3 / 4

Romania, raiul exportului paralel

"Cu un pret la minimele europene, Romania devine raiul exportului paralel si exista riscul ca romanii sa ramana, la un moment dat, fara medicamentele de care au nevoie", spune Dan Ivan, seful Sanofi-Aventis Romania.

In prezent, pretul unui medicament cu prescriptie din Romania este cel mult egal cu pretul cel mai mic dintr-un numar de 12 tari membre ale Uniunii Europene. Pe scurt, medicamentele de import sunt daca nu cele mai ieftine din Romania, printre cele mai ieftine din spatiul comunitar, devenind astfel tinta distribuitorilor care vor fi tentati sa le reexporte catre state unde acelasi produs este mai scump.

Comertul paralel este o activitate legata si are un efect pozitiv asupra intensificarii competitiei din piata farma, insa exista si un revers al medaliei: la un moment dat, piata interna poate fi "golita" de unele produse atractive pentru comertul paralel. In medie, dureaza intre sase si 18 luni pentru ca un producator sa poata livra o comanda suplimentara de volum; ca urmare, unele produse foarte solicitate prin comertul paralel vor fi mai greu de gasit pe piata sursa.

Pentru Sanofi-Aventis, suplimentarea volumelor de medicamente pentru piata romaneasca, in cazul in care unele produse nu se vor gasi, ar putea dura pana la o jumatate de an. "Nu cred ca se va ajunge in situatia ca pacientii sa nu mai aiba medicamente, pentru ca noi avem un sistem de alerta la nivel european si stim in fiecare moment situatia volumelor", a explicat pentru Wall-Street seful grupului francez. Acesta a mai precizat ca in cazul in care se va atinge un nivel alarmant de mic al profitabilitatii pentru un anumit produs nu se va recurge la stoparea vanzarii acestuia.

Producatorul francez de medicamente Sanofi-Aventis (inclusiv Zentiva) a raportat in perioada august 2008-august 2009 vanzari pe piata locala de 730 de milioane de lei (190 de milioane de euro) si o cota de piata de 10% ca valoare. Conform companiei de cercetare a pietei farma Cegedim, vanzarile consolidate din intervalul analizat confirma pozitia de lider a organizatiei combinate din punct de vedere valoric - cu o cota de piata de aproximativ 10%, si in volum de circa 16%. Grupul totalizeaza astfel vanzari de 730 de milioane de lei si aproximativ 77 de milioane de unitati comerciale.

Pentru sfarsitul de an, compania se asteapta la rezultate mai bune decat cele la nivel de piata, dar oficialii acesteia nu au facut niciun fel de estimari. "Chiar daca piata va creste, si este vorba despre crestere in lei, atunci va fi este un succes al pietei romanesti", a precizat Ivan. Rezultatele companiei sunt impactate, pe de o parte, de fixarea preturilor la medicamente la mininul european si la un curs valutar cu 10% mai mic decat cel real, iar pe de alta de clawback-ul initiat de fostul ministru Bazac.

“Clawback” este un sistem prin intermediul caruia toti producatorii de medicamente care desfac produse pe piata romaneasca vor contribui la finantarea sistemului public de sanatate cu 5% pana la 11% din veniturile realizate in urma vanzarii produselor.

"Taxarea pe vanzari (clawback-ul - n. red.) ne afecteaza cu 70 de milioane de lei, ceea ce inseamna circa 10% din cifra totala de vanzari", a declarat Dan Ivan, subliniind totodata si efectul pierderilor generate de diferentele de curs valutar. "Criza afecteaza toata piata, nu exista producator care sa nu resimta efecte negative. Finantarea nu va fi mai buna decat in 2009 pentru ca sectorul farma din Romania nu este unul predictibil", a subliniat seful Sanofi-Aventis Romania.

Dupa zece ani de stabilitate, 2009 a rasturnat topul marilor jucatori din farma locala

Trimestrul al treilea din 2008 a adus schimbari majore in clasamentul principalelor companii farma prezente in Romania, potrivit Cegedim. Roche a urcat atunci pe primul loc, iar GlaxoSmithKline (GSK) - liderul ultimilor zece ani - a picat pe pozitia a treia, locul secund fiind ocupat de Sanofi-Aventis. Prin cumularea vanzarilor, Sanofi-Aventis trece acum in fruntea clasamentului, lasand in urma competitorii sai din ultimii ani - Roche, GSK si Novartis.

Grupul Sanofi-Aventis este liderul pietei farmaceutice din Europa si detine a patra pozitie la nivel mondial. Dupa integrarea companiilor Zentiva, Medley si Kendrick, unul dintre principalele obiective este consolidarea pozitiei in zona de medicamente generice, cu o focalizare pe Europa Centrala si de Est, precum si pe America Latina. In Romania, Sanofi-Aventis are 900 de angajati - 400 in zona comerciala si ceialalti sunt implicati in operatiunile industriale (in fabrica).

Grupul farmaceutic Zentiva detine unitati de productie in Cehia, Slovacia, Romania si Turcia, in cadrul carora lucreaza peste 6.000 de angajati. Compania este cotata la Bursele de Valori din Praga si Londra. Zentiva este listata si la Bursa de Valori Bucuresti, dar Sanofi-Aventis intentioneaza delistarea acesteia.

Afla cand se va acutiza lipsa de medicamente din farma din cauza comertului paralel.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri