2 / 5

Analiza tranzactiei

Daca in cazul ‘dealului’ Bere Mures - Heineken, una dintre cele mai mari tranzactii incheiate in 2008, compania mureseana a fost evaluata la un multiplu al vanzarilor de 3, la un rulaj de 50 milioane de euro in 2007, producatorul de bere din Azuga a fost evaluat la un multiplu al veniturilor de 1, mai redus si din cauza crizei financiare ce a erodat din evaluarile companiilor.

Potrivit consultantilor in M&A, pretul platit de Ursus Breweries pentru preluarea Bere Azuga reflecta mai degraba brandul companiei, spre deosebire de tranzactiile recente, in care distributia si capacitatea de productie au ridicat evaluarea companiilor cumparate.

O comparatie intre cele doua tranzactii nu este la fel de relevanta din punctul de vedere al multiplului de EBITDA (profit operational): tranzactia prin care Bere Mures, cu un profit anual de 20 milioane de euro in 2007, a trecut in portofoliul Heineken, intr-o tranzactie estimata la 150 de milioane de euro, in timp ce Bere Azuga a raportat pierderi de 4,24 milioane lei (1,16 milioane euro) in primele noua luni din 2008, dupa ce in perioada similara din 2007 obtinuse un profit de 875.000 lei.

O alta tranzactie, insa, de talie mai mica a fost anul trecut preluarea de catre Heineken a participatiei de 51% detinuta de omul de afaceri Adrian Andrici in cadrul Haber Hateg.
Preluarea pachetului din Bere Mures de catre Ursus Breweries reprezinta a treia mare tranzactie incheiata in 2009, dupa ce grupul Auchan a preluat 51% din societatea MGV Distri-Hiper SA, tranzactie in urma careia detine 100% din capitalul firmei.

Prima tranzactia din 2009 a fost anuntata pe 7 ianuarie, prin care Banca Transilvania a vandut companiei Aegon cota de 50% detinuta la BT Aegon, evaluata la circa 11 milioane de euro.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri