3 / 4

Piata produselor cosmetice: 1999 vs 2009

In urma cu 10 ani majoritatea companiilor din piata cosmeticelor erau prezente doar cu produse clasice, fara extensii de gama sau produse de nisa, isi aminteste Razvan Diratian.

“Preferintele consumatorilor nu erau atat de rafinate. Segmentul de retail era destul de slab reprezentat, existau doar magazine specializate in produse cosmetice. Consumul de produse cosmetice era net inferior fata de prezent. Cred ca si informatiile care existau pe piata erau mult mai putine, de fapt un avantaj important pe care canalul de vanzari directe il aduce in comunicarea cu clientul”, spune Diratian.

In schimb, in prezent, din ce in ce mai multi competitori se lupta pentru o cota de piata cat mai buna. In plus, piata produselor cosmetice este una dintre putinele industrii care a crescut anul acesta, datele Euromonitor aratand o majorare de 5%.

Al doilea fenomen observat de managerul Avon este legat de transferul preferintelor dinspre produsele premium catre produsele de tip mass si smart value. Consumatorii nu au renuntat la brand, dar au incercat sa isi ajusteze consumul in functie de evolutia veniturilor.

“Am anticipat inca de la inceputul anului ca pe segmentul smart value va fi competitia cea mai mare. In acest sens, 30-40% din cele 576 de concepte noi lansate au fost pe zona smart value. Chiar si in conditii de criza cand ritmul de crestere scade, este important sa prinzi toti clientii de nisa, care prin fidelizare isi vor creste consumul in cadrul Avon”, declara Diratian.

Potrivit acestuia, Avon a avut anul acesta cu 20% mai multe lansari de produs. In plus, frecventa de cumparare a crescut, Diratian estimand o crestere a cosului de cumparaturi de 5-10% la nivelul intregului an.

Totodata, managerul Avon sustine ca segmentul produselor cosmetice va continua sa fie unul extrem de dinamic, in cadrul caruia inovatia apare de la luna la luna, iar conceptele sunt imbunatatite anual. Deosebit de importanta este si existenta unor servicii asociate.

“Trebuie sa ai un confort al canalului de vanzare, astfel incat efortul sa fie minim, iar impactul sa fie maxim inclusiv din punct de vedere emotional. Se simte deja tendinta ca un numar mai mic de jucatori sa acapareze o cota mai mare de piata, insa datorita potentialul de crestere a acestei industrii este inca loc pentru jucatori mai mici, care insa pot fi extrem de originali si competitivi”, spune Diratian.

In opinia sa, este important ca jucatorii sa nu aiba o abordare de tipul “cum bate vantul”, sa fie constanti si sa gaseasca investitiile care au impact direct in cresterea si sustinerea vanzarilor.

De asemenea, Razvan Diratian considera ca investitia in resurse umane este cruciala. “Dezvoltandu-ti echipa si in perioada de criza, dupa ce trece poti iesi cu motoarele turate la maxim si sa castigi cat mai mult din cota de piata”, afirma directorul Avon.

In acest context, Avon Romania nu a recurs la disponibilizari de personal sau reduceri salariale, proiectele de dezvoltare si motivare a angajatilor ramanand in plan. “Nu am renuntat la angajati, este zona pe care o consideram extrem de productiva. Nu s-au facut restructurari si nici reduceri de salarii. Am avut cresteri de salarii anul acesta si tot ce tine de dezvoltarea si motivarea angajatilor a ramas in plan. Planul de training este nemodificat. Din punctul meu de vedere va fi ultima zona in care se va umbla vreodata”, declara Diratian.

In schimb, acesta spune ca au existat alte zone de economisire, in conditiile in care primele semne ale crizei financiare au aparut in piata la finalul anului trecut. Acestea au tinut insa mai mult de cadrul macroeconomic, mai exact de variatiile de curs valutar.

“Ca si proces complet de business noi am inceput sa ne pregatim din timp pentru un business 100% online. In afara de avantajele directe pentru client exista si o serie de avantaje interne, respectiv reducerea consumului de hartie, anumite procese desfasurandu-se mult mai rapid.
Aceasta este o sursa importanta de economisire, insa nu este corelata cu actualul context economic, ci era pregatita dinainte. A doua zona a tinut de reducerea cheltuielilor de deplasari, exista sisteme implementate de conferinte atat interne, cat si cu echipele regionale sau globale”, concluzioneaza Razvan Diratian.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri