Primarul general interimar al Capitalei, Stelian Bujduveanu, și primarul Sectorului 1, George Tuță, s-au întâlnit cu ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, pentru o vizită de lucru în care s-a discutat și despre reconfigurarea și modernizarea Gării de Nord și a întregii zone a pieței Gării de Nord, pentru a transforma cea mai importantă gară din țară într-un nod intermodal de transport, a scris ministrul, pe Facebook.
Cum ar putea să arate, în viitor, Gara de Nord
„Tema principală a discuțiilor a vizat dezvoltarea conceptului de intermodalitate a Gării de Nord, ca parte a unui amplu proces de modernizare și regenerare urbană”, a transmis Șerban, care a spus că la întrevedere a participat și pesonal din minister.
„În cadrul întâlnirii, Primăria Municipiului București a prezentat o propunere preliminară de reconfigurare a Gării de Nord, care constituie punctul de plecare pentru o colaborare interinstituțională. Această propunere vizează regenerarea urbană a zonei, dezvoltarea nodului intermodal și crearea de noi spații verzi,” a adăugat ministrul.
„Soluția finală de dezvoltare va fi selectată printr-un concurs internațional de soluții și va sta la baza elaborării documentațiilor tehnice necesare”, a scris ministrul. În prezent, nu este clar cât de repede se vor mișca autoritățile cu realizarea ghidului de sarcini și cu organizarea studiilor de fezabilitate pentru ca, ulterior, să se treacă la faza de licitație pentru proiectele aflate, în acest moment, la faza de discuții de principiu.
Ce înseamnă transformarea Gării de Nord într-un nod intermodal de transport
„Am convenit asupra necesității elaborării unui protocol care să integreze proiectele majore aflate în derulare pentru o bună desfășurare a implementării: regenerarea urbană a Gării de Nord și a nodului intermodal, proiectul de Drumuri Radiale și Trenul Metropolitan București”, a spus Șerban, referindu-se la un proiect mai vechi nerealizat care a fost propus de fostul edil general Nicușor Dan.
„Această colaborare interinstituțională reprezintă un pas important pentru dezvoltarea Bucureștiului, modernizarea infrastructurii de transport și pentru transformarea Gării de Nord într-un nod intermodal european, adaptat nevoilor de mobilitate ale Capitalei”, a adăugat ministrul Transporturilor.
Încă cel puțin din 2019, municipalitatea - sub diverse conduceri - a produs diverse proiecte de renovare, regenerare și refacere a pieței Gării de Nord, dar și a gării în sine, dar fără a se trece mai departe de faza de proiect.
„În ultima perioadă au fost realizate unele studii preliminare pentru modernizarea Gării de Nord din București, care propun realizarea unor conexiuni feroviare de tip by pass pe direcțiile nord-sud și est-vest. Se pune problema realizării unei coexiuni subterane între stațiile București Nord și București Obor, care asigură continuitatea pe relația est-vest, și a unei conexiuni parțial subterane între stațiile București Nord și București Progresul, care asigură continuitate pe relația nord-sud. Implicit, se pune problema transformării stației București Nord din stație terminus în stație de trecere, se arată in Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare”, scriam în urmă cu șase ani.