3 / 4

“Maximizarea profitului nu este o vorba in vant”

Fiind un produs de stricta necesitate, piata de hartie igienica si implicit piata materiei prime pentru fabricarea acesteia nu au fost puternic afectate de criza, declara Gabriel Stanciu. Un factor de destabilizare important, determinat in primul rand de criza economica, a fost insa cresterea accelerata a pretului la celuloza, materia prima utilizata la fabricarea hartiei tissue. Astfel, daca la mijlocul anului trecut pretul de achizitie era de circa 400 euro/tona, in luna iunie a acestui an a ajuns la 700 euro/tona.

“A fost o crestere mult mai mare decat cele mai pesimiste predictii. Din pacate, cresterea de pret la hartie a putut fi implementata abia din trimestrul II al acestui an, ceea ce a creat un oarecare dezechilibru in cash – flow-ul companiei. In plus, producatorii de celuloza au speculat momentul si au acceptat vanzarea acesteia doar cu plata in avans”, spune Stanciu.

Un alt efect al actualului context economic a fost reducerea rulajului cu anumiti clienti, in primul rand din cauza scaderii consumului acestora si reducerii expunerii si solicitarii de garantii.

Un scenariu pesimist ar consta, in viziunea Pehart Tec, in mentinerea pretului ridicat la materia prima si majorarea pretului la utilitati.

De asemenea, majorarea TVA a avut un impact negativ asupra afacerii, fara ca reprezentantii companiei sa ofere detalii suplimentare. “Trebuie sa suportam consecintele si sa mergem mai departe. Ca producatori, consideram ca puteau fi luate masuri care sa ajute mai mult mediul de afaceri. Se comenteaza foarte mult pe aceasta tema, toata lumea este specialista, cred insa ca o discutie mai aprofundata cu producatorii ar fi mult mai benefica”, sustine Gabriel Stanciu.

Pentru acest an, Pehart Tec si-a propus atingerea unei cifre de afaceri de 55 mil. euro, cu un profit de 3,75 mil. euro.

Compania are in prezent 372 de angajati.

In primul semestru al acestui an, exporturile au reprezentat 70% din cifra de afaceri a Pehart Tec, printre pietele de desfacere numarandu-se Grecia, Ungaria, Germania, Bulgaria, Polonia, Serbia, Italia.

In Romania, valoarea pietei produselor igienico-sanitare din hartie este de aproximativ 77 milioane de euro, potrivit datelor MEMRB (martie 2008-februarie 2009). Importurile de hartie igienica (altele decat ale SCA Hygiene) detin o pondere de aproximativ 35-40%, ceea ce inseamna o valoare de cca. 14 milioane de euro, adica cca. 11.000 tone/an.

In ceea ce priveste prosoapele de bucatarie, valoarea pietei este de aproximativ 17 milioane de euro (luand ca reper un pret mediu de 1.300 euro/tona ar rezulta un consum de 13.000 tone/an).

“Potrivit estimarilor, trendul crescator se va mentine si in urmatorii ani, la un nivel de 10-15% anual in volum (ceea ce inseamna cresteri anuale de cel putin 4000 tone la hartie igienica si 2000 tone la prosoape de bucatarie) si 15-20% in valoare”, crede Stanciu.

Daca in 2007, pe piata din Romania existau circa 36.000 de tone de hartie igienica, in 2008 industria a continuat sa creasca. Ulterior, in contextul crizei globale, producatorii locali (hartie igienica, prosoape de bucatarie, batiste, servetele) au anuntat scaderi ale profitului de aproape 20%.

Cu toate acestea, piata din Romania este departe de a fi saturata de produse igienice de hartie, considera Gabriel Stanciu.

Conform MEMRB, consumul anual de produse finite din hartie tissue din Romania se situeaza la aproximativ 3,4 kg pe cap de locuitor, in timp ce in tari precum Italia, Germania sau Austria acesta se ridica la 13-15 kg/an per capita.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri