2 / 4

3 din 10 companii isi recompenseaza managerii cu bonusuri de durata

Adesea, peste tot in lume, cei care primesc cele mai mari bonusuri de acest fel sunt bancherii, sector in care LTI sunt foarte des intalnite. De asemenea, mai toate companiile multinationale importante listate pe o piata de capital le ofera beneficii pe termen lung angajatilor.

Parghiile de acordare a bonsurilor pe termen lung sunt asa numitele “share options” (optiuni de actiuni – care confera beneficiarului dreptul de a cumpara un anumit numar de actiuni la un pret fix, la un moment dat in viitor, in interiorul companiei) sau “share units awards” (beneficii care includ un mix de instrumente de investitii).

“De la data acordarii, angajatul poate sa isi exercite dreptul de in termen de maximul zece ani”, mentioneaza Datki (foto).

Desi Romania a preluat relativ recent practica recompensarii managerilor de top prin intermediul beneficiilor pe termen lung, managerii romani sunt tot mai atrasi de o astfel de metoda de bonusare.

Cu singuranta ca managerii romanii sunt pregatiti sa primeasca astfel de beneficii pentru ca, in ceea ce priveste politica de compensatii si beneficii a multor companii multinationale, acest lucru nu este o noutate”, sustine Precu, care adauga ca LTI vin sa completeze pachetul salarial, nu sa inlocuiasca recompensele acordate in bani.

Totusi, doar trei din zece companii multinationale care activeaza pe piata locala aleg sa acorde astfel de beneficii angajatilor de top.

Mai mult de 30% dintre organizatiile participante la studiul salarial Mercer includ in pachetul remuneratiei si bonusuri pe termen lung. Acestea sunt acordate in diverse forme, cum ar fi actiuni, obligatiuni sau alte vehicule. Dintre aceste organizatii, 90% sunt listate pe piata bursiera, in tara companiei mama. In general, acest tip de bonusuri se acorda la nivel de CEO si de top management, doar 70% dintre organizatii adaugand si nivelul de middle management”, mentioneaza Datki, care prezinta date din ultimul al Mercer din 2010, la care au participat peste 130 de multinationale prezente pe piata locala, cu peste 60.000 de salariati.

Brokerii, cei care gestioneaza conturile de mii si zeci de mii de euro ale managerilor ce detin actiuni in companiile active in Romania, apreciaza ca motivarea salariatilor autohtoni prin intermediul beneficiilor este foarte rar folosita pe plan local.

“In Romania, acest proces (de motivare prin intermediul beneficiilor pe terment lung – n.red.) a fost foarte rar folosit. Printre organizatiile care si-au recompensat angajatii cu actiuni se numara Rompetrol sau firma de brokeraj Intercapital Invest. Motivul principal al lipsei acestei metode de bonusare din companiile romanesti deriva din educatia financiara precara din tara noastra. Dupa cum se vede, putinele companii care au anuntat public acest proces au legaturi stranse cu piata de capital si inteleg importanta intrarii in actionariatul unei companii, cu atat mai mult daca este cea la care lucrezi”, spune un broker, angajat intr-una dintre cele mai mari firme de profil de piata locala.

El adauga ca un alt motiv pentru care companiile nu isi recompenseaza managerii cu actiuni sau instrumente similare este reprezentat de teama de expunere.

“Antreprenorii si managerii romani sunt foarte reticenti la ideea de a isi face compania publica. Acestia prefera sa se indatoreze la banca decat sa se finanteze prin bursa, de teama pierderii controlului la compania sa ori de teama transparentei. In aceste conditii, de ce sa vrea un manager sa isi imparta firma cu angajatii”, adauga brokerul.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri