BCR mută firmele românești în era AI. Banca „atacă” segmentul IMM prin George Business: „Oamenii înțeleg foarte repede că AI-ul nu-i de fapt un pericol”

Sursǎ foto: Shutterstock

BCR mută firmele românești în era AI. Banca „atacă” segmentul IMM prin George Business: „Oamenii înțeleg foarte repede că AI-ul nu-i de fapt un pericol”

Cuprins Articol:

BCR a migrat deja peste 4000 de companii mari și IMM-uri în platforma George Business, oferindu-le același grad de personalizare și funcționalități precum în vechile aplicații legacy, dar oficialul băncii spune că acesta este doar începutul, pentru că se vor adăuga mereu funcționalități noi și experiența utilizatorilor va fi îmbunătățită în mod continuu. Un interviu cu Bogdan Cernescu, Head of Corporate Banking la BCR, despre noua aplicație, utilizarea inteligenței artificiale în bancă și situația economică cu care se confruntă în prezent companiile românești.

Suntem cam la jumătatea drumului. Acum începem să migrăm restul clienților care sunt în altă platformă. Dar, sincer să spun, perspectiva tehnică de abia de aici începe să fie sofisticată. Cum îi migrezi la paritate și cum le oferi același lucru pe care l-au avut în trecut, mai repede, mai bine, mai prietenos și să mai pui peste și alte facilități care să facă experiența mai plăcută și mai ușoară“, a declarat Bogdan Cernescu, precizând că banca a închis recent una dintre aplicațiile legacy de pe segmentul corporate - Business 24 Banking.

Foto: BCR

Cu ce diferă “experiența” George Business față de aplicația pentru persoane fizice

Potrivit oficialului BCR, pe lângă experiența digitală și UX-ul unei aplicații noi, diferențele față de aplicația pentru persoane fizice țin mai ales de faptul că într-o aplicație corporate "trebuie să mulțumești mult mai mulți stakeholderi" din companie, de la administrator și până la diferite persoane din departamentul contabil și financiar.

Prin urmare, experiența utilizatorilor este mai complexă față de cea de retail, iar diferențierea se poate face pe mai multe direcții, de la cum te integrezi cu alte aplicații financiar-contabile și până la ce pondere din operațiunile simple necesare unei firme alegi să duci în zona de self service.

"Noi ne uităm foarte atent la UX, ne uităm foarte atent la integrarea componentei operaționale de self-service și ne uităm la cât mai multe procese straight-through, care să fie operaționalizate în George Business”, a subliniat Cernescu

Inteligența artificială - de la utilizarea internă la soluții pentru companii

Întrebat dacă inteligența artificială își face deja simțită prezența în zona coporate, Bogdan Cernescu a răspuns ferm că “nu vorbim despre dacă, ci vorbim despre când”.

“Lucrurile acestea vin! Imaginează-ți că poți să rezolvi, de pildă, spețe complicate, cum ar fi o analiză de credit, pe care o facem oricum cu alte instrumente și cu foarte mult input uman, folosind acum agenți AI. Sigur, multe lucruri sunt extrem de greu de digerat, pentru că nici măcar nu erau aici acum un an sau doi. În 2020, de abia învățam cum să implementăm RPA. Dintr-o dată, la mai puțin de 5 ani distanță, începem să vorbim de cu totul altceva, de cu totul altă abordare tehnologică”, a mai spus Cernescu.

De altfel, BCR folosește și în organizație un asistent AI, denumit MAIA, care ajută printre altele departamentele de legal și HR cu traduceri, verificarea contractelor, corespondență sau asistență în operațiunile de rutină.

Banca derulează și un proces de popularizare a asistenților AI printr-o serie de cursuri interne la care au participat deja câteva sute de angajați.

Oamenii înțeleg foarte repede că AI-ul nu-i de fapt un pericol. Îți oferă un factor de multiplicare și este un instrument de eficientizare. Așa este privit și chiar ajută. Iar, din experiența mea, cine a apucat să folosească MAIA, păi folosește MAIA”, povestește managerul BCR despre cum se modifică modul în care echipele băncii muncesc cot la cot cu asistentul AI.

Economia, sub potențial! România are nevoie să-și flexeze mușchiul antreprenorial

Potrivit lui Cernescu, economia românească este în prezent sub potențial. Prin urmare, în momentul în care creșterea economică este sub potențialul pe termen lung al țării, undeva între 3 și 4%, este clar că o vedem și o încetinire în anumite sectoare.

Pe de altă parte, nu există o egalitate în ceea ce privește această încetinire. Unele sectoare sunt mai afectate, altele sunt mai puțin afectate, dar de regulă o încetinire are loc pe un fundament de lipsă de încredere.

“Iar noi am trecut printr-o perioadă de incertitudine în ultimii ani și este firesc ca lucrurile să fie mult mai moderate. Pe altă parte, este important că băncile și-au păstrat apetitul pentru creditare. Sistemul bancar românesc este foarte lichid și foarte bine capitalizat, lucru foarte important. Dacă ai capital poți să multiplici creditul”, punctează responsabilul pe corporate din BCR.

El salută și faptul că avem într-un final și o Bancă de Investiții și Dezvoltare (bancă deținută de stat), “care a devenit operațională extrem de rapid și care deja are în vizor lansarea unor garanții umbrelă, multe dintre ele dedicate autorităților publice, dar și IMM-urilor.”

România, în urmă la capitolul curaj antreprenorial

Managerul BCR sesizează și faptul că, dacă ne uităm la numărul de companii care se înființează în raport cu populația, suntem în urmă față de Polonia sau Cehia și trebuie să devenim mult mai deschiși să începem business-uri.

“Trebuie să ieșim din modelul acesta și să fim mult mai curajoși în a începe business-uri [...] Cred că sunt mai multe ingrediente (care lipsesc - n.r.), de la educație, frica de eșec. Poate ar trebui mai multe incubatoare, poate ar trebui mai multe platforme și clustere de incubare”, concluzionează Bogdan Cernescu.

El subliniază însă că pentru dezvoltarea unui astfel de ecosistem, care să încurajeze antreprenoriatul și creșterea segmentului IMM, trebuie să creezi și focus, pentru că nu poți să creezi un ecosistem și măsuri de susținere pe toate industriile.

“Noi românii suntem foarte versatili, dar hai să plecăm de la lucrurile pe care le avem și știm să le facem foarte bine. Producem energie foarte bine, facem agricultură foarte bine pe alocuri. Începem să reindustrializăm pe sectorul auto. Am avut la un moment dat un segment destul de puternic pe defense și poate ar trebui să beneficiem de programe la nivel european pentru a flexa din nou acel muschi”, a concluzionat managerul BCR.

Personalizate pentru tine