3 / 6

Contrabanda musca din piata tigaretelor

Pentru ca economia locala sa intre din nou pe un trend pozitiv, este nevoie si ca economiile din zona euro sa-si accelereze cresterea, in conditiile in care relatiile comerciale ale Romaniei sunt in proportie de circa 70% cu tarile Uniunii Europene. Politica Guvernului este insa esentiala, dincolo de evolutiile pietelor internationale, crede Gilda Lazar, director Corporate Affairs, JTI Romania, al treilea jucator din industria locala a tigaretelor.

“Ratele de crestere ale creditului neguvernamental sunt incomparabil mai mici in 2009, fata de anii trecuti. Ceea ce inseamna ca, pentru moment, in sectorul privat proiectele de investitii au fost stopate, la fel si consumul. Cred asadar ca este prea devreme sa vorbim despre crestere economica in trimestrul IV al anului in curs. Doar incepand cu anul viitor se va putea vorbi de o usoara revenire a economiei”, spune Lazar (foto).

Un business are nevoie pentru a rezista in 2010 de capacitate de inovatie, de adaptare la actualele tendinte ale pietei, un management atent la administrarea riscului, dar in acelasi timp capabil sa raspunda la provocarile unui mediu economic in schimbare.

In prezent, piata totala este estimata la 38 miliarde tigarete, din care 25% reprezinta comert ilicit. Ca urmare a devansarii majorarii accizelor in acest an, preturile tigaretelor au crescut cu 20% numai in perioada martie-octombrie, iar volumele legale s-au redus in medie cu 13%.

Conform Institutului National de Statistica, ponderea cheltuielilor alocate tigaretelor a crescut de la 4% la 6%. Cresterea se datoreaza insa preturilor, si nu consumului.

Vanzarile scad mai ales pe categoria produselor ale caror preturi ar trebui sa fie (dar nu mai sunt) accesibile, “value” si “base”. Cele mai afectate zone geografice sunt cele din Nord-Vest si Bucuresti. Pe granita de Nord-Vest si Vest se constata o accelerare a contrabandei cu tigarete din Ucraina si cu tigarete netimbrate, in timp ce in capitala si orasele mari continua tendinta de uptrading – bucurestenii prefera din ce in ce mai mult produse “Premium” si “Prestige”.

Cele mai dificile momente pentru business-ul JTI in 2009 au fost cele legate de majorarea preturilor, din cauza cresterii accizei. “Anul 2009 detine recordul in privinta maririlor de taxe. Estimativ, industria tutunului vireaza la stat in 2009 circa 2 miliarde euro, reprezentand acciza, taxa pe viciu, TVA, impozite pe salarii, taxe locale. De precizat ca, in medie, circa 80% din pretul unui pachet de tigarete inseamna taxe”, afirma Jilda Lazar. Cum taie costurile JTI Romania

In 2010 JTI se va axa pe cresterea inovatiei in ceea ce priveste marcile cheie din segmentele de pret Mid, Premium si Prestige.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri