2 / 4

Comportamentul de consum va suferi modificari

Ce se va intampla daca si TVA speciala de 9% creste? Robert Popescu are o prognoza sumbra: “farmaciile mari inca se descurca, dar cele mici vor avea probleme pentru ca ele deja gafaie, iar asta ar fi o lovitura fatala”.

Nu este vorba numai despre business in sine, ci si de pacientii pentru care farmaciile de cartier sunt o necesitate stringenta, argumenteaza Popescu, adaugand ca pana si cele mai eficiente companii din piata vor intampina probleme. “Planurile A&D Pharma nu au luat in considerare o eventuala crestere a taxelor si suntem preocupati de starea economica a farmaciilor. Ma refer aici in special in calitate de distribuitor de medicamente care nu vrea sa-si vada clientii trecand prin crize existentiale”, declara oficialul celui mai puternic grup farma local.

Adrian Lakatos (foto), expert farma, propune analizarea situatiei in cadrul crizei. Contextul economic dificil a produs doua miscari majore in piata farma romaneasca: reducerea preturilor la generice (medicamente fara sau iesite de sub patent/copii ale originalelor) fata de originale (protejate de patent), cu efect de consolidare a acestui segment, respectiv introducerea coplatii, care va afecta in special bolnavii cu afectiuni cronice. [Citeste aici ce spune Dragos Damian, seful Asociatiei Producatorilor de Generice despre efectele reducerii vanzarilor de generice].

“In cazul modificarii TVA pentru medicamente cu reteta, la nivel de sistem se va accentua cercul vicios: medicamentele vor fi mai scumpe pentru Casa de Asigurari, deficitul acesteia va spori si implicit termenele de plata vor creste adancind si mai mult nivelul arieratelor”, explica specialistul, care adauga ca este posibil ca in privinta Rx-urilor TVA efectiv colectata sa scada.

In ceea ce priveste consumul, Lakatos semnaleaza un comportament de OTC-uri in schimbare. “Dupa cativa ani de crestere accentuata cu rate de circa 20%, piata este in stagnare. Daca o parte a cresterii din anii trecuti s-a datorat unor branduri mari, unele vandute la preturi mult mai crescute decat pe alte piete din regiune, consumatorul s-ar putea sa inceapa sa caute alternative”, detaliaza expertul. Mai exact, romanii se vor orienta catre marcile proprii detinute de marile retele care aduc produse la un “pret rezonabil”. “Nurofenul, Panadolul, Algocalminul sau Aspirin au un echivalent in marca proprie in principalele retele, totul este ca pacientul sa intrebe de ele”, sustine Adrian Lakatos.

Consecinta directa este o polarizare mai accentuata a pietei, intre zona produselor unbranded si cele branded, o lupta din care consumatorii ar putea “castiga” preturi mai bune in farmacii. Pe de alta parte, nici expertul farma nu este mai optimist in ceea ce priveste soarta farmaciilor. “Vor pierde in continuare farmaciile mici din orase mici cu probleme economice si cele din mediul rural, iar unitatile cu un portofoliu consistent de produse cu cerere pozitiva – cosmetice, parfumuri, articole de drogherie – vor castiga pentru ca aici este vorba despre o cerere mai putin elastica”.

Afla din slide-ul urmator cum va fi afectata piata privata de servicii medicale.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri