Renault Clio a ocupat, pentru a doua lună la rând, primul loc în topul vânzărilor de mașini noi din Europa, depășind și în luna mai hatchback-ul autohton Dacia Sandero. Evoluția de luna trecută vine pe fondul unei expansiuni de 1,3 procente a pieței de pe Bătrânul Continent, creșterea fiind susținută de mașinile electrice și hibride, scrie Automotive News.
Dacia Sandero, cea mai populară mașină între ianuarie și martie, a fost detronată
Cea mai vândută mașină nouă din Europa anul trecut, Dacia Sandero, a fost depășită în „cursa” vânzărilor pentru a doua lună la rând. După rezultatul din aprilie, și în luna mai modelul compact al mărcii Dacia s-a clasat pe locul secund în urma lui Renault Clio.
Cu o creștere a popularității cu 13% față aceeași perioadă a anului trecut, Clio s-a vândut în 21.426 de unități în mai, cu doar 470 de bucăți peste Dacia Sandero. Aceasta din urmă a fost pe prima poziție în primele trei luni ale anului și s-a bucurat la rândul său de o corectare pozitivă a vânzărilor în mai cu 5,8%.
Grupul Renault a fost, în sine, câștigătorul în topul vânzărilor de luna trecută, având trei mașini în top 10 pe Europa. Dacia Duster a ocupat poziția a noua cu aproape 15.000 de mașini vândute, un plus de 8,1%. Conform cifrelor Dataforce, care contabilizează și vânzările din UE, dar și din spațiul EFTA și Marea Britanie, cele trei modele Dacia și Renault au strâns împreună 57.380 de mașini vândute sau o cotă de 35,5% din vânzările primelor 10 modele din top.
Pe locul secund a fost Grupul Volkswagen, cu o cotă de 30% din vânzările totale din top 10 grație prezenței top a modelelor T-Roc, Tiguan și Golf. În plus, grupul Stellantis a fost reprezentat de două modele compacte ale Peugeot, respectiv 208 și 2008.
Mai în spate, MG a fost un alt important câștigător, SUV-ul compact vânzându-se în 11.580 de exemplare în mai, ceea ce a plasat motorul chinez pe locul 16 (față de locul 26 anul trecut). Un alt salt notabil s-a observat și în cazul SUV-ului compact premium BMW X1. Acesta a fost pe locul 27 în mai anul trecut, dar a sărit pe 19 în mai 2025 cu un total de 11.166 de unități vândute.
Piața auto din Europa, creștere fragilă de 1,3% în mai
Expansiunea pieței europene de mașini noi a fost una limitată în mai, creșterea de 1,3 procente față de mai 2024 fiind pusă pe seama unei populrități tot mai mari pentru mărcile chinezești, dar și pentru EV-uri și hibride. În schimb, mărcile cu tradiție din Europa sunt în scădere, la fel ca și cele coreene și nipone.
La nivelul continentului, au fost vândute 1.116.095 de mașini luna trecută, ceea ce înseamnă că pentru perioada aferentă primelor cinci luni ale anului, vânzările de mașini noi au stagnat față de aceeași perioadă a anului anterior.
Căderea mărcii Tesla a continuat, cu doar 14.055 de unități vândute din toate modelele. Asta se traduce printr-o reducere de 28% față de mai 2024, în timp ce marca Volkswagen, prima în topul vânzărilor de modele 100% electrice, s-a bucurat de o creștere cu 50% față de perioada similară a anului anterior.
În spatele Volkswagen, care a vândut 23.270 de BEV-uri în mai, s-a clasat marca Skoda. Podiumul a fost completat de BMW, producătorul bavarez depășind la rândul său Tesla cu 14.904 de mașini electrice vândute. Chiar și așa, Tesla Model Y a fost cel mai popular model electric, în fața a trei modele Volkswagen (ID3, ID4 și ID7).
Volkswagen ID7 a fost cel mai căutat model electric al Volkswagen (6.769 de bucăți vândute), în timp ce Renault (+33% vânzări de electrice până la 9.215 unități) s-a bazat pe R5 E-Tech, cu 1 din 2 EV-uri comercializate de Renault fiind R5. De asemenea, un salt important a fost realizat și de Kia (+60% vânzări de electrice până la 8.812 bucăți).
Per total, vânzările de mașini electrice au crescut cu 26% în mai și au atins nivelul de 193.810 de unități. În primele cinci luni ale anului, Bătrânul Continent a absorbit 953.114 de mașini electrice, un plus de 27% față de aceeași perioadă a anului anterior.
Ca și segmente, cel mai popular a fost cel al SUV-urilor compacte, cu o creștere de 17% în mai până la 198.343 de vehicule. Pe întreg anul până acum, acest segment a depășit borna de 1 milion de mașini vândute, aceasta fiind o creștere de 18% față de anul trecut. Pe un trend ascendent sunt și limuzinele premium, dar și SUV-urile premium, cu creșteri de două cifre (+35%) pentru berlinele de lux pentru perioada ianuarie-mai.
Marcile chinezesc câștigă teren și ating o cotă de piață record în mai
Pentru doar a doua oară în istorie, cota de piață a mărcilor chinezești a depășit 5% în mai 2025. Cu vânzări în creștere cu 85% față de mai anul trecut, toate mărcile din China luate laolaltă au comercializat peste 60.000 de mașini, ceea ce se traduce printr-o cotă de piață record de 5,4%.
Conform Dataforce, în mai anul trecut, cota de piață a chinezilor era de 3%, dar ea crescuse la 4,6% în aprilie anul acesta. BYD a fost marca ce a înregistrat cel mai notabil salt ca volume, cu un total de 13.580 mașini vândute, cu aproape 10.000 de bucăți mai multe față de mai 2024.
Cel mai popular model al BYD nu a fost, însă, un EV, ci hibridul Seal U, cu un total de aproape 7.000 de unități vândute. Ca procent, însă, Chery a fost marca cu creșterea cea mai mare, un plus de aproape 900% fiind pus pe seama unui început greoi anul trecut. În mai 2025, grupul a vândut 7.963 de mașini, mai ales de la mărcile Jaecoo și Omoda care abia se lansau anul trecut.
MG, care este deținut de grupul SAIC, a vândut 26.855 de mașini în a cincea lună a anului, un salt de 27% față de anul trecut. Motorul creșterii a fost hatchback-ul MG 3, cu o „felie” de 6.300 de unități din total față de circa 2.000 anul trecut în aceeași lună.
Astfel, MG rămâne cea mai populară marcă chineză cu 126.493 de mașini vândute în primele cinci luni, la distanță apreciabilă în fața BYD (54.986 de unități) și Chery (29.539). Din totalul mașinilor chinezești vândute în mai, majoritare au fost cele pe benzină (+20% year-on-year), cele electrice (+31% year-on-year, și la diferență de doar câteva sute de exemplare de ICE), dar cea mai notabilă este creșterea de 874% pentru PHEV-uri, care au atins borna de 13.000 de bucăți vândute în mai din acele 60.215 de mașini chinezești comercializate în total indiferent de tipul de propulsie.