Guvernul amână cu 6 luni aplicarea noilor taxe rutiere

Sursǎ foto: Shutterstock.com

Guvernul amână cu 6 luni aplicarea noilor taxe rutiere

Cuprins Articol:

Guvernul a prorogat, prin ordonanţă de urgenţă, cu şase luni, de la 1 ianuarie 2026 la 1 iulie 2026, termenele privind aplicarea noilor tarife rutiere pe reţeaua de drumuri naţionale, transmite Agerpres.

Ce noi taxe rutiere sunt amânate șase luni de zile

"Dispoziţiile se referă la aplicarea rovinietei asupra tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate care circulă pe reţeaua de drumuri naţionale din România, la aplicarea TollRo - tariful de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România şi a sistemului de tarifare rutieră electronică în România (STRR).

Totodată, STRR trebuie să asigure funcţionalităţi similare cu cele ale sistemelor de tarifare rutieră electronică din Statele Membre ale Uniunii Europene şi să fie integrat cu acestea în cadrul Serviciului European de Tarifare Rutieră (SETRE)", se arată într-un comunicat transmis de Guvern.

Amânarea, decisă pentru a permite implementarea etapizată a STRR

Conform Guvernului, decizia de prorogare a fost necesară pentru a permite implementarea etapizată a STRR. Această implementare presupune: dezvoltarea soluţiei informatice, achiziţia echipamentelor pentru amplasamentele de control şi realizarea infrastructurii aferente.

Prin Hotărârea Guvernului nr. 589/2025, a fost deschisă finanţarea şi s-a aprobat semnarea contractului pentru implementarea sistemului.

"Noul sistem de tarifare rutieră electronică în România va include atât funcţionalităţile existente din prezentul sistem centralizat (Sistem Integrat de Emitere, Gestiune, Monitorizare şi Control al Rovinietei - SIEGMCR), inclusiv migrarea datelor din acesta, cât şi funcţionalităţile specifice pentru colectarea tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România (TollRo) pentru vehiculele de transport marfă cu MTMA > 3,5 tone", menţionează sursa citată.

Cât va costa rovinieta și cum se va schimba ea din 2027

Noile reglementări vor fi introduse abia de la 1 ianuarie 2027. Concret, șoferii vor avea de plătit o sumă în funcție de drumurile pe care le-au folosit și, respectiv, distanța condusă. Cu alte cuvinte, dacă mergi mai mult, plătești mai mult, dispare deci principiul de abonament instituit de actuala rovinietă.

Termenul limită pentru finalizarea întregului sistem (TollRo) este 31 decembrie 2026, iar finanțarea provine din Planul Național de Redresare și Reziliență. În prezent, rovinieta permite unui șofer să circule pe drumurile naționale din afara orașelor sau în intravilanul reședințelor de județ și al municipiilor. Aceasta reprezintă o taxă introdusă la nivelul Uniunii Europene.

În viitor, prețul rovinietei va diferi în funcție de mai mulți factori, cea mai importantă noutate fiind introducerea în calcul a distanței parcurse. Ceilalți factori care influențează valoarea rovinietei sunt categoria de drum pe care s-a rulat și caracteristicile vehiculului (în principal masa totală maxim admisă – MTMA și numărul de axe).

Noua metodă de taxare se va baza pe tehnologii avansate, care includ echipamente de bord conectate prin satelit (OBE), aplicaţii mobile şi tichete electronice completate manual. Viitorul sistem va fi compatibil cu cele din statele membre UE. Astfel, se vor face schimburi de informații între state, inclusiv legate de neplata taxelor de drum.

Personalizate pentru tine