Românii nu s-au îngrămădit să-și cumpere mașini noi în luna mai, scăderea cu 32,4% a înmatriculărilor față de aceeași lună a anului trecut sugerând că mulți au fost cei care au așteptat programul Rabla, amânat de contextul politic din țară.
Câte mașini noi au fost înregistrate pentru prima dată în mai 2025
Conform primelor date strânse de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule din România (APIA), înmatriculările de autoturisme noi sunt în scădere cu 32,4% față de mai 2024, ajungând la un volum de 10.456 unități. Cifrele furnizate de DGPCI arată și o scădere a vânzârilor și pentru perioada ianuarie - mai a acestui an.
Totodată, autoturismele pur electrice înregistrează o scădere de 42,4% față de mai 2024, realizând o cota de piață de 4.1%. Pe primele cinci luni din 2025, înmatriculările de autoturisme noi au atins 53.817 unități, cu o scădere de 12% față de perioada similară a anului 2024.
Pe segmentul de vehicule comerciale s-a înregistrat de asemenea o scădere foarte mare, de 19,96%, cu un volum înmatriculat de 1.199 de autovehicule sub 3,5 tone. În aprilie, scăderea înmatriculărilor a fost mai puțin gravă față de luna mai, respectiv de 24,7% față de aprilie 2024.
Trebuie spus că, raportându-ne la 2024, un an și așa în scădere pentru piața auto românească, nu putem aprecia corect situația gravă a acestei ramuri de business, grav afectată de la pandemie încoace. O comparație cu aceeași perioadă din 2023, când conerțul auto a fost mai sănătos, pe fondul începerii în perioada februarie-martie a programului Rabla, ar arăta că vânzările de mașini noi sunt într-o adevărată „gaură” în 2025.
Motivul, așa cum am spus, pare a fi legat direct de amânarea începerii programului Rabla în 2025. Concret, anul acesta, și ca urmare a situației politice turbulente, programul Rabla va demara abia pe 19 iunie pentru persoanele fizice, lăsând practic doar o jumătate de ani pentru a se recupera pierderile din primele cinci luni și jumătate.
Care au fost cele mai vândute mărci de mașini și modele în mai
Luna trecută, topul mărcilor, ca și volume de vânzări de mașini noi, a fost deschis de Dacia. Producătorul de la Mioveni a fost, din nou, cel mai popular cu 2.649 de mașini vândute, acesta fiind și singurul producător care a trecut de borna de 1.000 de unități vândute. Toyota se află pe locul doi cu 967 de bucăți vândute, Skoda fiind pe trei la diferență mică - 909 bucăți.
Privind pe aceste cifre, scăderea pentru Dacia în mai 2025 față de aceeași lună a anului trecut a fost de 52,2%, mulți clienți fiind în așteptarea tichetelor Rabla. În rândul mărcilor străine, scăderile au fost de asemenea mari: Renault a scăzut cu 55%, Ford cu 36%, Hyundai, cu 30%.
Top mărci ianuarie - mai 2025:
- Dacia - 14.875 de unități;
- Toyota - 4.880 de unități;
- Skoda - 4.390 de unități;
- Volkswagen - 4.012 de unități;
- Renault - 3.202 de unități.
Top modele ianuarie - mai 2025:
-
Dacia Duster - 5.029 de unități (-25% vânzări);
-
Dacia Logan - 4.635 de unități (-18,3% vânzări);
-
Dacia Sandero - 2.847 de unități (-15,9% vânzări);
-
Skoda Octavia - 1.897 de unități (+3,3% vânzări);
-
Toyota Corolla - 1.410 de unități (+9,7% vânzări).