Cum ne pregătim pentru Black Friday în 2024

Cum ne pregătim pentru Black Friday în 2024

Black Friday este, fără îndoială, unul dintre cele mai așteptate evenimente de shopping și deal seeking din an. La fel ca în multe alte părți, și în România Black Friday a devenit un fenomen de amploare, nu doar pentru marile lanțuri de retail, dar și pentru magazinele online mai mici ce-și doresc o creștere în vânzări în această perioadă.

Înainte de cea mai aglomerată perioadă a anului pentru magazinele online, Mădălina Stănescu, fondatoarea agenției de PPC Optimized, ne împărtășește sfaturi strategice și previziuni valoroase despre tabloul eCommerce din România.

Iar pentru a asigura o creștere cât mai mare a comenzilor, fiecare retailer trebuie să se pregătească din timp pentru această perioadă, să aibă o strategie de marketing bine pusă la punct și să fie la zi cu optimizarea campaniilor create specific pentru această perioadă.

Piața de online retail în România
Piața de e-commerce din România este într-o continuă creștere, înregistrând un număr tot mai mare de tranzacții și cumpărători. Conform raportului GPeC despre E-Commerce în România (comparație între anul 2023 și 2022) în 2023, peste 92% dintre români (vârsta 16-74 ani) au folosit internetul, iar 68,1% dintre aceștia au făcut cumpărături online, fiind înregistrată o creștere față de anul precedent. Persoanele cu vârste între 16-34 ani și 35-54 ani sunt cele mai active în achizițiile online. Iar creșterile înregistrate nu se opresc aici; conform celei mai recente ediții GPeC Summit (8 Octombrie 2024), 88% din populația României face cumpărături online.

Printre categoriile cele mai des căutate, în rândul cumpărăturilor online, se regăsesc: fashion & beauty, food delivery apps, sport & outdoors, IT & electronics, books & media.

Black Friday în 2024
La momentul actual, perioada de reduceri nu se mai limitează doar la ultima vineri din noiembrie, ci se extinde adesea pe o perioadă mai lungă, stabilită de fiecare magazin online în parte. Aici există variații multiple, de la stabilirea unui weekend întreg de Black Friday, desfășurarea promoțiilor în fiecare vineri din luna noiembrie, sau chiar pe parcursul întregii luni. Cu toate acestea, o mare parte dintre comercianți aleg să desfășoare promoțiile de Black Friday concomitent cu eMAG (cel mai mare retailer online din România), pe data de 8 Noiembrie.

Sfatul pe care echipa Optimized îl oferă magazinelor online este de a realiza o analiză foarte detaliată înainte de stabilirea strategiei de Black Friday. Această analiză presupune: observarea campaniilor și performanței acestora de anul trecut, calcularea și alocare unui buget de marketing dedicat perioadei de Black Friday, evaluarea capacității de gestionare a stocurilor și logisticii, analiza detaliată a competitorilor direcți și a strategiei acestora. Abia după realizarea acestui research amănunțit, poate fi stabilită perioada oportună de desfășurare a promoțiilor de Black Friday și formularea unei strategii pentru aceasta.

Pornirea campaniilor de Black Friday
Momentul oportun de pornire a campaniilor de promovare în online pentru Black Friday este puternic influențat de comportamentul consumatorilor din online, iar ceea ce am observat în ultima perioadă a fost un „consumator responsabil”. Aceasta nu mai este la fel de impulsiv, iar în perioada preliminară Black Friday-ului analizează atent piața și ofertele fiecărui competitor din zona de interes, abia ulterior luând o decizie de achiziție. Astfel, recomandarea noastră este de a începe companiile cu cel puțin 1-2 săptămâni înainte de perioada de Black Friday. Prin începerea campaniilor în avans, magazinele online își creează și oportunitatea de a testa și optimiza strategiile de marketing. Astfel, pot fi identificate mesajele și canalele care rezonează cel mai bine cu audiența, iar strategia poate fi orientată spre acestea.

Asigurarea performanței campaniilor de Black Friday
După pornirea campaniilor, următorul pas este asigurarea performanței acestora, pentru care am pregătit următoarele recomandări:

Folosește datele de anul trecut
Dacă și anul trecut ai desfășurat campanii de Black Friday, vezi care dintre acestea au performat mai bine (ce tipuri de ad-uri, materiale vizuale, materiale video, copy-uri) și care nu. Astfel, îți poți crea campaniile pentru acest sezon plecând de la aceste date.

Nu uita de research
Desfășoară o cercetare detaliată a cuvintelor cheie relevante și identifică-le pe cele mai căutate. Ulterior, poți integra aceste cuvinte în campaniile tale. Un instrument util pentru acest proces este Google Trends, care îți permite să analizezi frecvența căutărilor pentru anumite cuvinte sau expresii într-un interval de timp specific, pe o anumită platformă, și să observi eventualele creșteri sau scăderi ale interesului față de acestea.

Folosește-te de Social Media
Nu uita de influența majoră pe care social media o are la momentul actual. Folosește-te de puterea platformelor de socializare pentru a-ți promova ofertele de Black Friday. Creează postări atrăgătoare, rulează ad-uri personalizate pe diferite categorii de public și nu neglija interacțiunea cu audiența.

Email Marketing-ul vine în ajutorul tău
Campaniile de email marketing reprezintă o metodă eficientă pentru a genera conversii pe site, iar multe magazine online nu le utilizează la potențialul lor maxim. Prin intermediul email marketing-ului, poți ține clienții la curent cu promoțiile de Black Friday, să îi pregătești pentru această perioadă și chiar să le oferi promoții exclusive. Este recomandată personalizarea mesajelor pentru a le face mai relevante și atractive pentru fiecare client în parte.

Retargetează-ți traficul
În perioada de Black Friday cu siguranță vei înregistra un trafic mult mai mare, comparativ cu perioadele obișnuite. Poți profita de acest aspect și să creezi campanii de remarketing pentru a aminti potențialilor clienți despre produsele pe care le-au vizualizat, dar nu le-au cumpărat. Astfel, poți convinge o parte din cumpărătorii indeciși și să crești numărul vânzărilor.

Optimizarea strategiei după Black Friday
Așa cum perioada de dinainte de Black Friday este importantă, și cea de după este foarte relevantă pentru un magazin online. Începând cu luna noiembrie, interesul pentru cumpărăturile online se menține ridicat, perioada de Black Friday fiind rapid urmată de cumpărăturile de sărbători. Printr-o trecere rapidă de la promoțiile de Black Friday la campaniile de Crăciun, poate fi menținută atenția consumatorilor care deja se află într-un ”shopping headspace”. Adaptarea strategiei de marketing într-un mod eficient la acești cumpărători poate duce la generarea unor vânzări suplimentare.

Nu în ultimul rând, nu putem uita de oportunitatea de fidelizarea a clienților noi „câștigați” de Black Friday - clienții care au făcut deja o achiziție sunt mai predispuși să revină pentru a cumpăra cadouri de Crăciun dacă găsesc oferte atractive. Prin campanii de remarketing și trimiterea de newslettere cu promoțiile atractive, îi poți încuraja să realizeze o a doua achiziție.

Cu o strategie de marketing bine structurată, campanii optimizate constant și orientate spre nevoile consumatorilor, perioada de Black Friday de anul acesta poate genera vânzări semnificative pentru magazinele online. Spor la conversii!

Personalizate pentru tine