2 / 4

Consumatorul, de la soc psihologic la echilibru imperfect

La inceputul anului trecut, romanii treceau printr-un blocaj psihologic, cauzat de vestile negative venite din piata, dar si de pe plan global. In prezent, conform cercetarii realizate de GfK, consumatorii se afla intr-un “echilibru imperfect” - ei s-au obisnuit cu criza si sunt mai relaxati si deschisi la mesajele primite din exterior.

“Noiembrie 2008 a confirmat faptul ca si Romania a intrat in recesiune, dat fiind faptul ca indicatorul de incredere al consumatorilor a scazut, conform datelor preliminare din studiul Barometrul de Incredere a Consumatorilor realizat pentru Comisia Europeana. Ca urmare, in momentul in care indicatorul de incredere coboara, se observa un declin si in consum si implicit in economie”, explica Otilia Man, cercetator senior - cercetare cantitativa GfK.

Varfuri de optimism din partea consumatorilor au fost inregistrate in iunie si decembrie 2009. O explicatie a acestei tendinte poate fi data de alegerile din iunie si de cele prezidentiale, cat si de apropierea sarbatorilor de iarna.

In 2009, consumul de electronice a scazut cu 42,6% comparativ cu anul precedent, Romania facand parte din cele mai afectate tari de pe continentul european.

Piata bunurilor de folosinta indelungata a scazut in primul trimestru cu 24,9% comparativ cu aceeasi perioada din 2009. Piata totala de bunuri de larg consum monitorizata de GfK TEMAX a fost de 271 milioane euro in T1, fata de 361 milioane euro in primele trei luni din 2009. In ultimul trimestru din 2008, piata de profil a atins 742 milioane euro comparativ cu 429 milioane in T4 din 2009.


Sursa: GfK Temax
De asemenea, potrivit studiului GfK, 9.950.000 de romani au fost afectati de criza, principalele motive care au generat acest lucru fiind micsorarea veniturilor salariale si extra-salariale sau chiar pierderea locurilor de munca.

Din punct de vedere financiar, 56% dintre consumatorii care au participat la cercetarea GfK in 2010 sustin ca abia mai fac fata cheltuielilor, in timp ce 21% au inceput sa se imprumute. Doar 14% dintre respondenti reusesc sa economiseasca, insa foarte putin.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri