Marelli, grupul nipon format în urma fuziunii dintre italienii de la Magneti Marelli și Calsonic Kansei, ia în calcul demararea procedurii de faliment în Statele Unite, scrie Automotive News, citând Reuters. Producătorul de componente auto trece printr-o restructurare, iar măsura (Chapter 11 Bankruptcy) ar pune-o la adăpost.
Marelli ar putea fi de vânzare
Unul dintre cei mai importanți furnizori de piese ai Stellantis sau Nissan se află într-o situație dificilă. În timp ce negocierile pentru o restructurare ambițioasă sunt în derulare, surse interne susțin că se ia în calcul chiar și o procedură din sfera falimentului, pentru a proteja operațiunile în scenariul în care nu se găsesc noi creditori pentru ca Marelli să rămână pe picioare.
În legislația americană, acest tip de faliment nu este totuna cu procedura de insolvență, fiind începută procedura în instanță ca o plasă de salvare în timp ce se negociază un plan de restructurare menit să plătească datoriile companiei. Astfel, organizația poate să continue să opereze și să evite lichidarea, în timp ce caută noi creditori sau investitori.
La finele lunii trecute, publicația japoneză Nikkei a scris că grupul indian Motherson ar fi interesat de o achiziție a Marelli, ceea ce ar propulsa grupul printre primii 10 cei mai mari furnizori de piese din lume. Ca răspuns la zvonurile din presă, Marelli a transmis că nu comentează, dar că totul se desfășoară normal pe perioada în care se caută noi investitori.
În India, grupul Matherson este cel mai mare din domeniul componentelor auto, dar creditorii nu sunt întru totul încrezători că o preluare ar rezolva problemele de la Marelli. Totuși, se pare că cei din conducere ar fi de acord cu o preluare, în linie cu directivele firmei de capital KKR care deține Marelli. Această entitate a și fost arhitecta din spatele fuziunii, în 2019, a Magneti Marelli cu Calsonic Kansei.
Furnizorii de piese auto, loviți de o nouă criză de materii prime
În ultimele săptămâni, furnizorii de componente auto din lume sunt paralizați într-un număr tot mai mare de o nouă lipsă de materii prime. De această dată, este vorba de magneți și metale rare, după ce China a decis că exporturile acestor materiale trebuie atent monitorizate, iar licențele de export se acordă extrem de greu din luna aprilie încoace.
Asociația Producătorilor Europeni de Piese Auto (CLEPA) a explicat că mai multe fabrici de componente de pe Bătrânul Continent au fost perturbate de restricițiile din China. Astfel, mai multe linii de producție au fost oprite, iar Asociația crede că situația va deveni și mai grea.
Decizia Chinei de a impune noi controale și standarde mai stricte pentru exportul metalelor rare vine ca răspuns la taxele vamale suplimentare impuse de administrația Trump. Astfel, chinezii vor să perturbe fluxurile globale de furnizare pentru aceste materiale, pentru a strânge cu ușa (și) administrația europeană, dar și partenerii europeni.
Metalele rare sunt esențiale în producția diverselor componente folosite în industrii cu valoare adăugată mare cum este industria auto, cea aeronautică și cea de apărare. Ele sunt folosite nu doar în bateriile mașinilor electrice, ci și în motoarele EV-urilor, care conțin terbiu. Totodată, motoarele termice folosesc și ele metale rare pentru senzori și alte elemente electronice.
Producătorii auto nu cumpără metale rare direct, ele fiind achiziționate de furnizorii componentelor care le conțin. În anumite cercuri, lipsa de magneți, care intră sub spectrul noilor controale chineze, este asemănată cu criza semiconductorilor care a lovit industria auto după pandemia de Coronavirus.