4 / 9

Ingredientele deblocarii pietei de M&A

Philippe Lajat este unul dintre consultantii care inca isi pastreaza perspectiva optimista asupra pietei M&A din Romania. El spune ca sunt 3 ingrediente care vor contribui la dezghetarea pietei de M&A in Romania.

In primul rand, spune Lajat, vom vedea mai multe tranzactii fortate intre antreprenorii de mare calibru din Romania care vor opta pentru o cedare partiala sau totala a afacerii pe care o detin.

Al doilea vector de revenire a pietei fuziunilor si achizitiilor va fi reprezentat de tranzactiile generate de nevoia de finantare sau chiar re-finantare. Criza financiara globala a saracit sursele de lichiditate ale companiilor, punand presiune asupra respectarii obligatiilor din contractele de imprumut sau creand nevoi de finantare si mai mari.

“Oricat de ciudat ar parea, inca exista lichiditati insa accesibile intr-un regim mult mai selectiv. Acest fapt este confirmat de unele dintre cele mai mari institutii de creditare de pe piata. In functie de politica lor de risc si de expunerea pe care o prezinta, anumite banci vor reevalua posibilitatea de a debloca creditarea de proiecte. Inca o data, decizia finantatorilor se va baza pe cat de convingatoare sunt planurile de afaceri si analizele financiare prezentate, precum si pe aspecte ce tin de relatia dintre actorii economici. De aceea noi subliniem intotdeauna importanta fazei de pregatire (analiza de strategie si cea de scenarii). O buna pregatire contribuie intr-o egala masura si la evidentierea calitatii managementului”, spune Lajat.

In al treilea rand, vorbim despre incredere si siguranta. Lipsa de incredere a intensificat criza financiara. Increderea dintre partenerii de afaceri este vitala, de aceea trebuie restabilita increderea in sistemul financiar.

“In prezent majoritatea clientilor nostri se concentreaza pe mentinerea nivelului activelor. Acesta este si sfatul nostru in conditiile economice actuale”. Lajat a intalnit antreprenori care au hotarat sa isi gestioneze portofoliul de active cu pragmatism, identificandu-le pe cele esentiale pentru afacere, precum si zonele in care managementul aduce valoare. “Partenerii nostri ne solicita si apreciaza capacitatea noastra de a-i asista in evaluarea situatiei, imbunatatirea eficientei, si mai ales in alocarea inteligenta a resurselor austere pentru dezvoltarea durabila a afacerii”.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri