3 / 4

Solutia de avarie pune in asteptare investitiile straine

“Este o decizie luata in al 12-lea ceas, dar care nu stimuleaza in niciun caz iesirea din criza”, este de parere Andrei Cretu (foto), asociat in cadrul companiei de consultanta A.T. Kearney Romania.

Care va fi raspunsul investitorilor straini? Cretu crede ca multi dintre acestia isi vor pune planurile in asteptare, amanand deciziile cu privire la eventuale investitii: “daca nu au motive extrem de puternice pentru a intra pe piata romaneasca, planurile lor vor fi puse <<pe hold>>”. Cu alte cuvinte, atractivitatea Romaniei va scadea in ochii investitorilor straini, pe cand “zona gri” va prolifera.

“Deocamdata, investitorii sunt debusolati, asteapta sa vada ce se va intampla in continuare”, explica Andrei Cretu.

Bogdan Belciu (foto), director in cadrul aceleasi companii de consultanta in management, vorbeste si despre cealalta parte a baricadei, intarind ipoteza cresterii cotei de impozitare a veniturilor si profitului.

“Practic, masurile drastice care puteau fi luate au fost deja confirmate, iar singura parghie pe care Guvernul o mai poate folosi este modificarea cotei unice, care suprapusa cu masurile deja luate in consideratie ar putea impinge Romania intr-o criza prelungita si ar putea influenta in mod esential potentialele investitii straine”, potrivit lui Belciu.

Chiar daca deocamdata reactia investitorilor straini nu este palpabila, efectele majorarii se vor vedea imediat, mai intai la raft, cand consumatorii vor fi nevoiti sa plateasca un cos de cumparaturi cu cel putin 5% mai scump.

Retailerii, ale caror marje de profit sunt deja afectate de restrangerea consumului, nu vor mai putea suporta si presiunea majorarii TVA, motiv pentru care vor mari preturile cu scopul de a-si indeplini tintele de profitabilitate.

“Unii vor majora preturile pentru ca nu pot suporta majorarea TVA, iar altii se pot insela in a le mentine la nivelul actual”, spune Cretu, care subliniaza ca aceasta este si o oportunitate pentru jucatorii mari, cu o anumita masa critica, de a elimina din competitorii mai mici.

“Este o frana care se pune intregului sistem si care se resfrange imediat asupra produselor la raft”, argumenteaza Cretu. Impactul se va simti in egala masura in toate verigile lantului – producatori, distribuitori, retaileri. “Abilitatea fiecaruia in a-si ajusta structura de costuri in mod proactiv este esentiala pentru a supravietui in perioada aceasta in care devine din ce in ce mai greu sa faci previziuni realiste”, atrage atentia directorul de la A.T. Kearney.

Afla aici ce propuneri au oamenii de afaceri americani pentru relansarea economiei romanesti.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri