Implementarea diverselor tehnologii, fie că vorbim de Inteligența Artificială sau alte soluții menite să îmbunătățească experiența utilizatorilor care vor să cumpere online, se poate transforma ușor într-un eșec. Cătălin Bordei, Managing Partner Innobyte, a vorbit pe scena evenimentului ecomTEAM 2024, despre pașii necesari pentru o implementare corectă a diverselor tehnologii, oferind și o serie de exemple cu care s-a confruntat de-a lungul timpului.
Poate suna simplu, dar definirea scopului pe care-l are proiectul este un pas care poate fi neglijat de multe ori sau realizat superficial.
„Trebuie să avem un scop al proiectului, iar una dintre cele mai importante părți este parte de «discovery». Dacă partea aceea nu este făcută cum trebuie, nu vom ști niciodată unde trebuie să ajungem cu proiectul și nici care sunt pașii pe care trebuie să-i facem pentru a-l finaliza. La noi ajung multe proiecte care au început fără să aibă un scop clar definit. Mulți spun «suntem la 80% din proiect, mai avem puțin și îl terminăm», însă de cele mai multe ori, de fapt, ei nu știu clar în ce stadiu se află proiectul, poate să fie la 20% sau la 50%. De multe ori poate fi mult mai jos decât cred inițial aceste companii”, explică Cătălin Bordei, Managing Partner Innobyte.
„Pare că toată lumea are un AI care face ceva”

Odată cu lansarea ChatGPT, discuțiile despre Inteligența Artificială s-au întețit, iar această tehnologie a fost deseori folosită doar în scop de PR de diverse companii. În acest context, e posibil ca unele businessuri să pice în mirajul revoluției aduse de Inteligența Artificială și să implementeze soluții care nu aduc un beneficiu real.
„Pare că toate startup-urile care apar în zona aceasta de tehnologie au un AI(soluție bazată pe Inteligența Artificială n.r.) care face ceva. Implementarea trebuie să plece de la o nevoie, dacă există o problemă în companie sau o oportunitate. Trebuie făcută o analiză, văzut cum ar putea arăta soluție și apoi discutat despre implementarea ei. Aici avem o matrice cost-beneficiu, pentru că de cele mai multe ori s-ar putea să avem lucruri care nouă ne plac, dar care nu sunt neapărat în folosul companiei sau al clienților”, precizează Cătălin Bordei, Managing Partner Innobyte.
Noi am început pregătirile pentru ecomTEAM Fashion & Beauty, pe care-l organizăm pe 12 martie 2025 în București. Înscrie-te AICI pentru a fi alaturi de noi si a afla primul noutățile referitoare la eveniment.
El reamintește că Inteligența Artificială nu este o tehnologie nouă, ci se află de mult timp în piață, inclusiv cu aplicabilitate în zona de comerț online, dând drept exemplu soluțiile de recomandare de produse.
Reprezentantul Innobyte etichetează zona Generative AI ca fiind un element nou care începe să devină din ce în ce mai util, fie că vorbim de zona de customer support sau descriere produse.
Există și AI la jumătate de preț?

Fie că e vorba de Inteligența Artificială sau de implementarea altor tehnologii, clasica expresie „știu eu pe cineva care îți face la jumătate de preț” rămâne una de actualitate.
„Întotdeauna s-ar putea să existe cineva care să zică că poate implementa la jumătate de preț. Câteodată s-ar putea să iasă, dar de cele mai multe ori va merge foarte prost. Poți face treabă bună cu un freelancer, dar de multe ori proiectele respective s-ar putea să nu ajungă nicăieri. Am avut proiecte făcute de un freelancer, pe care la un moment dat le-am preluat pentru că a ales să se mute din țară la jumătatea proiectului și nu a mai vrut să facă nimic”, explică reprezentantul Innobyte.
El explică că, atunci când infrastructura magazinului online este dependentă de un singur om, businessul se supune unui risc foarte mare.
„Omul respectiv, oricât de bine intenționat și bun este, s-ar putea la un moment dat să aibă o problemă de sănătate și atunci ești în pom. Dacă a picat site-ul și omul respectiv nu e disponibil, s-ar putea să pierzi o grămadă de vânzări și să te coste mult mai mult. Munca mai ieftină ajunge de cele mai multe ori să fie cea mai scumpă”, adaugă acesta.
El oferă și exemplu unui partener actual care inițial a ales să lucreze cu altcineva pentru că nu ii permitea bugetul.
„Ne-a spus «da, îmi place de voi, dar pare că este peste bugetul meu». S-a dus la o altă firmă mai mică, a început proiectul, a investit zeci de mii de euro, după care s-a întors la noi și a zis «ne-am blocat, ajutați-ne să deblocăm». Ne-am uitat la ce s-a făcut deja, dar din păcate nu putea fi folosit nimic și a trebuit să o luăm de la zero”, povestește Cătălin Bordei.
Noi am început pregătirile pentru ecomTEAM Fashion & Beauty, pe care-l organizăm pe 12 martie 2025 în București. Înscrie-te AICI pentru a fi alaturi de noi si a afla primul noutățile referitoare la eveniment.
Cum reduci riscul de a avea un client supărat pe magazinul tău online?
La un moment dat, Bordei povestește că Innobyte a lucrat cu unul dintre cei mai mari retailer online de fashion din România și s-a lovit de o situație în care un gest simplu a arătat cum poate influența experiența clientului.
„Uitându-se la date, retailerul a observat că avea niște creșteri bruște în ceea ce privește folosirea de către clienți a zonei de customer support. A început să analizeze datele, însă lucrurile erau mult mai simple. El ofere la fiecare colet o ciocolată sau o bomboană elvețiană cadou. Acest gest îi făcea pe clienți să fie mai permisivi legat de ceea ce se întâmpla cu acea comandă și să închidă ochii în cazul în care apăreau probleme. Acele creșteri bruște aveau loc fix în perioada în care nu aveau pe stoc ciocolata pe care o ofereau cadou”, adaugă reprezentantul Innobyte.
Morala, spune acesta, este că, în e-commerce, magazinele trebuie să fie atente la tot procesul, de la momentul în care a fost întâmpinat clientul, până la momentul în care a ajuns produsul la el și chiar după finalizarea tranzacției.
„Dacă ceva se întâmplă după ce a comandat, tot pe magazinul online va fi supărat. De multe ori există soluții simple, hai să punem un bilet de mulțumire în acel pachet. Hai să arătăm că ne pasă și că personalizăm acest proces. În acel moment oamenii vor fi mult mai înțelegători cu brandul nostru, iar costul de implementare al unui astfel de proces este extrem de mic”, concluzionează reprezentantul Innobyte.
ecomTEAM este un eveniment organizat de wall-street.ro și susținut de:
- Main Partner: FAN Courier
- Gold Partner: IT Globers
- Silver Partners: Daktela, Innobyte, Gun Media, Netopia Payments, ING Bank, Limitless Agency, RTB House, DPD, Sameday, Dyver, InvestHK, Optimized, Mizar, Cargus, MTH Digital, DHL, MerchantPro, UpSwing.
- Event Sponsors: Mavericks, 2Ship, Roweb, Consulting Hungary
- With the support of: FULL OUT Media
- Agency Partners: Bossnet, Alt Express, Spot Group, AYSA
- Supported By: Magnolia.ro, Leonidas, Autonom