2 / 4

Formatele mici de magazine iau spuma supermarketurilor

Carrefour, numarul doi din piata de retail cu dominanta alimentara dupa cifra de afaceri, a bifat doar deschideri de supermarketuri. Astfel, in primul semestru, retailerul francez a deschis sase noi magazine, ajungand la o retea de 22 de hipermarketuri si 29 de supermarketuri. In ceea ce priveste investitiile, Carrefour a facut publica doar valoarea pentru supermarketul din zona Militari a Capitalei – 0,5 milioane de euro.

Vanzarile retailerului francez pe piata locala au inregistrat un declin de 5,8% fata de perioada similara a anului trecut, ajungand astfel la 265 de milioane de euro. In primele sase luni ale anului, scaderea a fost de 0,4% versus prima parte din 2009, Carrefour obtinand vanzari de 534 de milioane de euro pe plan local.

Mega Image, cel mai mare lant de supermarketuri din Capitala, a ajuns la final de prim semestru la un numar total de 55 de magazine, dintre care 8 sunt sunt brandul Red Market – supermarket de tip discount. Astfel, de la inceputul anului si pana la finele lui mai, grupul belgian Delhaize, a deschis pe piata romaneasca un nou magazin Mega Image si alte trei Red Market. Compania a anuntat deja ca pana in luna august a anului acesta alte 3-5 magazine vor mai fi deschise.

Cu investitii totale de peste 100 de milioane de euro in 2009, lanturile de magazine de tip discount, care comercialieaza produse pe segmentul scazut al preturilor, au fost cei mai activi retaileri in materie de deschideri de noi unitati. Practic, mai ales in semestrul al doilea al anului trecut, aproape in fiecare saptamana, cei mari mari jucatori de profil, precum Penny Market, Plus Discount, Profi sau MiniMax anuntau deschiderea unui nou magazin, iar vestile privind alte inaugurari nu se opreau aici.

Situatia la finalul primelor sase luni din 2010 arata insa o incetinire a vitezei pe care discounterii au prins-o anul trecut pe fondul ieftinirii terenurilor si al disparitiei multor antreprenori locali. In primul trimestru, au aparut patru magazine de tip discount – Red Market (formatul de tip discount al Mega Image, parte a grupului Louis Delhaize), Plus Discount, Penny Market si MiniMax. In urmatoarele trei luni, deschiderile s-au intensificat, Penny Market si Plus Discount continuand sa se intreaca in noi deschideri.

Penny Market a ajuns la o retea de 106 de magazine, cu sase magazine mai mult fata de sfarsitul lui 2009. Concurentul sau direct, Plus Discount, preluat de germanii de la LIDL, a investit in deschiderea a cinci noi magazine, lantul numarand in prezent 101 locatii. MiniMax a deschis un singur magazin in martie, in urma unei investitii de 250.000 de euro, reteaua numarand in prezent 31 de unitati.

In ceea ce priveste afacerile romanesti din retail, cei intrati in insolventa, precum SPAR, Trident sau PIC, nu au dat semne de recuperare. Supraindatorati, fara acces la surse de finantare, retailerii cu capital romanesc si-au vazut rand pe rand retelele de magazine destramate, iar magazinele – vandute concurentei ori intrate in conservare. “Sansele de revitalizare a afacerilor din retail cu capital romanesc sunt extrem de mici”, spune Cretu.

Vesti bune au venit insa de la jucatori mai mici si proaspat intrati pe piata. “Ce se poate observa ca noutate in peisajul retailului romanesc este dezvoltarea retelelor de magazine de tip <<convenience>> (magazine de cartier – n. red.), precum Mic.ro”, considera Cretu. Reteaua de magazine controlata de omul de afaceri Dinu Patriciu se extinde cu repeziciune, in fiecare saptamana anuntand noi deschideri de magazine.

“Potentialul acestei nise exista inca de acum cativa ani, de prin 2008, insa ele nu au aparut decat acum pentru ca piata romaneasca de retail s-a dezvoltat mai greu in comparatie cu Polonia, de exemplu, a carei structura de retail este cu 5-6 ani mai avansata”, a mai spus Andrei Cretu.

Sursa foto: http://www.plus-discount.ro/

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri