Euro NCAP, organismul independent care testează nivelul de siguranță al noilor modele vândute în Europa, a trecut prin furcile caudine ale verificărilor la impact și noile mașini Ford asamblate la Craiova, inclusiv Puma Facelift, Puma Gen-E, Tourneo Courier și E-Tourneo Courier.
Noile Forduri de la Craiova, testate de Euro NCAP
Crossover-ul compact Ford Puma este cea mai bine vândută mașină în Marea Britanie în ultimii doi ani de zile. Cu un facelift efectuat în 2024, modelul continuă să fie popular, chiar dacă nu atrage la fel de mulți clienți și în România ca pe piețele de export.
De asemenea, Ford a lansat și o variantă pe baterii a lui Puma, denumită Puma Gen-E, care a fost prezentată la finele anului trecut și care începe să ajungă pe șosele. Wall-Street.ro a testat acest crossover compact și am oferit toate informațiile de care ai nevoie într-un episod al emisiunii AutoVibes.
Acum, Puma Gen-E, fără doar și poate una dintre cele mai importante modele asamblate vreodată în România (și primul EV făcut la noi, pe lângă modelele comerciale făcute tot de Ford), a trecut prin testele Euro NCAP. Acestea nu sunt obligatorii pentru ca o mașină să fie omologată în UE, dar toți constructorii trimit mașini pentru a fi testate, deoarece un număr crescut de stele ajută la vânzări, clienții percepând mașinile cu 4-5 stele ca fiind mai sigure decât cele cu 2-3 stele.
Vom explica, însă, ce înseamnă testele Euro NCAP actuale și de ce numărul de stele mai scăzut nu este sinonim cu o mașină nesigură.
Ce scor a obținut Puma Gen-E după testele de impact
Ford Puma, care a fost testat inițial în 2020 cu propulsia termică, a trecut din nou prin supliciile Euro NCAP în versiunea facelift, dar și cea electrică. Crossover-ul compact a obținut un scor de 75% pentru protecția pasagerilor adulți, 84% pentru protecția copiilor, 70% pentru protecția participanților la drum vulnerabili (motocicliști, bicicliști și pietoni), respectiv 69% pentru sistemele de siguranță active de la bord.
Astfel, scorul total al mașini este de 4 stele, la fel ca și în urmă cu cinci ani, Euro NCAP realizând următoarele teste:
- Un impact frontal în care cel puțin 50% din mașină lovește o glisieră deformabilă, la o viteză de 50 km/h,
- Un impact frontal în care mașina lovește cu tot botul o glisieră fixă, nedeforambilă;
- Un impact lateral în care o glisieră mobilă deformabilă izbește portiera șoferului;
- Un impact lateral în care mașina este trimisă la 32 km/h într-un stâlp;
- Un test de impact pentru pasageri folosind scaunele mașinii, pentru verificarea forțelor la decelerare (whiplash test).
Ford Tourneo Courier a fost testat din nou după îmbunătățiri
În 2024, Euro NCAP a testa pentru prima dată MPV-ul Tourneo Courier, variantă pentru persoane a modelului de marfă (van). La noi mai este făcut și Transit Courier, alături de varianta EV a acestuia.
După primele teste, experții Euro NCAP au fost nemulțumiți de nivelul de protecție oferit de mașină pentru pasagerii din spate în cazul unui impact frontal cu o glisieră rigidă. La acel moment, s-a notat că decelerările la zona capului și gâtului sunt puternice, iar mașina nu a primit niciun punct la acest capitol. De aceea, Tourneo Courier a primit doar trei stele anul trecut.
Acum, modelul a fost îmbunătățit, Ford făcând modificări la centură și la banchetă pentru o mai mare protecție a celor din spate, care sunt ținuți mai bine pe loc în cazul unui accident. Astfel, MPV-ul obține patru stele, la fel ca și versiunea pe baterii, cu următoarele scoruri: 85% pentru protecție la adulți, 78% pentru protecția copiilor, 78% pentru protecția participanților la drum vulnerabili, respectiv 66% pentru sistemele de siguranță active.
Cum testează Euro NCAP mașinile noi
Testările Euro NCAP nu sunt obligatorii, dar practic toate mașinile vândute în spațiul comunitar trec prin ele. Pentru o singură mașină, testările pot dura chiar și șase săptămâni. Pe lângă testele obișnuite, cum este impactul frontal, lateral, frontal parțial și cel cu un stâlp, se mai testează și impacul cu un pieton. Iată toate testele obișnuite
- Contact frontal la 50 km/h cu un obstacol deformabil ce se deplasează cu 50 km/h
- Contact frontal la 50 km/h cu un obstacol fix (glisieră)
- Contact lateral cu un obstacol deformabil ce se deplasează către mașină cu 60 km/h
- Contact lateral cu un stâlp fix, mașina fiind trimisă către obstacol cu viteza de 32 km/h
- Impact lateral pe partea opusă șoferului
- Test pentru scaunul șoferului cu decelerări forțate de la 16 km/h și 24 km/h
Există, apoi, testele cu „participanții vulenarbili la trafic”, adică este vorba de impactul cu un manechin ce simulează un pieton, dar și de impactul cu un manechin poziționat pe o bicicletă. În plus, se verifică și numărul de sisteme active de siguranță oferite, dar și cât de ușor poate fi descarcercat un pasager din habitaclu în cazul unui accident.