1 / 6

Ford Fiesta ST RX43

Ken Block pare că le-a făcut pe toate și că a fost peste tot - iar această impresie nu este prea departe de adevăr. Vestea tristă din această dimineață rămâne greu de digerat, chiar și pentru cei care nu au fost fani ai pilotului american originar din California care, mulțumită succesului în afaceri, a reușit să-și ducă la nivelul următor pasiunea pentru mașini și - mai important decât atât - să o împărtășească cu întreaga lume. Block era atât de popular încât, într-o vreme în care Formula 1 nu era atât de deschisă către starurile de pe internet, Ken a fost la un pas de un test cu un monopost Toyota, doar statura și conformația sa stându-i în cale celui care a popularizat Gymkhana și conceptul de „hooning”.


Pentru cei care nu sunt familiarizați cu primul termen, Gymkhana este un sport auto similar cu un concurs de îndemânare ce se bazează pe completarea unui traseu clar delimitat în cel mai scurt timp posibil, acest traseu fiind împânzit de diverse obstacole pentru a-l face mai dificil. Block a preluat acest concept, care exista deja la Antipozi, dar și în Marea Britanie, și l-a dus la extrem: a adăugat o porție serioasă de derapaje controlate spectaculoase și, pe lângă drifting, a mărit nivelul de dificultate al „probelor” prin adăugarea unor obstacole din ce în ce mai nebunești. Primul video a apărut în 2008, iar Ken a pilotat în acel clip care s-a viralizat rapid un Subaru Impreza care se asemăna cu cele folosite la raliuri.



Block era deja cunoscut la acel moment, duelându-se la ediția din 2006 a X-Games (practic, o „olimpiadă” pentru sporturile alternative ca skateboarding-ul și cursele de BMX organizată în SUA) chiar cu celebrul Colin McRae, campionul mondial de raliuri din 2005 și, la rândul său, un trailblazer în lumea noilor tehnologii prin seria de jocuri Colin McRae Rally (care s-a inspirat, ulterior, din toate cascadoriile lui Block). Am fi putut alege unul dintre modelele Impreza pe care Block le-a folosit, dar am ales să punem pe poziția a cincea una din multele Fiesta cu care acesta a concurat și pe care le-a folosit la realizarea mai multor clipuri din seria Gymkhana.


Este vorba de o Fiesta (FiST) ST RX43 din 2013, o mașină ce a părăsit, între timp, colecția lui Block. Americanul și-a încheiat, în 2021, relația cu Ford Motorsport și a decis să vândă câteva mașini, printre care și Fiesta folosită în Gymkhana 3 (primul Ford pilotat de Ken în serie), cea folosită în Gymkhana 6, 8, 10 și în filmulețele Terrakhana (adică aceasta din imagine), dar și un Ford RS200 modificat. Fiesta aceasta are un motor de 2,0 litri turbo cu patru cilindri în linie construit de Pipo Moteurs ce dezvoltă 600 de cai putere care ajung la roți printr-o cutie de viteze Sadev cu șase rapoarte. Accelerația de la 0 la 100 km/h durează sub două secunde, iar mașina a fost construită chiar de M-Sport, organizația care se ocupă de ani buni de mașinile de raliu oficiale ale Ford (inclusiv Puma WRC). Tot această mașină a concurat și în etape din sezonul 2013 al Global Rallycross.


Sursă foto: LBI Limited

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri