3 / 4

Bani mai putini colectati la bugetul de stat

4. Carburanti mai scumpi, deci transport mai costisitor. “Din costul logistic, 60-65% inseamna costul transportului, deci orice scumpire majora a carburantilor se va regasi in aceste costuri”, declara George Stefanescu (foto), directorul general al distribuitorului Whiteland Sales&Marketing.

El spune ca date fiind ultimele evolutii internationale, se poate spune ca predictibilitatea anului este mai mica decat zero si ca tonul scumpirilor va fi dat de transportatori. Pana acum, nu au avut loc majorari de preturi, insa modificarile ar putea interveni in orice moment. “Speram sa nu se ajunga la o situatie similara cu cea din 1996, cand inflatia era atat de mare incat in fiecare zi aveam alte liste de preturi”, povesteste directorul distribuitorului Whiteland Sales&Marketing.

5. Cresterea costurilor din transporturi ar insemna si o lovitura pentru turism, sector in care Romania nu exceleaza.

6. Cu o evolutie surprinzator de buna pe timp de criza, exporturile realizate de Romania ar putea fi puse si ele in pericol. Preturile tot mai mari ale carburantilor afecteaza comertul international, dar pe de alta parte ar putea crea un avantaj pentru produsele romanesti.

"Sporirea consumului de servicii si produse romanesti reprezinta principalul motor de crestere sustenabila”, declara recent Dragos Damian, directorul general al producatorului de medicamente clujean Terapia Ranbaxy. El sustine ca nu creditele de refinantare sau real-estate-ul vor ajuta economia romaneasca, ci un consum real, care sa impulsioneze cresterea Produsului Intern Brut.

7. Pragul de 6 lei pentru un litru de benzina este unul psihologic pentru romanii care si-au diminuat puterea de cumparare in 2010. Preturile mai mari la pompa vor avea un impact deosebit asupra optimismului in privinta iesirii din criza.

Romanii raman in continuare sensibili la ce se comunica in media si acest lucru le influenteaza increderea in situatia lor economica viitoare si, implicit, se rasfrange asupra consumului”, spune Raluca Raschip de la GfK.

8. Pe masura ce economia isi revine, guvernul ar putea sa gestioneze mai bine eliminarea deficitelor bugetare, insa nu si in cazul in care energia devine tot mai scumpa. Banii colectati la bugetul de stat vor fi mai putini, iar continuarea masurilor de austeritate vor spori si mai mult deficitele.

9. Daca petrolul se scumpeste, atunci s-ar putea ca si dobanzile sa se majoreze, iar creditele sa se scumpeasca, ceea ce inseamna o revenire mai greoaie a consumului.

10. La fel ca si consumatorii obisnuiti, si investitorii ar putea deveni mai stransi la punga. Tulburarile din Orientul Mijlociu se intensifica, iar investitorii tind sa-si puna tot mai multi bani la loc sigur de frica unei reveniri incete din recesiune. Aceasta ar fi o veste foarte buna pentru activele protejate de inflatie precum aurul, dar nu tocmai fasta pentru afacerile care ar putea inregistra cresteri mai mari in aceasta perioada.

Principalele companii care distribuie carburanti sunt OMV Petrom (parte a grupului austriac de petrol si gaze OMV), Rompetrol (din grupul kazah KazMunaiGaz), Lukoil Romania (subsidiata a grupului rus Lukoil) si MOL (Ungaria).





Inapoi la articol

Setari Cookie-uri