Prețurile la piese auto au crescut simțitor în ultimele 12 luni, iar costul manoperei nu a stat nici ea pe loc în service-urile autorizate. Cel puțin asta arată o analiză a unui magazin de componente, care pune sub lupă creșterea prețului unei revizii obișnuite, o cheltuială inevitabilă dacă vrei să pleci cu mașina în vacanța de vară.
Cât costă o revizie de rutină anul acesta
Costul unei revizii auto complete la mașină pentru sezonul de vară a crescut semnificativ față de anul trecut, ajungând până la 1.000 de lei pentru modelele de volum cele mai populare în România, dacă includem și manopera, transmite AutoEco.
Astfel, prețurile la consumabilele auto au crescut cu până la 15% față de vara trecută, iar numărul șoferilor care vin acum cu probleme mai complexe, din cauza amânării întreținerii, este în creștere. Această situație reprezintă un risc nu doar pentru șoferii care iau decizia să amâne reviziile, ci și pentru ceilalți participanți la trafic.
AutoEco a realizat o analiză de preț pentru trei dintre cele mai frecvente modele aflate în circulație:
- Dacia Logan 2 (1.5 DCI): între 535 și 720 lei (filtre, ulei, plăcuțe față sau față + spate);
- VW Golf 7 (1.6 TDI): între 635 și 825 lei;
- Ford Focus 3 (1.6 TDCI): între 570 și 700 lei.
Toate prețurile sunt calculate pentru piese de calitate OEM, de la producători care echipează din fabrică respectivele modele. Dacă adăugăm costul estimativ al manoperei (200–300 lei în funcție de service și de oraș), totalul poate depăși ușor 900 – 1.000 de lei pentru o revizie completă.
Deși vânzările de piese au scăzut cu 30%, prețul acestora este în urcare
„În ultimele 7 luni, la nivelul întregii piețe, vânzările de piese auto și accesorii au scăzut cu până la 30%, mulți șoferi amânând reviziile sau reparațiile necesare. Consecința este o creștere bruscă a cererii în perioada de vară, însoțită de costuri mai mari”, transmite sursa citată.
La nivel general, însă, inflația a influențat costurile materiilor prime, ale transportului și ale manoperei. În același timp, persistă disfuncționalități în lanțurile de aprovizionare, moștenite din crizele anilor anteriori, care continuă să limiteze disponibilitatea unor produse.
La acestea se adaugă o cerere sezonieră accentuată, cauzată de amânarea lucrărilor de întreținere în prima parte a anului. Mulți șoferi revin acum cu reparații complexe, ceea ce contribuie la o presiune suplimentară asupra pieței. Costurile totale cresc și ca urmare a uzurii acumulate, generată de lipsa intervențiilor preventive.
„Vedem tot mai mulți clienți care revin acum, după luni de amânare, cu probleme mai grave decât o simplă revizie. De la plăcuțe complet uzate, până la discuri, amortizoare sau elemente de direcție, întreținerea ignorată se traduce în costuri și mai mari. Șoferii plătesc acum, practic, pentru neglijența din lunile trecute”, spune Costin Stan, CEO AutoEco.
În astfel de situații, o revizie obișnuită de 800–1.000 de lei poate fi urmată de reparații suplimentare care ridică nota totală la 1.500–2.000 de lei, în funcție de componentele afectate. Înlocuirea discurilor de frână, a amortizoarelor sau a altor piese de suspensie este frecventă în cazurile de întreținere neglijată. În plus, tendința de a căuta soluții rapide, fără consultanță specializată, duce adesea la achiziții greșite și pierderi suplimentare.
Ce greșeli fac șoferii din România
Mecanicii sfătuiesc ca reviziile obișnuite să se facă la fiecare 10.000 de kilometri sau la 1 an, chiar dacă unii producători auto indică intervale mai lungi. În condițiile reale de exploatare din România, această abordare preventivă reduce riscul apariției unor defecțiuni majore și ajută la optimizarea costurilor. În plus, specialiștii recomandă:
- înlocuirea curelei de distribuție la 90.000–100.000 km sau 4 ani;
- schimbarea lichidelor de transmisie la 2–3 ani, chiar dacă unii producători susțin că nu este necesară.
Pentru produsele consumabile – uleiuri, filtre, plăcuțe de frână – este indicată alegerea unor mărci cu istoric dovedit, compatibile cu modelul și stilul de condus. Totodată, specialiștii AutoEco au scos în evidență și niște greșeli pe care le fac șoferii din România.
- Amână întreținerea, până în momentul în care apar defecțiuni vizibile sau sunete suspecte;
- Aleg piese ieftine, fără consultanță, ceea ce poate duce la incompatibilități sau performanță slabă;
- Nu verifică regulat nivelul lichidelor (ulei, freon, antigel) sau starea frânelor;
- Comandă după preț, fără să înțeleagă diferențele reale între branduri și calități.