „nu se știe ce o să urmeze”.

”E normal să fie o concentrare mare pe conversii în acest moment. E sezonul în care culegi ce ai construit în perioada anterioară, clienții așteaptă pe final de an, de Black Friday, să aibă reduceri pentru că acesta este fenomenul(...) Vor fi răsplătite brandurile care au investit tot timpul anului în comunicare coerentă și corectă și care nu au avut o poziționare doar de preț. Dacă, în timpul anului, singurul lor diferențiator a fost că au avut cel mai bun preț, de Black Friday nu o să le ajute acest lucru”, adaugă Trandafir.

Maria Guseth, Senior Art Director Cohn and Jansen, consideră că retailerii pot face și campanii tactice care au și o valoare de brand, nu doar un mesaj legat de reduceri de preț.

”Acea campanie de conversii ar trebui să zică ceva și despre brandul tău și să fie coerentă cu ce ai comunicat până atunci. Nu să fie doar despre «preț de 9,99, cumpără acum». Cred că toată lumea așteaptă o experiență de cumpărare, faptul că singurul tău mesaj este că ai un preț foarte mic, nu e suficient, e deja un ocean cu foarte mulți pești care se luptă pe un preț foarte mic”, adaugă Maria Guseth.

Evenimentul Retail Arena este organizat de wall-street.ro și Retail.ro, VTEX fiind Main Partner, iar FAN Courier, Online Commerce Day Partner. La categoria Gold Partners intră Cargus, P3 Logistics Parks, Carrefour, Oney, Sameday, iar la Silver Partners îi găsim pe Motorola, Raiffeisen Bank, DWF, Mastercard, GUN Media, Ortec, RTB House, CustomSoft, BaseLinker, Emag, AFI Europe, VIVO!, Environ, Answear, TBI Bank, OLX Business, Offerista, Altex, dar și dm drogerie markt, Httpool și Jidvei. La categoria Sponsor îi avem pe Optimized, MTH Digital, Innoship.

Sursa foto: Udrescu Ovidiu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri