3 / 4

Cine ii va lua locul la sefia Oriflame Romania

Dupa 15 ani la conducerea Oriflame Romania, unul dintre cei mai importanti jucatori din piata locala a produselor cosmetice, Monica Tatoiu ar putea lasa fotoliul de executiv la finalul acestui an in favoarea un domeniu in care a mai activat, in calitate de profesor de matematica: educatia.

La inceputul anului trecut, Tatoiu declara intr-un interviu acordat Wall-Street ca actualul context economic a determinat-o sa isi amane plecarea pana la sfarsitul lui 2010.

“Eu ma gandeam sa plec la sfarsitul lui 2008. In momentul in care ai construit o companie de la zero este nedrept si imoral sa lasi respectiva companie in vremuri dificile. Un manager care se respecta lasa urmasilor ceva curat, nu cu metastaze. Asa ca am zis ca stau pana la sfarsitul lui 2010 in functia de director general, iar in 2011 raman in board”, afirma la momentul respectiv Monica Tatoiu.

Intre timp s-au conturat atat domeniul spre care ar putea sa se indrepte, cat si oamenii care i-ar putea lua locul la carma afacerii.

“Imi este dor si trebuie sa ma intorc la educatie. Acesti 15 ani de Oriflame au fost mai putin legati de afacerea propriu-zisa, am educat niste oameni, o echipa. Sunt oameni cu care lucrez de 15 ani, nu mai au nevoie sa-I imping eu de la spate, probabil au nevoie de cineva mai tanar. Vreau sa ma intorc la tineri. Probabil ca spre sfarsitul anului se va produce despartirea, vreau sa apuc sa fac cei 15 ani de Oriflame pe 1 decembrie. In ceea ce priveste omul care ma va inlocui, suntem in tatonari. Daca va fi din Romania va fi Gabriela Sasu, director financiar, care este de 14 ani in companie, daca vine cineva din afara va fi barbat si va fi suedez”, spune acum Tatoiu.

Isi aduce aminte de cel mai bun sfat de business pe care l-a primit odata cu interviul de angajare. “In 1995 am avut un interviu cu Sven Mattsson, pe atunci director pe Europa in cadrul Oriflame. Am aplicat pentru postul de director de vanzari. Mi-a adresat doua intrebari iar la final mi-a spus: Tu nu esti buna de director de vanzari pentru ca nu suporti sa ai un alt director peste tine. Te angajez director general, insa invata sa fii rebela, dar in acelasi timp constructiva”, povesteste Monica Tatoiu.

Care au fost cele mai importante lectii pe care le-a invatat dupa primul an de criza economica?

“Am invatat un lucru foarte dureros: am invatat sa dau afara oameni. E acelasi sentiment pe care il are chirurgul cand intra in sala de operatii. Cel mai dureros lucru este sa ajustezi, intrucat intotdeauna vor ramane unii pe afara. Am inchis branch-ul din Timisoara, in septembrie, pentru a salva locurile de munca ale celor din Bucuresti. Am dat afara 10 oameni de acolo”, declara Tatoiu.

Printre persoanele disponibilizate se numara si acei angajati care “in 2008 au spus ca nu fac ore suplimentare, cand majoritatea erau in genunchi la 4 dimineata si faceau colete”, spune Tatoiu. “I-am adus inapoi pe unii, cu contract pe perioada limitata. Stau 3-4 luni cand sunt varfuri de vanzari. Fluctueaza numarul angajatilor de la un trimestru la altul”.

In prezent, compania are 115 angajati.

“Criza m-a facut sa merg de trei-patru ori mai mult pe teren. Am muncit de zece ori mai mult in 2009 decat in 2008. Nu i-am mai penalizat pe angajati daca nu isi atingeau targetul de vanzari, sunt mai flexibila. Foarte multa lume a clacat emotional, am facut pe psihologul”, adauga Monica Tatoiu.

Despre evolutia afacerilor Oriflame Romania in 2009, Tatoiu spune doar: “Am supravietuit decent”. Rezultatele financiare ale grupului pentru anul trecut vor fi publicate pe 11 septembrie. In ceea ce priveste 2010, Tatoiu prognozeaza o crestere de 10-12% a business-ului.

Planurile companiei pentru acest an vizeaza lansarea a 300 de produse, in special parfumuri si aricole skin care, dar si introducerea gamei home fragrances. In prezent, ponderea produselor skin care in vanzarile totale ale Oriflame Romania este de 30%, iar a parfumurilor de 15%.

Vanzarile Oriflame Romania se realizeaza in proportie de 97% online, capitol la care compania locala sta mai bine decat subsidiarele din Norvegia si Suedia.

Fondata in anul 1967, Oriflame este a 18-a firma de cosmetice din lume. Compania este prezenta in 59 de tari, cu vanzari anuale de peste 900 mil. euro. Oriflame are peste 1,8 milioane de clienti la nivel global si 5.600 de angajati.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri