Traficul din București este parcă mai complicat ca niciodată, iar în ultimii ani, dezvoltările imobiliare noi au fost arătate cu degetul de către autorități ca fiind generatoare de trafic și ambuteiaje în zonele unde au apărut.
De cealaltă parte, jucătorii din piața imobiliară spun că problema traficului nu este nici doar a dezvoltatorilor, nici doar a autorităților, iar una dintre obligațiile pe care dezvoltatorii o au în construirea noilor proiecte rezidențiale, adică aceea de a construi un număr minim de locuri de parcare este, de fapt, o sursă generatoare de trafic.
Problema parcărilor este și ea una evidentă în București. Ne lovim de mașini pe trotuare, suntem adesea nevoiți să le ocolim, numai că, așa cum putem observa fiecare, mașinile stau parcate pe trotuare și sunt înghesuite și în fața blocurilor vechi, pe arterele vechi ale Capitalei, nu doar în zonele unde sunt construite proiectele noi.
Realitatea arată că problema parcărilor nu este în atât de evidentă în cadrul ansamblurilor rezidențiale noi. Evident, această obligativitate de a construi locuri de parcare a ușurat problema parcărilor.
Totuși, în timp ce măsura este una cu impact pozitiv în ceea ce privește disponibilitatea locurilor de parcare în aceste proiecte noi, construirea de locuri de parcare este un generator de trafic, așa cum s-a observat și în alte orașe din întreaga lume, nu doar în București.
Romeo Ghica, Hercesa: Sunt și alte soluții de a reduce traficul
Romeo Ghica, directorul de operațiuni al Hercesa România, dezvoltator care construiește proiectul Stellaris din Ghencea, unde va livra peste 4.000 de apartamente, este de părere că, dacă oamenii știu că au unde să parcheze mașina personală, acasă sau la muncă, vor ieși cu ea în trafic.
„Problema cu parcările nu este doar a dezvoltărilor rezidențiale, cum nu este nici o problemă doar a autorităților. Problema este a orașului în sine. Nevoia de mobilitate există și va exista în continuare. Chiar dacă se va reduce poate la anumite distanțe, nevoia va exista, iar locurile de parcare, după cum știm, generează trafic”, a declarat, în cadrul reConstruct Forum 2025, Romeo Ghica.
Potrivit lui, pentru a se reduce traficul, soluțiile ar trebui să vină din altă parte.
„Problema traficului ar putea fi rezolvată mai bine printr-un transport în comun mult mai eficient. Pentru a îmbunătăți traficul ar trebuie să nu mai facem locuri de parcare sau să facem parcări dotate deja cu mașini, pe care poți să le închiriezi și pe care le poți folosi în funcție de nevoi, într-un sistem de tip ride-sharing. Aceste soluții sunt deja prezente în alte țări, chiar și din Uniunea Europeană. În Statele Unite sunt prezente de mai mult timp”, ne-a mai explicat el.
De asemenea, Romeo Ghica vede benefică și încurajarea mersului cu bicicletă, prin crearea unei infrastructuri mult mai adecvate, care i-ar putea încuraja pe oameni să lase mașina și să prefere mersul pe bicicletă.
„Există un proiect la nivelul Primăriei Municipiului București care va dota tot orașul cu piste pentru bicicliști. O astfel de soluție ar încuraja utilizarea bicicletei nu doar de cei care își pot permite să fie «tăvăliți» de o mașină în trafic, ci să poată fi folosită și de copii, dar și de persoane în vârstă”, a adăugat reprezentantul Hercesa România.
Oficialul dezvoltatorului spaniol a mai spus că dezvoltatorii sunt dispuși să colaboreze cu autoritățile pentru a găsi soluții pentru traficul din București.
„Noi, dezvoltatorii, așteptăm și suntem pregătiți să colaborăm cu autoritățile, pentru că o rezolvare doar din partea dezvoltatorilor, din păcate, nu cred că există”, a subliniat acesta.
Daniel Tudor: Adu un clujean pe Magheru, să vezi ce reacție are
Daniel Tudor, CEO-ul și fondatorul companiei de consultanță imobiliară The Concept, spune că nu este o soluție nici construirea de străzi cu mai multe benzi și mai largi, deoarece arterele prea mari sunt un alt motiv pentru care oamenii se simt încurajați să iasă în trafic.
„Dacă întrebi oamenii dacă vor să scoată mașinile din oraș vor spune că nu vor: «Este dreptul meu, l-am câștigat pentru că trăiesc într-o democrație». Dar realitatea pe care multe alte orașe din lume au trăit-o este aceasta: cu cât favorizezi mai mult accesul mașinilor, impunând diverse obligații, cum ar fi să faci un număr anume de locuri per apartament, inclusiv prin lărgirea de străzi, poduri, pasaje, toate lucrurile acestea te duc eminamente în același punct. Într-un punct în care nu mai poți să respiri aerul și nu mai poți să te plimbi prin oraș, pentru că efectiv numai pe unde și dacă te duci”, a explicat consultantul imobiliar, în cadrul reConstruct Forum 2025.
Acesta a dat exemplul a ceea ce se întâmplă pe Bulevardul Magheru, care este foarte aglomerat și pe care se circulă lent, chiar dacă are mai multe benzi pe ambele sensuri.
„Adu un clujean în București și du-l pe Magheru să vezi ce reacție are. Bulevardul Magheru este obosit la propriu. De ce? Pentru că este favorizat accesul cu mașini. Ai opt-nouă benzi de mașini în mijlocul orașului, în dauna accesului pietonal”, a mai spus Daniel Tudor.
Potrivit lui, deși pare paradoxal, reducerea numărului de benzi sau chiar închiderea unor artere și transformarea lor în zone pietonale vor elibera și mai mult traficul.
„Dacă mai tăiem din benzile astea, în mod ironic, deși prima reacție să fie: «Cum adică? Mi-ai aglomerat strada!» În mod natural, oamenii o să înceapă să iasă pe jos, pentru că nu vor avea de ales. Își vor face un bine prin simplu fac că vor face mișcare”, a mai explicat Daniel Tudor.
Andreea Popa, Imobiliare.ro: Trebuie încurajat transportul în comun
Andreea Popa, Senior Consultant Imobiliare.ro Market 360, afirmă că transportul devine o componentă tot mai importantă în alegerea unei locuințe în București, pentru că oamenii vor să aibă un acces cât mai rapid către punctele de interes, prin urmare, pentru a reduce traficul în oraș, ar trebui dezvoltat și încurajat transportul în comun.
„Nu cred că-i convine nimănui, indiferent de mașina pe care o deține, să piardă în trafic 2-3 ore, indiferent cât de mult ar putea să vorbească la telefon. Deci, asta ne duce practic la concluzia că ar trebui să fie o prioritate pentru noi toți să înțelegem că trebuie să construim un transport de comun foarte eficient, să-l folosim și să acceptăm și ideea de parcări park-and-ride”, a declarat Andreea Popa.
Potrivit Andreei Popa, în București, accesul la infrastructura de transport, în special apropierea de metrou, a influențat cererea pentru anumite zone din Capitală.
„În ultimii ani, am observat o creștere a cererii în anumite zone datorită extinderii metroului. (...) Vorbim de zone precum Drumul Taberei, zona Teodor Pallady. Urmărim cu interes ce se va întâmpla și în zona de nord. Cu siguranță vom vedea o creștere a cererii, care oricum este destul de mare, odată cu noua magistrală care va duce până la Otopeni”, a explicat Andreea Popa.
Consultantul Imobiliare.ro spune că, în condițiile în care Capitala are probleme cu traficul, accesul rapid la punctele de interes devine esențial pentru cei care caută o locuință nouă.
„Când vorbim de București, unde, într-adevăr, traficul este o problemă, indiferent dacă oamenii lucrează de acasă sau nu, ei au nevoie să se deplaseze. Fie că au copii să-i ducă la diferite activități sau la școală, ei au nevoie să se deplaseze și au nevoie să aibă acces cât mai facil la mijloacele de transport în comun”, a mai explicat Andreea Popa.
Reprezentanta Imobiliare.ro spune că, din datele analizate de platformă în ceea ce privește preferințele cumpărătorilor, accesul la infrastructura de transport este mai important decât multe alte criterii.
„Din ce vedem în date, aș pune accentul pe mijloacele de transport în comun, care, evident, sunt urmate ulterior de dorința de a avea în apropiere un parc, un loc de relaxare, o școală, ideal și o grădiniță, dar pe primul loc transportul”, ne-a mai spus Andreea Popa.
O altă soluție ar fi cea a dezvoltării a cât mai multor proiecte mixte, care să includă câte mai multe componente, cum ar fi și cele de office și comerciale, cât mai multe facilități care să fie cât mai aproape de casă, astfel încât necesitatea de mobilitate să fie cât mai mică.