3 / 4

De la actiuni de mii de euro, la tichete de masa

Pe langa lipsa educatiei financiare si a reticentei companiilor de a deveni mai transparente, exista si probleme legislative care impiedica acordarea de LTI.

Legislatia societatilor comerciale din Romania nu este adaptata acestui tip de operatiune. In tarile dezvoltate se utilizeaza optiunile de cumparare la un pret predeterminat cu exercitarea dreptului de cumparare la un anumit moment”, subliniaza Rares Nilas, director general la BT Securities.

Exista si manageri romani care primesc astfel de bonusuri, dar nu se simt un plus motivational in activitatea zilnica.

“In trecut am primit astfel de beneficii, dar nu m-am simtit mai motivata, chiar daca mare parte dintre cei care primesc actiuni sau optiuni devin mai motivati. Pentru a ma simti motivata, eu am nevoie de provocari si de libertate de actiune”, spune Aliz Kosza, CEO la producatorul de lacuri si vopsele Fabryo Corporation, detinut de fondul de investitii Oresa Ventures.

Ea mentioneaza ca ponderea beneficiilor pe termen lung in pachetul salarial a variat in functie de veniturile anuale si obiectivele stabilite de angajator.

Spre deosebire de alte tipuri de recompense, LTI-urile prezinta si un foarte mare dezavantaj, din cauza faptului ca nu pot fi valorificate decat peste o perioada de timp destul de ridicata

“De regula, aceste beneficii pot fi valorificate intr-un anumit termen si nu imediat, ceea ce inseamna ca atat angajatul cat si angajatorul se uita sa colaboreze pe termen mediu si lung. Pe de alta parte este evident faptul ca de la an la an acestea pot valora mai mult sau mai putin,in functie de cotatii, sau chiar nimic, daca vorbim de faliment”, declara Marius Precu.

Ce beneficii acorda companiile salariatilor din Romania

In vreme ce top managementul anumitor organizatii primeste, pe langa salariul anual si beneficii de tipul unei masini scumpe, calatorii in strainatate, vacante platite sau actiuni in cadrul companiei, cei mai multi dintre angajatii “de rand” beneficiaza doar de tichete de tichete de masa sau de activitati de socializare, arata studiul PayWell Romania 2010, realizat de firma de audit si consultanta PricewaterhouseCoopers Romania (PwC).

Nu mai putin de 89% dintre companiile participante la analiza publicata anul trecut au optat pentru acordarea de bonuri de masa, in vreme ce 66% dintre respondenti si-au recompensat angajatii cu activitati de socializare (team-building-uri, petreceri etc).

Totodata, 49% dintre cei chestionati si-au “rasfatat” salariatii cu racoritoare si cafea, in vreme ce 46% le-au acordat cadouri, pentru ocazii speciale.

In schimb, doar 6% dintre companii le-au oferit angajatilor un plan de pensii private (pilonul III).

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri